شعار اربعین نشات گرفته از وحدت است، اربعین فراملی و فراقومیتی است

آبنما کار: رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به انتخاب شعار «الحسین یجمعنا» برای اربعین امسال اظهار داشت: این شعار برای تولید وحدت در میان امت اسلامی انتخاب شده است و همینطور انتخاب رنگ قرمز به علت این است که رنگ قرمز نشان دهنده حماسه و مقاومتی است که با عاشوار آمیخته شده است.
حجت الاسلام المسلمین حمید احمدی درگفت وگو با ایسنا، با اشاره به این مطلب بدخواهان و دشمنان همواره در منطقه و عرصه بین الملل تلاش زیادی می کنند تا بین امت اسلامی و بخصوص ایران و عراق وحدت را از بین ببرند، اظهار نمود: امسال شرایط منطقه شرایط خاصی است و بدخواهان در تلاش هستند این وحدت به وجود آمده بین ایران و عراق را از بین ببرند و همواره در صدد تولید شکاف و تفرقه هستند و امسال هم همچون سال های گذشته به دنبال این مورد بوده و هستند.

لازمه اربعین آگاهی بخشی به مردم است

وی در ادامه تصریح کرد: مراسم پیاده روی اربعین فراتر از مذهب و قومیت است. امام حسین (ع) فراقومیتی و فراملی و فرامذهبی است و از سراسر جهان همگی به دور این مکتب جمع می شوند و ما برای حفظ این رویکرد، باید از تولید شکاف ها جلوگیری نماییم و از ضروریات لازم در پیاده روی اربعین آگاهی بخشی برای مردم است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اظهار نمود: قومیت های ملی و مذهبی در این مراسم فقط به عشق و ارادت سیدالشهدا (ع) شرکت می کنند و باید مرکزیت این کانون که امام حسین (ع) است حفظ شود. برهمین اساس ما امسال شعار «الحسین یجمعنا» را انتخاب کرده ایم که این شعار برگرفته از وحدت بین امت اسلامی است و با این شعار درصدد تولید ترویج وحدت هستیم. رنگ قرمز هم که نشان دهنده حماسه و مقاومت است و این حماسه با نهضت عاشورا آمیخته است. بعد از مشورت هایی که انجام شد بعنوان رنگ سال اربعین انتخاب کردیم و ان شاالله که سیدالشهدا کانون وحدت و پیاده روی ها باقی بماند.

فعالیت فرهنگی اربعین پررنگ از سال های گذشته صورت می گیرد

وی افزود: موکب های فرهنگی امسال همچون سال های گذشته در راه پیاده روی اربعین آماده پذیرایی و اسکان خدمات دهی به زائران خواهند بود و در این موکب ها بحث های قرآنی، اقامه نماز و قرائت قرآن مورد توجه است و درصدد هستیم که از مبلغان استفاده بیشتری ببریم و با همکاری که با ستاد بازسازی عتبات انجام شده است در این موکب ها که پیوست بهداشت و امنیت وجود دارد پیوست فرهنگی هم گسترده تر از سال های گذشته در این موکب ها فعال است.

حضور بیش از ۳۰۰۰ هزار مبلغ در پیاده روی اربعین

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: پیش بینی ما این است که بالغ بر ۳۰۰۰ مبلغ در این دوره از پیاده روی اربعین حضور داشته باشند و با موکب ها هماهنگی لازم صورت گرفته است تا خدمات فرهنگی بیشتری عرضه بدهند و این مراسم به صورت کاملا مردمی و با همکاری نهادها صورت گیرد. از دیگر برنامه های موکب ها حضور قاریان ممتاز است و جزء آخر قرآن (جزء۳۰ ) مد نظر فعالیت های قرآنی موکب ها است که مراسم قرائت قرآن توسط قاریان برجسته به صورت جمع خوانی و انفرادی انجام می گردد.

حضور ۲۰ گروه فرهنگی و اجرای تئاتر و تعزیه در مراسم اربعین

احمدی اظهار نمود: با عنایت به هماهنگی هایی که با حوزه هنری، فرهنگسراها و شهرداری تهران صورت گرفته است، امسال بالغ بر ۲۰ گروه هنری، تئاتر و تعزیه را در راه پیاده روی برنامه اجرا خواهند کرد. همینطور در تمام شهرها در روز اربعین این گروه های فرهنگی برنامه دارند و نمایش های آیینی را اجرا می کنند. امسال از حضور بانوان مبلغه هم در موکب ها بهره می بریم و از سخنرانان و پژوهشگران علمی و دینی در این موکب ها استفاده می نماییم.

وی اظهار داشت: فعالیت موکب ها از ۱۰ روز پیش از اربعین تا ۲۲ ماه صفر ادامه دارد، اما امکان دارد موکبی زودتر کار خویش را شروع کرده و این تعداد روزها کم و زیاد شود، همینطور امسال اجتماع خبرنگاران و اصحاب رسانه را در ۱۸ مهرماه در سالن وزارت کشور داریم و با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین و اتحادیه رادیو و تلویزیون این مراسم جهت آگاه سازی و هماهنگی بیشتر انجام می گردد.