در گفتگو با حسام ناصری مطرح شد؛ با من بخوان حرف روز جامعه است

به گزارش آبنما کار آهنگساز مجموعه موسیقایی با من بخوان به خوانندگی علیرضا قربانی در آستانه انتشار آلبوم این پروژه توضیحات مشروحی را پیرامون این اثر عرضه داد.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی پروژه «با من بخوان»، حسام ناصری آهنگساز و تنظیم کننده آثار پروژه «با من بخوان»در آستانه انتشار این آلبوم و آثار جدیدی که در این اثر پیش روی مخاطبان قرار گرفته، توضیحاتی را عرضه داد.
وی درباره ایده پروژه «با من بخوان» و انتشار آلبوم آن توضیح داد: پروژه «با من بخوان» از بهمن ۱۳۹۷ آغاز شد و از همان زمان تولید چند تک آهنگ را آغاز کردیم. از همان ابتدا بنا بر این بود که رفته رفته آلبوم این پروژه هم در طول کنسرت ها تکمیل شود. این مورد علل فنی داشت. یکی از علل این بود که برخی کارهایی نظیر ساز و آوازها که وقتی اجرای صحنه ای می شوند و احتیاج به هماهنگی بیشتری دارند طبیعتاً در اجراهای مختلف انسجام بیشتری پیدا خواهند کرد. ما در این پروژه به دنبال ایده های متفاوت و جدید بودیم و نمی خواستیم اتفاقات روتین گذشته را تکرار نماییم. این مورد نیازمند زمان برای طراحی ایده های جدید بود و فرصتی که در طول تور کنسرت ها داشتیم چنین شرایطی را برای ما فراهم می کرد. بنابراین در آلبوم هم اکنون قطعاتی وجود دارد که در کنسرت ها شنیده نشدند یا قرار بود در اجراهای پایانی سال قبل شنیده شوند که کنسرت ها لغو شدند.
این آهنگساز و نوازنده افزود: آلبوم «با من بخوان» بنا بود اسفند ۹۸ منتشر شود و تقریباً در آن زمان آماده بود. اما به علت شرایط کشور به دنبال انتشار ویروس «کرونا» انتشار آلبوم با من بخوان را به تعویق انداختیم و به این ماه موکول شد. البته زمانی که قرار بود این آلبوم در اسفند قرار بود منتشر شود به معنای بسته شدن پرونده این پروژه نبود. چون هنوز تقاضاهای خیلی زیادی از داخل ایران داشتیم و اجراهای زیادی ناتمام ماند. در عین حال کنسرتهای ما خصوصاً در تهران از دیماه به علل مختلف لغو شدند و تور خارجی«با من بخوان» را داشتیم که برنامه ریزی آنها برای ماه اردیبهشت صورت گرفته بود. اما به علت شیوع کرونا و محدودیت هایی که در سرتاسر دنیا ذکر شد، طبیعتاً برنامه های ما هم لغو شد. اگر این فرصت در آینده ایجاد شود که بتوانیم ادامه کنسرت ها را داشته باشیم طبیعتاً اولویت ما این است که بتوانیم تقاضاهای ناتمام را پاسخ دهیم. اگر هم نه که می توانیم این قول را به مخاطبان بدهیم که شروع فعالیت باردیگر با اتفاقات جدید همراه خواهد بود.
ناصری درباره جزئیات قطعات جدیدی که بناست در آلبوم «بامن بخوان» پیش روی مخاطبان قرار گیرد، بیان نمود: قطعات جدید این آلبوم کارهایی هستند که با محوریت دو سبک کلی پیش می روند. یکی از آنها کانسپت اولیه پروژه با من بخوان بود که استفاده از موسیقی زمینه ای الکترونیک برای آواز ایرانی بود که نمونه های آنرا در کارهایی مثل «نیست شو» یا «روزگار غریب» پیاده سازی کردیم. بعداً به این نتیجه رسیدیم که برای کنسرت ها احتیاج به این داریم که آن سبک همیشگی آقای قربانی که موسیقی ایرانی در چارچوب تنظیم های ارکسترال بود را هم دنبال نماییم. منظورم از ارکسترال صرفا موسیقی با همراهی ارکستر سمفونیک نیست و ارکستر مجلسی کوچکتر را هم شاید بتوان در آن طبقه بندی قرار داد. ما تلاش کردیم قطعاتی در آن فضای تنظیمی داشته باشیم و بنابراین می توانم آلبوم «با من بخوان» را به دو دسته تقسیم کنم. یکی آنهایی که با محوریت همراهی موسیقی الکترونیک و آواز هستند و باید تاکید کنم که موسیقی الکترونیک مفهوم گسترده ای دارد و ما تنها شاخه ای از آنرا تجربه می نماییم. بنابراین شاید بتوان آن قطعات را موسیقی تجربی نام گذاری کرد. بخش دوم هم کارهایی هستند که ماهیت ارکسترال دارند و منتهی با سلیقه تنظیمی من همراه شده است. معمولاً کارهایی که در آن ژانر کار می کنم شاید یک منطق واحد را دنبال کنند.

این هنرمند اضافه کرد: ما در طول یک سال قبل قطعاتی که با فواصل مختلف منتشر کردیم همگی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. این خیلی برای ما سبب شادمانی بود و اساسا برای هر هنرمندی این موفقیت بزرگی به حساب می آید و بازخوردهای خوبی گرفتیم. نواقصی هم بود که تلاش کردیم در طول مدت پروژه آنها را برطرف نماییم. در عین حال ایده های در طول کنسرت ها برای ما شکل گرفت که تلاش کردیم در آلبوم از آنها استفاده نماییم. به هر حال ما دوست داشتیم کاری منتشر نماییم که در عین حفظ وجاهت هنری در کنار نام علیرضا قربانی، مورد استقبال مخاطبان هم قرار بگیرد. در این آلبوم چند قطعه داریم که من خودم شخصاً آنها را خیلی دوست دارم. به علت اینکه تعلق خاطر شخصی نسبت به آنها دارم و احساس می کنم شاید بتوانند بازخوردهای خوبی داشته باشند. هرچند که هیچ چیز در بازار موسیقی قابل پیشبینی نیست. ما تلاش کردیم همان منطقی را که برای آثار قبلی در نظر گرفتیم در کارهای جدید هم جریان داشته باشد در این راه مهم ترین مبحث این است که قطعات جدید آلبوم با من بخوان حرف امروز جامعه است. قطعه ای به نام «باغ اهورایی» با شعر استاد حسین منزوی داریم یا کاری به نام «دلم گرفته» داریم که محوریت صحبت آنها شرایط روزی است که امروز همه ما درگیر آنها هستیم. هم اکنون تبدیل به موزیک ویدیو شده اند و ویدیوی آنها هم منتشر خواهند شد.
حسام ناصری: ما تلاش کردیم همان منطقی را که برای آثار قبلی در نظر گرفتیم در کارهای جدید هم جریان داشته باشد در این راه مهم ترین مبحث این است که قطعات جدید آلبوم با من بخوان حرف امروز جامعه است. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه از بین آهنگ های جدید آلبوم کدام را بهتر از بقیه می داند، اظهار داشت: برای من دشوار می باشد که بگویم کدام آهنگ را بیشتر دوست دارم چون تک تک کارهای این آلبوم را عشق کار کردم و برای من به هیچ عنوان جنبه سفارش یا تکلیف نداشتند. اگر در کلیت آلبوم بخواهم بگویم که کدام کارها را بیشتر دوست دارم یک آهنگ به نام «می دانی تو» داریم که ترک اول آلبوم است و خیلی آنرا دوست دارم. از کارهای انتشار یافته نسبت به «عاشقانه نیست» تعلق خاطر شخصی دارم. امیدوارم مخاطبان ما هم همین نظرات را داشته باشند. یک ساز و آواز به نام «آمد خزان» داریم که قبلاً در کنسرتهای با من بخوان اجرا شده بود اما با تغییرات و بهبودهایی در آلبوم هم قرار گرفته است. به عقیده من خیلی کار تأثیرگذاری است و آقای قربانی استادانه این کار را اجرا کردند. سامان صمیمی و میلاد محمدی که در این کار داشتند حضور تأثیرگذاری داشتند.
ناصری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به برنامه های آینده خود در همکاری با علیرضا قربانی توضیح داد: پس از این آلبوم هم اکنون یک سری تک آهنگ با آقای قربانی آماده داریم. من سال ها است که با ایشان ارتباط و همکاری نزدیک داریم و همکاری ما در زمینه های مختلف بوده است. ارتباط ما فارغ از بحث حرفه ای، بسیار دوستانه بوده است. الان هم بنا نیست که این همکاری قطع شود. در این مدت برای من سبب افتخار و شادمانی بود که با ایشان همکاری کردم و امیدوارم در آینده هم فرصت کار وجود داشته باشد و اتفاقات بهتری را رقم بزنیم. علیرضا قربانی همیشه نخستین اولویت من برای همکاری بوده است و ایشان تا هر زمانی که تمایل داشته باشند من با افتخار در کنارشان هستم. فارغ از بحث تعارف عرض می کنم. تک آهنگ هایی داریم که شاید به وقت خودش بتوانیم در موقعیت مناسب منتشر نماییم و به عقیده من کارهای بدی هم نیستند. طبق معمول روال کار هر آهنگسازی تفکر همیشگی من در آن کارها جریان دارد ولی تلاش کردیم با کارهای قبلی تفاوت داشته باشد. فعلاً برای انتشار آنها برنامه نداریم و اگر شرایط اجازه دهد، شاید بتوانیم بعد از گذر از این مقطع کنسرت هایی را داشته باشیم.
آلبوم «با من بخوان» با صدای علیرضا قربانی و موسیقی حسام ناصری روز بیست و یکم مرداد منتشر می شود. این آلبوم شامل تک آهنگ های پروژه با من بخوان که قبلاً انتشار یافته بودند و پنج آهنگ جدید است. همینطور مقرر است ساعت بیست روز یکشنبه نوزدهم مرداد موزیک ویدیوی «دلم گرفته» از کانال یوتیوب علیرضا قربانی منتشر شود. این ویدیو روی یکی از آهنگ های جدید آلبوم با من بخوان با کارگردانی سینا پاکدل و بازیگری لیلا زارع منتشر می شود.