پوراف همه را درمان می کند، کسی نیست او را درمان کند!

به گزارش آبنما کار هرمزگان مدتی است جهت بررسی مسائل و مشکلات به اتفاق دوستان صاحب نظر به آبگرم پوراف واقع در ۱۸ کیلومتری در محدوده روستای هشدان بخش مرکزی جاسک در جاده جاسک – کنارک عزیمت کردیم. در این بازدید آنچه ما را حیرت زده کرد، رجوع مسافران از سراسر کشور به این منطقه بود و نقطه حائز اهمیتی که ما را بیشتر کنجکاو کرد تا به این مورد بیشتر بپردازیم و مسئولین امر بیشتر به آن توجه نمایند.

خانواده های زیادی برای درمان امراض به این مکان آب درمانی رجوع می کنند اما دریغ از یک راه مناسب، عدم نصب تابلو راهنمایی و نظافت و… این در شرایطی است که “پوراف” از شناسنامه های گردشگری و جاذبه درمانی این شهرستان به حساب می آید، گویا به فراموشی سپرده شده و هیچ مسئولی خویش را مسئول نمی داند.

گردشگران بنا به سفارش بزرگان منطقه در شب های ۱۴ و ۱۵ “مهتابی” هر ماه در این مکان بکر رجوع می کنند، چون اعتقاد دارند که فواید آب درمانی پوراف متفاوت و بهتر است.

برای پاکیزگی و نظافت این مکان طبیعی سازمان های مردم نهاد و سمن ها وابسته به محیط زیست که نقش اساسی در مراقبت و نگهداری همینطور مکان های دارد، اداره میراث فرهنگی و گردشگری، فرماندار، بخشدار، شوراها، دهیار در احیا و شناساندن این ظرفیت پای کار باشند و بودجه ای برای راه اندازی ترمیم و بازسازی جاده دسترسی پوراف در نظر بگیرند.

دولت برای شناساندن ظرفیت سرمایه گذاران را تشویق می کند اما در این بندر ساحلی اغلب حرف ها و وعده های دولت عملی نشده است و قرار گرفتن این مکان پرجاذبه در دل دریا چشم انداز خوبی دارد که هم مردم برای درمان امراض و هم برای صید ماهیگیری رجوع می کنند.

یکی از فعالان فرهنگی این منطقه دراین باره به خبرنگار ایسنا، گفت: جوشش این آبگرم درگذشته به صورت جاذبه ای کم نظیر برای گردشگران به حساب می آمده که متأسفانه امروزه از نگاه مسئولین مغفول مانده و از بین می رود.

حیدر حیدری افزود: پوراف در حصاری ناخواسته از نهادهای نظامی مستقر در منطقه قرارگرفته و از دیدگان مشتاق مردم مخفی مانده است.

وی با اشاره به اینکه بومیان منطقه آبگرم پوراف را نعمتی می دانند که به مجانی به آنها رسیده و می تواند در قامت درمانگری حاذق و حتی مورداحترام دردهای جسمانی و روانی آنانراتسکین دهد، اضافه کرد: حال بر نهادهای مسئول و مخصوصاً سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می باشد که کمر همت ببندند و ضمن حراست از این پدیده پرارزش در تکاپوی جذب سرمایه گذار برای سروسامان دادن به آن برآیند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: فاصله جاسک در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به شهرستان های دیگر استان قابل مقایسه نیست و این مسافت شکاف عمیقی در بر داشته است.

رضا برومند با اشاره به اینکه در ارتباط با آبگرم پوراف با چندین سرمایه گذار شهرستان برای تعمیر آن اقدام کردیم، افزود: متأسفانه نسبت به شهرهای دیگر برای احیای چنین میراث طبیعی در این منطقه استقبالی نشده است.

وی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این آمادگی را دارد که از سرمایه گذاران گردشگری برای مرمت این مکان حمایت کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: علل مختلفی وجود دارد که سرمایه گذاران جاسکی در این عرصه ورود نکند و تا به امروز اغلب سرمایه گذاری که انجام شده توسط افراد غیربومی انجام گرفته است.

برومند در انتها اظهار داشت: نیاز است که مسئولین و فعالان در حوزه های مختلف در این خصوص گام بردارند و با عنایت به توسعه سواحل مکران اساسا این مشکل رفع خواهد شد.