جشنی برای کدو در مازندران بعلاوه فیلم

آبنما کار: هزاران نفر در یک روستای وسطی کلای قائم شهر جمع شدند تا با هم برای ˮکدوˮ جشن بگیرند.
این جشنواره برای اولین بار در مازندران و در روستای وسطی کلای قائمشهر برگزار گردید. در آغاز این مراسم، کارناوال موسیقی سنتی از ورودی محل جشنواره با اجرای موسیقی سنتی از میان مردم به روی سن رفت.
در حاشیه این جشنواره، خوردن نان محلی به همراه شیر، کره، پنیر، عسل، سرشیر و انواع غذاهای محلی به دست آمده از کدو مانند کدو پلودر محیطی آرام و دل انگیز، خاطره ای خوش و به یادماندنی را در ذهن گردشگران و شرکت کنندگان این مراسم تولید کرد.کدو ماست، کیک، بورانی، کلوچه، خورشت و دلمه کدو از دیگر غذاهای دیگر برگرفته از کدوست.
مهدی محمدی، فرماندار قایمشهر در حاشیه جشنواره کدو در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه این جشنواره ها علاوه بر توسعه فرهنگی، توسعه گردشگری را هم به دنبال دارد، اظهار نمود: توسعه فرهنگی با اجرای این گونه مراسم ها مانند جشنواره کدو در استان که اولین بار می باشد که برگزاری می گردد محقق می گردد.
وی با اشاره به اینکه با یادآوری غذاها، آهنگ ها و آیین محلی سنتی می توان در اشاعه فرهنگ تاثیر داشت، در مورد نقش این گونه جشنواره ها در اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: گردشگری و بوم گردی فرصتی طلایی برای رونق و توسعه پایدار در روستاهاست و این جشنواره ها می تواند در پیشبرد اقتصاد مقاومتی تاثیر ویژه ای داشته باشد.
فرماندار قایمشهر تصریح کرد: رشد گردشگران علاقه مند به بوم گردی، مزایای اقتصادی، توسعه پایدار گردشگری و حمایت های دولتی سبب افزایش تعداد اقامتگاه های بوم گردی شده است.
محمدی همچون مزایای اجرای طرح بوم گردی را تثبیت جمعیت روستاهای استان و همینطور توسعه گردشگری در منطقه دانست و اضافه کرد: حفظ و گسترش مشاغل در روستاها، تولید کسب و کارهای جدید، فرصت های جدید برای جوان ترها و پایداری محیط زیست از دیگر مزایای این طرح است. با برگزاری این جشنواره ها بی گمان، نیاز به ایجاد مراکز تفرجگاهی هم در اطراف شهرها وجود دارد و با رشد گردشگری چه با استفاده از بوم گردی و یا برپایی جشنواره های این چنینی، می توان به جذب توریست به این مناطق پرداخت و با خرید محصولات و تولیدات روستاییان، رونق اشتغال و درآمد زایی با استفاده از صنایع دستی و تولیدات روستایی تولید کرد.
*جشنواره های بومی محلی به مازندران هویت می بخشد
علی حسن نژاد، فعال حوزه گردشگری، امسال را سال جشنواره ها نامید و اظهار داشت: این جشنواره با شعار رشد و شکوفایی فرهنگی همدلی، مهر و مهربانی بوده و به نام یک محصول بومی خاص برگزار می گردد که باید به یک خروجی مناسب برسد.
وی ادامه داد: جشنواره کدو شاید به شکلی نماد و سمبل مازندران به حساب می آید؛ باید خدا را شاکر بود که محصولات مازندران علاوه بر برون رفت فرهنگی بعنوان یک داده اقتصادی هم تعریف می شود، باآنکه این سال ها اقتصاد روستاها کم رونق شده است، ولی باید به این جا برسد که بعد از جشنواره شاهد شکوفایی همان محصول باشیم و به شکل بسته بندی های کنسروی و یا فرآورده های فرآوی شده ببینیم و اگر غیر از این باشد به یقین این جشنواره ها نقطه سرانجامی نخواهد داشت.
عضو ستاد اجرایی جشنواره کدو با ابراز امیدواری رونق اقتصادی فرهنگی با استفاده از این جشنواره ها اظهار داشت: جشنواره کدو در جهان، کشور و مازندران سابقه دارد؛ در سال اقتصاد ملی باید آنچه که نیاز داریم در روستا و محل زندگی خود تولید نماییم.
حسن نژاد اضافه کرد: چنین جشنواره هایی به مازندرانی هویت جدیدی می بخشد، به صورتی که اگر موضوعی معروف نباشد همه گیر نخواهد شد و نامیدن مازندرانی ها به نام” کئی ” یا کدو، طنزی است که در میان مازندرانی ها و یا در ایران هم رواج یافته و برگزاری این دست جشنواره ها هنجار شکنی مثبتی را رقم خواهد زد.
وی خاطرنشان کرد: کدو محصولی پرخاصیت است که مصرف آن انسان را از انواع داروها و فرآورده های خاصی که نیاز بدن است، بی نیاز می کند، باید از این پس به میوه کدو شخصیتی ویژه بدهیم.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آن را از اینجا دانلود کنید: video/webm