رییس موزه تاریخ بلاروس عنوان کرد علاقه مندی موزه تاریخ بلاروس به همکاری با ایران

رئیس موزه ملی تاریخ بلاروس برای بسط همکاری فرهنگی با ایران ابراز علاقه مندی کرد و اظهار داشت: فرهنگ و تاریخ دو کشور از ذخایر فراوانی برخوردارست.
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوالقاسم مختاریان _ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلاروس _ در بازدید از موزه ملی تاریخ بلاروس با پاول ساپتکو، رئیس این موزه دیدار نمود و درباب همکاریهای دوجانبه به بحث و گفت و گو پرداخت.
مختاریان در ابتدای این دیدار، با اشاره به اهمیت موزه تاریخ در کشورهای مختلف، اظهار داشت: موزه تاریخ در هر کشوری حافظ هویت ملی آن کشور است و بزرگان هر ملتی ریشه های تاریخی آن ملت را می سازند. در ایران و بلاروس بزرگانی مانند فردوسی و فرانسیس اسکارینا همچون افرادی هستند که تأثیر آنها در فرهنگ مردم، حتی در روزگار معاصر مشهود است.
وی با بیان این که همکاری موزه های ایران و بلاروس، در کنار همکاریهای دو جانبه بین کتابخانه ها، سینماها و دیگر مراکز علمی و فرهنگی، از موارد مندرج در موافقت نامه فرهنگی دو کشور است، افزود: بمنظور اجرایی کردن موارد مطرح شده در موافقت نامه فرهنگی و با در نظر گرفتن محدودیت های موجود به سبب شیوع کرونا، می توان بوسیله ویدئو کنفرانس جلساتی را ترتیب داد تا در آن مدیران دو موزه بتوانند آشنایی بیشتری با فعالیت ها و توانایی های یکدیگر پیدا کنند و در مراحل بعد با مذاکرات کارشناسان امر در دو کشور، شرایط برای امضای اسناد همکاری دوجانبه فراهم گردد.
رایزن فرهنگی ایران در بلاروس پیشنهاد برگزاری کارگاه های آموزشی به خصوص کارگاه ایران شناسی با حضور استادان ایرانی برای علاقه مندان و متخصصان بلاروسی را بیان کرد.
مختاریان همین طور باتوجه به ظرفیت های موجود، اجرای پروژه هایی مانند نمایش فیلم های مستند و تاریخی و برگزاری نمایشگاه ها در مجموعه موزه ملی تاریخ بلاروس را پیشنهاد نمود.
پاول ساپتکو _ رئیس موزه ملی تاریخ بلاروس _ نیز در سخنانی، با تاکید بر توسعه روابط فرهنگی بین ایران و بلاروس اظهار داشت: ما برنامه های مشترکی را با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران، بخش فرهنگی این سفارتخانه و خانه دوستی ایرانیان، اجرا کرده ایم. امیدواریم گفت وگوی امروز سرآغازی برای همکاریهای دوجانبه آینده باشد.
رئیس موزه ملی تاریخ بلاروس اضافه کرد: می توان برای ملاقات اول بوسیله ویدئوکنفرانس، پیش نویس تفاهمنامه همکاریهای دوجانبه ای را از پیش تنظیم کرد و در ملاقات آنلاین، مورد بحث و گفت و گو گذاشت و در آینده به امضا رساند.
وی آمادگی موزه ملی تاریخ بلاروس برای همکاری در حوزه های مختلف همچون برگزاری نمایشگاه، انجام تحقیقات علمی و حتی تبادل مقالات علمی با ایران را اعلام نمود و افزود: استادان و محققان ایرانی می توانند مقالات خودرا در بلاروس به چاپ برسانند و با موافقت طرف ایرانی برای محققین بلاروسی نیز این امکان فراهم گردد.
وی همینطور تاکید کرد: در آغاز انتشار ویروس کرونا، موزه ملی تاریخ بلاروس دوران سختی را پشت سر گذاشت ولی هم اکنون درهای موزه به روی بازدیدکنندگان باز است. موزه در دوران شیوع ویروس به انتشار کتاب، برگزاری گشت های موزه ای به صورت آنلاین و اجرای طرح موزه سه بعدی پرداخت.

ساپتکو اضافه کرد: بسیار علاقه مندیم تا بتوانیم همکاریهای گسترده در زمینه های مختلف فرهنگی با ایران نیز داشته باشیم، برای اینکه فرهنگ و تاریخ دو کشور ایران و بلاروس، از ذخایر فراوانی برای برگزاری نمایشگاه برخوردارست.
وی به اختصاص بخش ویژه ای به دوران اسلامی در موزه ملی تاریخ بلاروس اشاره نمود و اظهار داشت: این بخش شامل کتاب ها و هنرهای تجسمی در رابطه با اسلام است. بخش دیگر نیز به ادیان مختلف در بلاروس اختصاص دارد و در آن آثاری از فرهنگ اسلامی، مسیحیت و یهودیت به نمایش درآمده اند.
او اضافه کرد: یکی از آثار نفیس موجود در بخش آثار اسلامی، قرآن نفیسی است که از طرف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در زمان سفر وی به مینسک در زمان افتتاح مسجد بزرگ اهل سنت در این شهر، به موزه اهدا شده است.
نگاهی به موزه ملی تاریخ جمهوری بلاروس
موزه ملی تاریخ جمهوری بلاروس یکی از موزه های پیشرو در این کشور است. در این موزه بیش از ۴۸۰ هزار اثر موجود است که در بیش از ۵۸ مجموعه نگهداری می شوند. ساختار موزه شامل پنج شعبه است: خانه – موزه، موزه تاریخ تئاتر و موسیقی، موزه تاریخ سینمای بلاروس، موزه مدرن دولتمندی (ساختار دولتی) بلاروس، موزه طبیعت و بوم شناسی. هر یک از شعب دارای نمایشگاه دائمی، سالن های نمایش و برنامه های فرهنگی و آموزشی هستند. بعد از اعلام استقلال جمهوری بلاروس در سال ۱۹۹۲ این موزه به نام موزه ملی تاریخ و فرهنگ بلاروس نام گذاری شد و در سال ۲۰۰۹ نام فعلی بدان اختصاص داده شد.
این موزه نخستین کنفرانس کشورشناسی ملی را ترتیب داد که بیش از ۲۵۰ شرکت کننده از میان استادان دانشگاهی، کارمندان موزه ها، کتابداران، استادان مؤسسات آموزش عالی، متوسطه، ابتدایی و تکمیلی و کلکسیونرها در آن حضور داشتند.
این موزه یکی از بنیانگذاران برنامه بین المللی «دیپلماسی فرهنگی» با موضوع «شهروندان مسکو در بلاروس، بلاروسی ها در مسکو» بود. در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نمایشگاه هایی در کشورهای عمان، فرانسه، اسلواکی، ارمنستان، لتونی و روسیه در حوزه های مختلف فرهنگی توسط این موزه اجرا شد. همین طور در سال ۲۰۱۹، این موزه کنفرانس علمی بین المللی در حوزه دیرینه شناسی بلاروس و مناطق همجوار را ترتیب داد.
در بخش دیگر موزه آثاری مربوط به صنعت چاپ و مؤسس چاپ در بلاروس، فرانتسیس اسکارینا به معرض نمایش گذاشته شده است. از دیگر آثار می توان به کمربندهای معروف اسلوتسکی با قدمتی ۶۰۰ ساله که به ایرانیان منتسب است، لباس هایی از مناطق مختلف بلاروس و آثار مختلف هنری مسیحی از شهر پولتسک، اشاره نمود.