رئیس هیات داوران مسابقه مطرح کرد: ملاک اصلی داوری درک مردم از عظمت و رشادت شهدا است

به گزارش آبنما کار مهدی حجت اعتقاد دارد ملاک اصلی داوری آثار به مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه آهن، درک مردم از عظمت و رشادت شهدا است.

به گزارش آبنما کار به نقل از ستاد خبری مسابقه، مهدی حجت رئیس هیأت داوران مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه آهن جمهوری اسلامی ایران» درباره برگزاری این رویداد فرهنگی اظهار داشت: همه اقشار ملت ایران هر یک به سهم خود خدماتی را برای دوران جنگ هشت سال دفاع مقدس انجام دادند. همچون آنها، مجموعه کسانی بودند که در شرایط فوق العاده حساس جنگ نسبت به نقل و انتقال و کمک به مجموعه نظامی کشور و مردم در راه آهن جمهوری اسلامی ایران اقدام نمودند و در شرایط سخت حاکم بر جامعه علاوه بر خدمت رسانی به مردم، از خودشان ایثار و شهادت ارزشمندی نشان داده و شهدای بزرگی را تقدیم به انقلاب اسلامی ایران کردند.
وی اضافه کرد: کوچک ترین کاری که باید برای ارج نهادن جایگاه این بزرگ مردان انجام بدهیم، برگزاری یادمان هایی در نقاط مختلف کشور است که برای رسیدن به این مهم، تصمیم گرفتیم در بعضی از نقاط کشور، به صورت مثال در ایستگاه های راه آهن یادمان هایی را طراحی و اجرا نماییم تا یاد و خاطره این ایثارگران همواره در ذهن و قلب مردم بماند و بابت این فداکاری های ارزشمند، از آنها قدرشناسی شود تا مردم بدانند که چه فداکاری هایی برای دارایی های امروزه کشور انجام شده است.
حجت با اشاره به تأثیرگذاری برگزاری این رویداد برای تجدید و یادآوری فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه اظهار نمود: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «ذکر کنید، به یاد بیاورید به جهت اینکه در این به یاد آوردن ها، فواید و ثمر وجود دارد»، رهبر معظم انقلاب اسلامی هم می فرماید: «یکی از بزرگ ترین وظایفی که امروز برعهده ما است، این است که یاد شهدا و ایثارگرانی که در دوران دفاع مقدس از خود ایثار و بزرگواری نشان دادند، را زنده نگه داریم». بر این اساس، طبیعی است که هر عنصری که بتواند بزرگواری های شهدا را یادآوری کند، در جامعه تأثیرگذار است، شامل اینکه فیلم یا کتاب باشد.
وی افزود: یک جامعه برای فراموش نکردن بزرگواری های گذشته ملت و مردمش به عناصری نیاز دارد که یاد شهدا، شهادت و فداکاری این بزرگان را در دفاع از میهن و مردم زنده کند چونکه امروزه مردم آنقدر درگیر گرفتاری ها و یا مشغله هایشان هستند که امکان دارد آن چه را که در هشت سال دفاع مقدس رخ داده، فراموش کنند و وظیفه مسؤلان فرهنگی این است که برنامه هایی را اجرا کنند تا خاطرات رشادت های شهدا بخصوص شهدای راه آهن زنده بماند و از میان نرود.
رئیس هیأت داوران مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه آهن جمهوری اسلامی ایران» در مورد چشم انداز آثار ارسالی به دبیرخانه این رویداد فرهنگی تصریح کرد: این مسئله به نوع مشارکت هنرمندان در این رویداد بستگی دارد، اینکه چه اندازه افراد خلاق و هنرمند و آشنا به ارزش های دفاع مقدس و شهادت آثار خوبی عرضه کنند. اگر عموم هنرمندان در این طرح مشارکت کنند، بهترین آثار انتخاب شده و طراحی و اجرا خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به ملاک های انتخاب آثار شرکت کنندگان این مسابقه بیان نمود: مهم ترین ملاک این است که وقتی عموم مردم به اثری نگاه می کنند، عظمت و رشادت شهدا را بشناسند و درک کنند. این مساله به این بستگی دارد که چه اندازه با استقبال شرکت کنندگان و ارسال آثار خوب مواجه شویم، برترین ها را برگزیده و ساخت آنها را آغاز نماییم.
حجت با اشاره به اینکه اقشار مختلف جامعه چون معلمان، قضات، کسبه، نظامی ها و … در جریان جنگ سهم خویش را ادا کردند، تصریح کرد: وظیفه جامعه این است که از شهدا و ایثارگران دوران جنگ خود تجلیل به عمل بیاورد و خداراشکر که مسؤلان فرهنگی شرکت راه آهن به این فکر افتادند تا از خدمات و از خود گذشتی این بزرگواران تقدیر کنند.
رئیس هیأت داوران مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه آهن جمهوری اسلامی ایران» در انتها اظهار داشت: البته جای تجلیل از شهدا و فداکاران دیگر حوزه ها هم خالی است و باید این مبادرت به شکل سراسری در دیگر حوزه ها هم شکل گرفته و به ثمر برسد.
راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور گرامی داشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گران قدر هشت سال دفاع مقدس و بخصوص شهدای عزیز راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را برگزار می نماید که هنرمندان فرصت دارند تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ آثار خویش را به دبیرخانه مسابقه ارسال نمایند. برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت نام و ارسال عکس به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.rai.ir، بخش isargaran.rai.ir رجوع و ثبت نام نمایند.
متقاضیان در صورت مواجهه با مشکل در ارتباط با ثبت نام و غیره می توانند به پشتیبانی این مسابقه در شبکه اجتماعی واتساپ با شماره ۰۹۳۵۰۶۳۶۰۹۴ تماس حاصل کنند.