کارشناسان بنیاد پژوهش آلمان در دو محوطه تاریخی خراسان جنوبی

به گزارش آبنما کار مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی خبر داد: بنیاد پژوهش آلمان (DFG) با همکاری و هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی محوطه ی باستانی ˮکله کوبˮ سرایان و ˮفلزگری باستانˮ در ˮخوسفˮ را مطالعه می کند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، حسن رمضانی با بیان این که محوطه «کله کوب» در سال ۱۳۸۶ در لیست آثار ملی کشور ثبت شده و به منظور پیشگیری از تخریب آن در سال ۱۳۸۷ تعیین حریم شده است، افزود: بر مبنای مطالعات و پژوهش های باستان شناختی که تابحال در مورد این محوطه صورت گرفته، قدمت آن مربوط به اواخر دوران نوسنگی تا عصر مفرغ است و یکی از آثار دوران قبل از تاریخ در خراسان جنوبی به حساب می آید.

وی با بیان این که محوطه کله کوب تا پیش از ثبت در لیست آثار ملی به علت فعالیتهای کشاورزی، صدمه زیادی دیده و بخشی از آن تخریب شده، اضافه کرد: بنابراین انجام جستجوهای باستان شناختی و انتشار نتایج این کاوش ها را ضروریست.

او با اشاره به انجام دو فصل کاوش در این محوطه در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به سرپرستی حسین عزیزی خرانقی از اعضای هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی، افزود: در این فصل پژوهشگر اصلی مطالعات فلزگری باستان در حوزه شهرستان خوسف، امید عود باشی و پژوهشگر اصلی جستجوهای دیرینه شناسی در محوطه کله کوب سرایان حسین عزیز خرانقی معرفی شده اند.

وی به انجام بخشی از مطالعات آزمایشگاهی این محوطه در کشور ژاپن در دو فصل گذشته اشاره نمود و اضافه کرد: در جریان بررسی های دیرینه شناسی که در سال ۱۳۹۲و ۱۳۹۳ در شهرستان خوسف به سرپرستی حسین صدیقیان انجام شد، ۲۳۸ اثر باستانی شناسایی شد که در این بین تعدادی معادن باستانی هم بود که وجود آنها حاکی از پیشینه طولانی استحصال فلزات از مواد معدنی در استان خراسان جنوبی است.

رمضانی اظهار داشت: در این معادن شواهدی از معدن کاری، بقایای کوره های ذوب فلز و سرباره های فلزات موجود است که تابحال تحقیقاتی که در برگیرنده مطالعات آزمایشگاهی باشد در آنها انجام نشده است.

بنیاد پژوهش آلمان(DFG) یک نهاد دانش بنیان است که با بیشتر از نود سال سابقه بزرگترین موسسه غیر دولتی حامی پژوهش در این کشور است. رسالت اصلی این بنیاد فراهم کردن حمایت های پایدار از پژوهشگران جوان، میان رشته ای سازی علوم و تسهیل در برقراری ارتباط میان رشته های مختلف پژوهشی است. اعضای بنیاد پژوهش آلمان را دانشگاه ها، موسسات پژوهشی غیردانشگاهی، انجمن های علمی و فرهنگستان های علوم می سازند.

منبع: