کرونا را چگونه پشت چادرهای مسافرتی و کمپ ها بگذارید

به گزارش آبنما کار سفر به طبیعت و کوهستان و کمپینگ یکی از کم فعالیتهای کم خطر در دوران کووید-۱۹ معرفی شده است اما در چه شرایطی می توان خطر پایین این نوع فعالیت ها را تضمین کرد؟
سهند عقدایی ـ طراح و مجری تورهای طبیعت گردی و کوهنوردی و مدیر اکوکمپ کوهستانی دماوند به ایسنا می گوید: پروتکل ها و دستورالعمل هایی که از جانب برخی کشورها درباره چگونگی کمپینگ در دوران کووید- ۱۹ منتشر می شود با شرایط داخل کشور ما خیلی تطبیق ندارد. در کشورهای دیگر فضایی مختص کمپینگ وجود دارد و سکوهایی مختص برگزاری چادر بوجود آمده است و کنترل و نظارت وجود دارد. در ایران چنین فضایی نداریم، کمپ ها portable یا قابل انتقال هستند که همزمان با اجرای تور برپا و در انتها برنامه جمع آوری می شوند. با عنایت به این شرایط و با بررسی و مطالعه‌ی دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی جهانگردی، دستورالعمل هایی برای کمپینگ در ایران تهیه و در فدارسیون کوهنوردی ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصویب شده است.
در این شیوه نامه به مبحث فاصله گذاری و چگونگی رعایت بهداشت در اکوکمپ های کوه نوردی و طبیعت در دوران شیوع کووید۱۹ پرداخته شده است. هرچند، بیشتر کمپ ها در ارتفاع، مناطق دور دست و بیراهه قرار دارند که امکان نظارت و کنترل روی اجرای این دستورالعمل را محدود می کند، در نتیجه می طلبد مجریان تورها، مدیران کمپ های کوهنوردی، گردشگران و کوهنوردان، خود متعهد، مقید و ناظر به رعایت این شیوه نامه باشند.
در این شیوه نامه که از جانب فدراسیون کوهنوردی ابلاغ گردیده و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم مصوب کرده، آمده است:
در بدو ورود اسپری مایع ضدعفونی تک نفره به کوهنوردان و گردشگران داده شود و در مدت اقامت در صورت نیاز شارژ شود.
اقامت در چادرها به صورت تک نفره باشد مگر برای افرادی که از قبل با هم رزرو کرده اند. هنگام رزرواسیون به همنوردانی و همسفرها که در شهر هم خانه نیستند سفارش شود برای اقامت شان چادرهای جداگانه رزرو کنند. مدیرت اکوکمپ به هیچ وجه افراد غریبه را هم چادر نکند.
در چادر به غیر زیرانداز هیچ امکانات دیگری داده نشده و از عرضه ملحفه و پتو خودداری شود. در صورت مشاهده علایم بیماری در کوهنورد، زیرانداز هم بعد از خروج او شسته شود.
پس از خروج کوهنورد و توریست از اکوکمپ، تمام محیط داخلی چادر اختصاصی، زیپ ها و نواحی بیرونی چادر که معمولا زیاد لمس می شوند با اسپری ضدعفونی شود.
بعد از ضدعفونی، زیپ چادرها باز باشد تا تهویه صورت گیرد.
در مورد نحوه جمع آوری و تخلیه زباله، نهایت دقت و حفاظت فردی رعایت شود و کیسه داخل سطل های زباله مرتبا تعویض شود.
تمام پرسنل شاغل در اکوکمپ برای حفاظت فردی موظف اند در هنگام کار از ماسک، دستکش و لباس کار تمیز استفاده کنند.
در صورتیکه کوهنوردی علایم بیماری داشت از او خواسته شود که به چادر غذاخوری تردد نکند و خدمات غذا در چادر اختصاصی او برایش سرو شود.
تعدادی وسایل محافظتی ماسک و دستکش اضافه در اکوکمپ موجود باشد و درصورتی که کوهنوردی با علایم بیماری مشاهده شد از آن وسایل محافظتی به او داده شود.
به منظور تمرکز خدمات بهداشتی، دسترسی کوهنوردان به فضای چادر غذاخوری به نحو شایسته محدود شود که تا حد ممکن کوهنوردان در چادرهای اختصاصی شان حضور داشته باشند.
در چادر غذاخوری صندلی ها با فاصله ۱.۵ متر از یکدیگر چیدمان شوند. در صورت ضرورت صرف غذا در چادر غذاخوری شیفت بندی شود.
محلول ضدعفونی دست روی میزها حاضر باشد تا کوهنوردان و گردشگران در صورت تمایل دست خویش را ضدعفونی کنند.
استفاده از ظروف عمومی، تجهیزات و لوازم اضافی در معرض آلودگی محدود شوند، از رومیزی استفاده نشود تا امکان ضدعفونی سطح میزها فراهم گردد یا می توان از پوشش های یکبار مصرف رومیزی بهره برد.
کوهنوردان از ظرف، قاشق، چنگال و لیوان شخصی خود استفاده کنند یا اینکه در ابتدای ورود به اکوکمپ یک دست کامل ظروف به ایشان داده شود و از ایشان خواسته شود در تمام مدت اقامت در اکوکمپ، خود شستشوی ظروف اختصاصی شان را انجام دهند. اکوکمپ باید آب و مایع شستشو به میزان لازم جهت استفاده کوهنوردان تهیه کرده و همیشه در دسترس قرار دهد.
غذا، سالاد و تنقلات نباید به صورت بوفه و باز سرو شوند. اغذیه و تنقلات به صورت مستقیم در ظرف کوهنورد سرو شده یا به صورت بسته بندی ارائه شوند.
نان به صورت بسته بندی در کیسه یا سلفون کشیده و قرار داده شود.
در کنار فلاسک چای به اندازه کافی دستمال کاغذی یکبار مصرف قرار داده شود و طی دستورالعمل کتبی که در محلی مناسب و قابل دید نصب می شود از کوهنوردان و گردشگران خواسته شود برای فشار دادن فلاسک ضمن استفاده از دستمال کاغذی از لمس مستقیم آن اجتناب کنند.
دمای پخت استاندارد موادغذایی رعایت شود.
تا حد امکان زنجیره انتقال گرم برای مواد غذایی تامین گردد که تا زمان سرو در چادر غذاخوری گرم بماند. در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از چادرآشپزخانه تا چادر غذاخوری دقت لازم برای جلوگیری از آلودگی ثانویه رعایت شود.
باتوجه به نظریه ماندگاری طولانی مدت ویروس روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در چادر آشپزخانه دقت شود.
امکان سرو غذا در چادرهای اختصاصی فراهم آید.
چادرهای عمومی مثل چادر غذاخوری، آشپزخانه و توالت، خصوصا درآن نواحی که معمولا زیاد لمس می شوند با اسپری چندبار در روز ضدعفونی شوند.
کوله بارهای کوهنوردان پیش از حمل توسط قاطر یا وانت، حتما در گونی محافظ بسته بندی شوند.

منبع: