در قالب اولین تجربه اجرایی مانو ؛ سرمست با صدای اسحاق انور منتشر گردید

به گزارش آبنما کار نخستین تک آهنگ گروه موسیقی مانو متشکل از امیربهزاد و نوید نیکبخت با شعر و صدای مرحوم اسحاق انور در چارچوب تلفیقی از موسیقی ایرانی و موسیقی غربی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
دریافت 11 MB
به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، تک آهنگ «سرمست» عنوان نخستین تجربه اجرایی گروه موسیقی «مانو» به هنرمندی امیر بهزاد و نوید نیکبخت است که با شعر و صدای مرحوم اسحاق انور منتشر گردید. در این قطعه جان جانکایا تنظیم کننده و نوید نیکبخت تهیه کننده دیگر عوامل اجرایی را می سازند.
امیربهزاد در توضیح این قطعه نوشته است: «قطعه سرمست نخستین تجربه گروه مانو، اثری است شکل گرفته بر پایه همفکری، ساعت ها گفتگو و روزها کار گروهی؛
هدف ما از ساخت این قطعه تلفیق جدیدی از موسیقی ایرانی و موسیقی غربی بود که در سرمست این ترکیب به همراه موسیقی جز انجام شد. قطعه ای با شوریدگیِ بداهه جز و عشق و عرفان موسیقی ایرانی. فضایی که در موسیقیِ امروز ما آثار کمی در این فرم عرضه می شود و این دلیلی بود تا گروه مانو آنرا تجربه کند.
یکی دیگر از اهداف بنده، نوید نیکبخت و اسحاق انور در چارچوب گروه مانو ماجراجویی در تلفیق موسیقی ایرانی با سایر موسیقی های اصیل دیگر بود؛ نوشتن موسیقی در فضای گروه و همینطور ارتباط و همکاری با موزیسین های خارجی برای عرضه آثاری که به آن کمتر توجه شده است و البته کمک به فرهنگ شنیداری امروز موسیقی ایران.
اسحاق انور آسمانی شد ولی بی گمان تأثیر تفکر و هنر وی در مانو برای همیشه با ما خواهد بود.
و در آخر گروه مانو بزودی مجموعه ای را که برای آلبوم اول با اسحاق انور انجام شده بود و به دلیل درگذشت او نیمه کاره ماند را منتشر خواهد نمود. یادش گرامی»
نوید نیکبخت آهنگساز و یکی دیگر از اعضای گروه «مانو» هم پیش از این درباره قطعه «سرمست» اظهار داشته بود: «در ضبط قطعه «سرمست» ما از گروه جان کایا بعنوان یک پیانیست ترکیه ای کمک گرفتیم. به هر حال موسیقی جز در کشور ترکیه از پیشرفت های قابل توجهی برخوردار بوده که می توان گفت دارای بهترین موزیسین های جز خارج از هنرمندان آمریکایی هستند. جان کایا با تنظیم خوب خودش دقیقاً درک کرد که چه طور ریتم و هارمونی غربی را به آواز سنتی ایران ربط دهد. در این راستا هنرمندان دیگری از کشور استانبول هم همراه ما بودند که فکر می کنم در ارتقای سطح کیفی این قطعه بسیار به ما کمک کردند.»
این آهنگساز و تهیه کننده درباره نحوه فعالیتهای گروه تازه تاسیس «مانو» توضیح داد: «ایده و عقیده ای که در گروه مانو وجود دارد اصلاً پیچیده نیست. ما با تاسیس گروه «مانو» در حقیقت می خواهیم رابطه های جدیدی بین موسیقی هایی که دوست داریم برقرار نماییم. در نخستین مورد بین موسیقی جز و موسیقی سنتی این فرم مشترک صورت گرفت. به اعتقاد من قطعه «سرمست» که بعنوان نخستین اثر گروه «مانو» در دسترس مخاطبان قرار می گیرد، پیچیدگی های خاص خویش را دارد که یک موزیسین فوق العاده با درک بالا از ریتم و دستگاه های خارجی می توانست از آن سربلند بیرون بیاید. در این شرایط مرحوم اسحاق انور چنین موزیسینی بود که پیش از به نتیجه رسیدن کار از پیش ما رفت.
قطعه «سرمست» با مجوز شماره ۳۱۰-۱۳۹۹ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ۲۷۹۳۱ کتابخانه ملی توسط موسسه «آژیراک هنر هشتم» و صدابرداری در استودیو «هنر هشتم» در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

منبع: