رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد: یزد ظرفیت بالایی در سند ملی صادرات گردشگری دارد

یزد رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد علاوه بر مزیت های گردشگری فرهنگی و تاریخی، استفاده از ظرفیت گردشگری سلامت و اکوتوریسم یزد را قابل اهتمام در سند استراتژی ملی صادرات گردشگری خواند و در این رابطه ضرورت برنامه ریزی و ایجاد حساب های اقماری و مشارکتی را تصریح کرد.
«اصغر نبیل» در گفتگو با خبرنگار ایسنا، هدف سند استراتژی ملی صادرات گردشگری را توسعه محصول اعلام و اظهار نمود: بخش های اولویت دار در توسعه گردشگری کشور در مفاد این سند ملی تدوین شده پس باید برای اجرایی شدن آنها، برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.
وی با تاکید بر این که یزد برای برخورداری از ظرفیت های این سند باید به مقصد گردشگری تبدیل گردد، خاطرنشان کرد: در ارتباط با درآمدزایی از بخش های گردشگر بخصوص گردشگری سلامت و گردشگر جامعه محور، باید به ایجاد و توسعه زیرساخت ها توجه کرده و در محاسبات به حساب های اقماری و مشارکت در حساب های وابسته به خدمات تی. اس. ای توجه ویژه کرد.
این مسئول در ادامه یزد را دارای ظرفیت بالایی با عنایت به مسئله جهانی شدن دانست و اظهار داشت: یزد از پتانسیل خوبی در زمینه درآمدزایی بخش گردشگری برخوردار می باشد اما با گذشت 10 سال از تدوین سند ملی صادرات گردشگری، هنوز شرایط لازم در این خصوص مهیا نشده پس در وهله اول باید مقدمات مشارکت مالی با اتحادیه اروپا به منظور توسعه محصول و بازار گردشگری را مدنظر قرار دهیم که این مهم نیز در سند توسعه پیشبینی شده است.
وی با بیان این که کمیسیون تجارت بین المللی بعنوان تجارت جهانی و صادرات گردشگری نیازمند است، اظهار داشت: باید در بحث ای. تی. سی با سازمان جهانی کمیسیون تجاری بین‎المللی قرارداد مشارکت منعقد نماییم و ذی نفعان دولتی یا بخش خصوصی در زمینه های مختلف گردشگری سلامت و فرهنگی و اکوتوریسم که خوشبختانه در تدوین این صادرات نیز لحاظ شده است، وارد مشارکت شویم.
نبیل جایگاه یزد در مثلث طلایی گردشگری ایران را متکی به عمده مزیت های فرهنگی و تاریخی دانست و اظهار داشت: خوشبختانه یزد در اکوتوریسم نیز از مزیت کویر و در زمینه سلامت از ظرفیت این نوع گردشگری برخوردار می باشد و سایر مزیت ها و امکانات این توانایی را به وجود آورده که با استفاده از امکانات خوب بتوانیم در سند توسعه گردشگری مشارکت داشته باشیم.
این مسئول اضافه کرد: در اینباره احتیاج به مشارکت در منابع و مصارف بخش های مختلف صنعت توریسم داریم و فقط نباید ورود توریست یا وجود توریست مورد نظر باشد بلکه در زمینه تولید اقلام و تجهیزات مورد نیاز و ایجاد زیرساخت ها نیز از ظرفیت داخلی و بخش خصوصی می توان بهره برد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد در انتها به مشکلات ناشی از تحریم ها در زمینه تجارت جهانی اشاره نمود و اظهار داشت: زمانی که مشکلاتی در زمینه جابجایی پول و تجارت جهانی وجود داشته باشد اساسا بر گردشگری کشور تاثیر منفی دارد و از آنجایی که ای تی سی در حوزه تجارت بین اللملی وجود دارد، لازم است با همه کشورهای دنیا در ارتباط باشیم چونکه در غیر این صورت در سند راهبری گردشگری تاثیر منفی خواهد داشت و با وجود مطرح شدن مشارکت مالی اتحادیه اروپا نمی توان از تاثیر منفی تحریم ها چشم پوشی کرد.