به همراه اعطای نشان درجه یک هنری مراسم گرامیداشت استاد علیرضا سلیمانی برگزار می گردد

آبنما کار: آیین نکوداشت استاد علیرضا سلیمانی نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی مقامی شمال خراسان روز سوم شهریور در تالار رودکی تهران برگزار می گردد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، آیین گرامیداشت استاد علیرضا سلیمانی با اجرای دوتار، آواز و روایت سلیمانی و دوتار و آواز بابک راحتی ساعت ۲۱ روز سوم شهریور در تالار رودکی برگزار می گردد.
بابک راحتی نوازنده و مدرس تار و سه تار و دوتار در مورد ایده اولیه این برنامه اظهار داشت: حدود یک سال پیش به تشویق و پیشنهاد برخی دوستانِ علاقه مند به موسیقی شمال خراسان تصمیم به برگزاری کنسرت دوتارنوازی شمال خراسان گرفتم. چندی بعد در جهت پُربارتر و جدی ترشدن این ایده، مبحث را با استاد علیرضا سلیمانی که برای داوری جشنواره ملی موسیقی جوان به تهران آمده بودند مطرح کردم و پیشنهاد دادم در یک بخشِ این کنسرت ایشان به هنرنمایی بپردازند. من از این هنرمند درخواست کردم با عنایت به اینکه مهم ترین و کامل ترین فرم اجرای هنرِ بخشی گری، روایت داستان همراه با دوتار و آواز است و از سویی به ندرت در برنامه ای مستقل به این مهم پرداخته شده است، ایشان خلاصه یا بخشی از یکی از داستان های کهن بخشی های شمال خراسان را روایت کنند تا هم مخاطب نهایتِ استفاده را ببرد و هم این رویداد برای آیندگان ثبت و ضبط شود. خوشبختانه استاد سلیمانی هم از این ایده استقبال و برای حضور در این کنسرت اعلام آمادگی کردند.
وی اضافه کرد: از آن تاریخ تا همین روزها که مشغول تدارک این اجرا هستیم پیگیر مکان مناسب برای برگزاری این برنامه بوده و با عنایت به هزینه های سنگین و غیرقابل توجیه سالن های نسبتاً باکیفیت اجرای کنسرت، گزینه های متعددی (از جمله برخی سالن های خصوصی) را بررسی نموده و در نهایت تلاش ها برای برگزاری این برنامه به صورت شخصی به نتیجه نرسید و این طرح برای مدتی به حال تعلیق درآمد. این در حالی است چندی قبل که برای جلسات داوریِ جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان در انجمن موسیقی ایران بودم طرح این برنامه را به رییس انجمن موسیقی ایران عرضه کردم و درخواست برگزاری این برنامه با عنوان «گرامیداشت استاد علیرضا سلیمانی» را مطرح کردم که خوشبختانه به مرحله اجرا رسید. در این اثنا آگاه شدیم که نشان درجه‌ی یک هنری به استاد سلیمانی تعلق گرفته و ا آنجا که این نشان به استاد اعطاء نشده بود، با مشورتی که با جناب ثابت نیا داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بسیار مناسب می باشد مراسم اعطای نشان را هم به این برنامه موکول نماییم.
راحتی درباره محتوای برنامه تصریح کرد: با وجود اینکه عنوان این رویداد گرامیداشت استاد سلیمانی است و اصولا این گونه مراسم، دارای تشریفات خاص خود همچون سخنرانی ها هستند، در طراحی محتوای برنامه، هدف اصلی را عرضه و اجرای موسیقی شمال خراسان تعریف کرده و تلاش ما هم بر هرچه پررنگ تر بودن این بخش خواهد بود. بر همین مبنا یک بخش از این برنامه به صورت کامل اختصاص به روایت داستان و دوتار و آواز استاد سلیمانی اختصاص دارد که در این بخش شاهد اجرای یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین سبک های بخشی گریِ منطقه‌ی قوچان را شاهد خواهیم بود. در بخش دیگر این برنامه چند قطعه ای به صورت دونوازی اجرا خواهد شد و قطعاتی را هم بنده بعنوان هنرآموخته‌ی این مکتب اجرا خواهم کرد.