گردشگری کرمان در کما

آبنما کار: نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار داشت: دلمان برای استان می سوزد و مستاصل شده ایم که در این شرایط به کار ادامه دهیم یا خیر؟ هیچ کس حامی نیست و کوچک ترین مسئله ای که پیش می آید همه پای خویش را کنار می کشند.
“مسعود دهقانی” در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، درباره وضعیت گردشگری استان کرمان اظهار نمود: گردشگری کرمان به کما رفته و متاسفانه نه حضور فعالی در نمایشگاه ها داریم و نه خوراک تبلیغاتی برای معرفی کرمان وجود دارد.

وی ادامه داد: از سوی کسانی که هیچ مسئولیتی در جهانگردی استان ندارند، فشار زیادی به بخش گردشگری استان تحمیل می گردد.

سازمان میراث فرهنگی از جانب برخی نهادها به هیچ گرفته می شود
دهقانی با اشاره به دخالت نهادهای غیرمرتبط در فعالیت های حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی کار است، از جانب این نهادها به هیچ گرفته می گردد و نه نظر کارشناسی و نه نظر صنف را می پرسند و مستقیما عمل کرده و عرصه را بر فعالان تنگ کرده اند.

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به اینکه در این شرایط کسانی که در این حوزه کار می کنند به فکر واگذار کردن سمت خود و حتی رفتن از کرمان هستند، اظهار نمود: از مسئولان سوال داریم که با این محدودیت ها و شرایط بوجود آمده چگونه می خواهیم گردشگری پیشرفت داشته و شغل تولید شود؟

بازرس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اظهار نمود: بنده با 26 سال سابقه کار چگونه می توانم سرمایه گذار جذب کنم و کسانی را به استان دعوت کنم در حالیکه خودمان حمایت نمی شویم؟ مسلما زمانی که افراد تحت فشار باشند سرمایه خویش را جای دیگر می برند و متاسفانه بنابراین استان عقب افتاده و روز به روز وضعیت بدتر می گردد.

آینده ای برای گردشگری استان کرمان متصور نیستیم

وی با تاکید بر اینکه با شرایط موجود، آینده ای برای گردشگری استان کرمان متصور نیستیم، اظهار نمود: علی رغم استان های همجوار همچون فارس و یزد که به شدت در حوزه گردشگری فعالیت می نمایند و نمایشگاه و پروازهای مختلف دارند، ما حتی یک پرواز خارجی در کرمان نداریم و بنده دنبال راه اندازی یک پرواز خارجی به استان کرمان بودم که با شرایطی که به وجود آمد، از این کار پشیمان شدم.

دهقانی با اشاره به ظرفیت پایین اشغال هتل های استان خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد می باشیم کمتر از 20 درصد ظرفیت هتل های استان اشغال هستند ضمن آنکه نیروی آموزش دیده در این حوزه هم نداریم و زمانی که مشتری و مسافری نداریم، بطور قطع نیرویی هم آموزش داده نمی گردد.

هیچ خبری از هفته جهانگردی در کرمان نیست

دهقانی با اشاره به اینکه در هفته جهانگردی قرار داریم و هیچ خبری از این هفته در کرمان نیست، اظهار نمود: ای کاش جلسه ای برگزار می شد تا فعالان گردشگری درد و دل های خویش را بگویند. گردشگری بحث اقتصادی و اشتغال زایی است در حالیکه بدبینانه به این حوزه نگاه می گردد. در این صورت چه کسی می آید خویش را در مظان افترا قرار بدهد؟

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان در ادامه گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: متاسفانه در کشور با رکود کلی و عدم ثبات نرخ ارز روبرو می باشیم که با عنایت به نرخ بلیت هواپیما و ارز، به جرات میتوان اظهار داشت که خروجی ما و کسانی که حتی برای کارهای تجاری به خارج از کشور سفر می کردند، به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: صادرکنندگان با افزایش نرخ دلار با مشکل رو به رو شده اند و نرخ بلیت های داخلی هم در مدت کوتاهی دو برابر شده است.

تا زمانی که جو سیاسی ضد ایران درست نشود، گردشگری ضربه می خورد

بازرس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اشاره به مطالبی درباره ارزانی سفر برای خارجی ها و حضور آنها در ایران اظهار داشت: اینگونه نیست، زمانی که جو سیاسی ضد ایران تولید می شود، گردشگری ضربه میخورد و ایران را پس می زنند، علاوه بر آن، پول را نمی توانیم منتقل نماییم و باید توریست خارجی همراه خود پول نقد بیاورد تا در ایران حساب کند و در صورتیکه ما کارها را انجام بدهیم و مسافر نیاید، متضرر می شویم.

وی با اشاره به کاهش 30 درصد تورهای خارجی ورودی به ایران امسال خاطرنشان کرد: نمی توان منکر شد که تور سفرهای زیارتی به کشور وضعیت خوبی دارد ضمن آنکه باید تصریح کرد اگر عراقی ها امسال نبودند، تمام هتل های شهر مشهد در هزینه هایشان مشکل داشتند.

80 درصد دفاتر آژانس های مسافرتی در حال تعطیل شدن

نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد دفاتر آژانس های مسافرتی در حال تعطیل شدن و تعدیل نیرو هستند و نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند و متاسفانه کسی به فکر نیست.

دهقانی با اشاره به اینکه کسی کمک مالی از دولت نمی خواهد، اظهار داشت: باید در این شرایط بسته های تشویقی از جانب دولت برای فعالان حوزه گردشگری عرضه شده و حداقل در این شرایط مالیاتی دریافت نشود همینطور باید برای واحدهای فعال حوزه گردشگری سرمایه در گردش تامین کنند.

دهقانی با اشاره به دغدغه ها و مشکلات دیگر حوزه ها گردشگری استان کرمان تصریح کرد: متاسفانه هرچه می گوییم فایده ای ندارد و اقدامی صورت نمی گیرد.