۲ خبر از موزه های تهران

به گزارش آبنما کار مدیر موزه آبگینه و سفالینه های ایران خبر داد: طرح به روزرسانی و نورپردازی اصولی و حرفه ای ویترین های موزه آبگینه و سفالینه های ایران با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال انجام شد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، حمید وکیل باشی با اشاره به تعداد بالای ویترین ها در سالن های موزه آبگینه و ضرورت نورپردازی بر پایه اشیای نمایش داده شده، اظهار نمود: طرح به روزرسانی تجهیزات الکتریکال موزه آبگینه و سفالینه در این راستا برنامه ریزی و انجام شد.
او با بیان این که هر شیء نمایش داده شده در ویترین ها نیازمند نورپردازی بر مبنای یک طیف نوری و رنگ خاص است که در طرح جدید به روزرسانی تجهیزات الکتریکال این موارد رعایت شده است، اضافه کرد: در طرح به روزرسانی تجهیزات الکتریکال از جدید ترین لامپ های روزِ قابل قبول در موزه های مهم دنیا استفاده شده است.

۲۲ تخته فرش نفیس موزه ملی فرش ایران مرمت شد
پریسا بیضایی – مدیر موزه ملی فرش ایران – هم از پایانِ پروژه حفاظت، مرمت، شست وشو و ساماندهی ۲۲ تخته از فرش های نفیس و منحصر به فرد و صدمه دیده گنیجنه موزه ملی فرش ایران اطلاع داد.
او با تاکید بر این که این پروژه مرمتی توسط حسین سیف کارشناس ارشد حفاظت و مرمت دست بافته و زیر نظر کارشناسان اداره کل موزه ها و معاونت میراث فرهنگی استان تهران انجام شده است، اظهار داشت: این پروژه مرمتی در چند بخش شامل صدمه شناسی، بازکردن اتصالات فلزی و الحاقات صدمه رسان در بخش اتصال شناسنامه های اموالی و اجرای دوباره با اتصالات نخی مناسب، غبارگیری دستگاه های خشک، شست وشو، استقامت بخشی ریشه ها، مهار و کنترل لبه های طولی و عرضی از هم گسیخته به روش دوخت های استقامت دهنده انجام شده است.
به قول بیضایی، از مهم ترین فرش های مرمت شده در این پروژه می توان به قالی ۱۲ متری تودشک که یکی از قالی های روستایی بافت نایین از قرن ۱۹ میلادی با طراحی منحصر به فرد است، و قالی شش متری طرح عیسی بهادری بافته شده در کارگاه استاد صفدرزاده حقیقی با رج شمار ۱۰۰، اشاره نمود.

منبع: