تهیه کننده کنسرت تشریح کرد؛ خسارت ۲۵۰ هزار دلاری لغو کنسرت کیتارو

آبنما کار: تهیه کننده کنسرت کیتارو در ایران خواهان پیگیری وزارت امور خارجه و بخش بین الملل قوه قضاییه در موضوع عدم پاسخگویی مدیر برنامه های این خواننده در آمریکا و عدم اجرای تعهداتشان شد.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی کنسرت «کیتارو» در ایران، اردیبهشت سال ۹۷ کنسرت «کیتارو» در ایران به علت حضور ۶ نوازنده آمریکایی و عدم صدور ویزا برای آنها، کنسل شد. تهیه کننده و سرمایه گذار این کنسرت در دو سال قبل پیگیر برگزاری مجدد و یا بازگرداندن وجه واریزی به حساب «ایچی نایتو» (منیجر کیتارو) بوده است که بگفته دست اندرکاران برگزاری کنسرت، وی در این حوزه پاسخی را به طرف ایرانی نمی دهد.
به گفته عوامل برگزاری این کنسرت، قبل تر تهیه کننده کنسرت کیتارو در ایران از پیگیری قضایی و بین المللی مدیر برنامه های کیتارو به علت بدهی ۶ میلیاردی، آگاهی داده بود.
انتشار این خبر در ایام گذشته با واکنش های مختلفی رو به رو شد. این در شرایطی است که دفتر موسیقی وزارت ارشاد و معاونت هنری ارشاد به صورت جداگانه پیگیر این مورد شدند و وزارت امور خارجه نیز در تماس هایی، روند قضایی این مورد را از تهیه کنندگان برنامه جویا شده و قول پیگیری دادند.
بر همین اساس علی چراغعلی (تهیه کننده کنسرت کیتارو در ایران) پیرامون اتفاقات پیش آمده توضیحاتی را ارائه داد.
متاسفانه هر چقدر جلوتر رفتیم روند انتقال پول سخت تر شد ولی…
چراغعلی درباره روند انتقال پول برای برگزاری کنسرت سال ۲۰۱۸ کیتارو در ایران اظهار داشت: اجرای ما در سال ۲۰۱۴ تا این برنامه که قرار بود در سال ۲۰۱۸ برگزار شود، پروسه زمان بری بود. ما با سرمایه گذار جدید به توافق رسیدیم و من بعنوان تهیه کننده رسمی کنسرت از طرف کمپانی، با سرمایه گذار قرارداد بستیم. باتوجه به اتفاقات مختلف در مارکت موسیقی، همه اهتمام و تلاشم را کردم که بدقولی در ماجرای انتقال پول رخ ندهد. بر همین مبنا روند پرداخت ها از اسفندماه آغاز شد. متاسفانه در آغاز روند پرداخت ها، با عنایت به ماجرای تحریم ایران، انتقال مستقیم پول از ایران به آمریکا تقریباً نا ممکن بود. بدین سبب ما بوسیله صرافی توانستیم پول را در ابتدا به هنگ کنگ و سپس به آمریکا و حساب منیجر کیتارو واریز نماییم که به دلایلی روند انتقال پول با عنایت به فرآیند مورد نظر، زمان بر شد و فاصله کوتاهی هم بخاطر اتفاقات مسیر واریزی وجه، رخ داد.
چراغعلی بیان کرد: از حق نباید گذشت که سرمایه گذار کنسرت هم در چند نوبت در تاریخی که متعهد شده بودیم برای پرداخت، نتوانست وجه موردنظر را تامین و واریز نماید و همین مسائل هم در روند اتفاقات اثرگذار بود. من بعنوان تهیه کننده کنسرت بارها و بارها پیگیر واریزی ها بودم ولی در چند نوبت این تاخیر از طرف سرمایه گذار کنسرت به علت تحریم های واقعاً ناعادلانه رخ داد. در همین شرایط آقای «ایچی نایتو» (منیجر کیتارو) درباره این روند اعتراض هایی داشتند و من در چند مرحله در اینباره توضیحاتی را عرضه کرده و مشخصاً اعلام کردم که تا زمانی که کل عدد موردنظر به حساب ایشان ننشسته باشد، هیچ گاه اجازه حضور در ایران را به ایشان نمی دهم و هر زمان که تعهدات مالی به صورت کامل از طرف طرف ایرانی انجام شد، زمان حضور ایشان و گروه را در ایران اعلام خواهم کرد. متاسفانه هر چقدر جلوتر رفتیم روند انتقال پول سخت تر شد ولی به هر شکل ممکن انجام شد. یعنی از حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلاری که باید به حساب منیجر کیتارو واریز می شد، ۲۵۰ هزار دلار را در چند مرحله توانستیم واریز نماییم.
وقتی آقای منیجر کنسرت کیتارو در ایران را لغو می کند!
تهیه کننده کنسرت کیتارو در ایران افزود: در همین وضعیت وخیم، به یک باره متوجه شدیم که با وجود همکاری دفتر موسیقی آن زمان و مدیران ارشاد و البته وزارت امور خارجه، ویزای ۶ نوازنده آمریکایی صادر نشد. ما همه هماهنگی ها را انجام داده بودیم و از چندین ماه قبل تر پیگیر موضوع شده بودیم ولی متاسفانه روند صدور ویزا جوری بود که شوکه شدیم. نکته قابل توجه دیگر هم این بود که ویزای خود کیتارو هم ویزایی ۷ روزه بود و تنها دو روز مانده به تاریخ پرواز کیتارو از آمریکا به ایران صادر شد و عملاً برگزاری کنسرت به همراه تمرینات با ارکستر بزرگ و هماهنگی لازم را نا ممکن کرده بود. منیجر کیتارو ما را متهم کرد که بایستی پیش بینی ویزا و روند اداری را می کردید و با همین استدلال اجرا را کنسل کرد.
وی با اشاره به لطمه سنگین اعتباری که با عدم صدور ویزا برای گروه نوازنده های کیتارو به تیم برگزارکننده زده شد، نیز توضیح داد: ما نمی توانستیم معترض شویم چون ما مسئول عدم صدور ویزا نبودیم، ولی عملاً به پای تیم برگزاری برنامه نوشته می شد. در این شرایط ضرر و ضربه مالی شدیدی به تیم برگزاری خورده بود چون تبلیغات شهری گسترده ای برای کنسرت با هزینه های سنگین صورت گرفته بود. منیجر آقای کیتارو اعلام نمودند که این پول که به حساب ما در آمریکا واریز شده، از دید ما معتبر است و شما هر زمان دیگری چه یک سال و چه چهار سال دیگر تمایل به برگزاری برنامه داشتید، کنسرت برگزار می شود. در همین حال ما بارها و بارها برای بازگرداندن پولی که به حساب آقای کیتارو واریز شده بود سعی کردیم که قسمتی از هزینه های صورت گرفته را جبران نماییم و بتوانیم برای شروع مجدد برنامه تلاش نماییم ولی منیجر آقای کیتارو در چندین مرحله باوجود قولی که به ما داده بود، حاضر به باز پس دادن این پول نشد. همین بدقولی ها یک بازه زمانی ۹ ماهه را از ما گرفت.
اقدام مجدد تیم اجرایی و بدقولی طرف آمریکایی
چراغعلی در بخش دیگری از گفته های خود از اقدام مجدد تیم اجرایی برای برگزاری کنسرت در سال ۹۸ و بدقولی طرف آمریکایی سخن گفت و توضیح داد: ما در سال ۹۸ از مهر ماه برای برگزاری مجدد برنامه سعی کردیم و از منیجر آقای کیتارو خواستیم که برای اسفند ماه به ما زمانی را اختصاص دهد. با آقای رضا ثمنی (نماینده قانونی شرکت طرف قرارداد کیتارو در ایران) هم بارها در اینباره مذاکره کردیم. باوجود اینکه حدود نه ماه هیچ کنسرتی برگزار نکرده بودند، آقای «ایچی نایتو» اعلام نمودند که در آن برهه زمانی حدود ۹۰ روز برای ضبط، استودیویی را رزرو کرده اند. در این چارچوب مشخصاً جوابی که به ما داده شده بود، غیرمنطقی بود و به شدت از سمت ما مورد اعتراض قرار گرفت. البته که ماجراهای آبان ماه و در ادامه موج انتشار کرونا در اسفندماه موجب شد که ما بار دیگر با عنایت به پیش بینی یک ساله درباره عدم برگزاری کنسرت در سال ۹۹، باز هم درخواست استرداد وجه از منیجر آقای کیتارو را داشته باشیم. این دفعه دو ایمیل تند و معترضانه به ایشان ارسال شد و در آن ایمیل ها با لحنی تند تذکر دادیم که برای رسانه ای نشدن ماجرا و عدم پیگیری قضایی لطفاً هر چه سریع تر وجه پرداخت شده طبق قرارداد به طرف ایرانی بازگردانده شود. باز هم هیچ پاسخی دریافت نکردیم و حدود ۹ ماه است که تماسهای ما را پاسخ نمی دهند.
وی اضافه کرد: اعتراض اصلی من برای کلیت این مورد اینجاست که ما در کشوری زندگی می نماییم که در چنین مواقعی نمی توانیم بوسیله نهادهای بین المللی، شکایت و اعتراضمان را به گوش این افراد برسانیم و معمولاً با یک بایکوت رسانه ای در ایران و بویژه رسانه های مهم خارج از ایران رو به رو هستیم. روند غیرحرفه ای و بسیار نامحترمی که منیجر آقای کیتارو پیش گرفته اند به شدت مورد اعتراض ماست و امیدوارم رسانه های جهان این مورد را بررسی نموده و معترض شوند.
تقاضای کمک از قوه قضاییه و وزارت امور خارجه
چراغعلی در انتهای صحبت های خود اظهار داشت: آخرین خواهش ما از وزارت امور خارجه و بخش بین الملل قوه قضائیه بعنوان یک تهیه کننده بخش خصوصی در ایران این است که به ما کمک کنند. چرا مدیر برنامه های یک هنرمند جهانی با یک چنین رفتار آماتور و غیرحرفه ای، نباید پاسخگوی ما باشند و صدای اعتراض ما به گوش رسانه های جهان نرسد؟ ۲۵۰ هزار دلار دو سال پیش به حساب منیجر آقای کیتارو واریز شده است. این عدد، عدد سنگینی است و معادل آنرا اگر بخواهیم در فوتبال داخلی بررسی نماییم، اگر یک بازیکن خارجی پرونده شکایتی از باشگاه ایرانی با اعدادی خیلی کمتر را به فیفا ببرد، تمام رسانه های داخلی و خارجی به شدت به این مورد می پردازند و موجب می شوند که روند رسیدگی به آن سریع تر شود. ولی حالا که یک خارجی از آمریکا چنین رفتار غیرحرفه ای و نامحترمی را کرده، عمده رسانه ها در داخل و خارج از کشور سکوت اختیار کرده اند. ما در مرحله پس از رسانه ای کردن این موضوع، در تلاشیم از طرف یک تیم وکلای قوی در خارج از ایران این مورد را بررسی و پیگیری نماییم و از تمام وکلای ایرانی مجرب در آمریکا دعوت به همکاری می نماییم که این مورد را به صورت جدی پیگیری نمایند.
براساس اعلام روابط عمومی کنسرت کیتارو در ایران در ایام گذشته و بعد از انتشار اخبار مربوط به اتفاقات مالی و حواشی مختلف کنسرت لغو شده کیتارو در ایران، وزارت امور خارجه و دفتر موسیقی وزارت ارشاد در تماس هایی با شرکت برگزار کننده کنسرت در ایران بودند و پیگیر این اخبار شده اند و در ایام آینده نتیجه این پیگیری های رده های بالای دیپلماتیک نیز منتشر خواهد شد.

منبع: