چه کسانی به حج می روند؟

به گزارش آبنما کار عربستان بعد از تصمیم به لغو حج برای مسلمانان جهان و برگزاری این مراسم به شکل محدود، شرایط حضور در حج را اعلام نمود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، خبرگزاری های وابسته به دولت عربستان از تعیین معیارهای بهداشتی تازه ای در ارتباط با حج اطلاع داده اند. وزارت حج و عمره این کشور که قبلا اعلام نموده بود مراسم حج را با حضور دست کم ۱۰ هزار نفر از خارجی های مقیم عربستان و شماری از ساکنان این کشور برگزار خواهد کرد، اینک اطلاع داده که به دستور خادم حرمین شریفین (پادشاه عربستان)، شرکت کنندگان در مراسم حج، تلفیقی از ۷۰ درصد اتباع بیگانه مقیم این کشور و ۳۰ درصد شهروندان سعودی خواهند بود.
این وزارتخانه اعلام نموده که از بین شهروندان سعودی تنها نیروهای بهداشتی و انتظامی که بعد از مبتلا شدن به ویروس کرونا بهبودی خویش را بازیافته اند در حج حضور دارند. انتخاب این افراد هم بر مبنای بانک داده های بهبود یافتگان ویروس کرونا و با هدف قدردانی از فداکاری های آنها است.
خبرگزاری واس (وابسته به دولت عربستان) به نقل از وزارت حج و عمره هم گزارش کرده است: انتخاب افراد مقیم در عربستان برای ادای مناسک حج از بین افراد ۲۰ تا ۵۰ سال صورت می گیرد که هیچ بیماری مزمن و زمینه ای نداشته باشند و با انجام تست کرونا، ابتلای آنها به این ویروس تایید نشود. این افراد پیش از این نباید به حج رفته باشند و متعهد شوند قبل و پس از مناسک حج، دوره قرنطینه را بگذرانند.
وزارت حج و عمره عربستان گفته می خواهد این مراسم را با بالاترین استاندارد بهداشتی و با تدابیر پیشگیرانه برگزار کند. این کشور پروتکل های بهداشتی و ایمنی جدیدی را برای حج تدوین کرده که بر مبنای آن، لمس کعبه در طول مراسم حج سال جاری ممنوع خواهد بود و در طول طواف و نماز جماعت، زائرین موظف به رعایت فاصله حداقلی یک و نیم متری از یکدیگر خواهند بود. همینطور حضور در «منا»، «مشعرالحرام» و «عرفات» فقط با دریافت مجوز امکان پذیر خواهد بود و استفاده از ماسک برای زائرین و کارکنان الزامی است.
سازمان جهانی بهداشت از تصمیم عربستان سعودی برای کاهش قابل توجه شمار زائرین حج سال جاری حمایت کرده است. رئیس سازمان جهانی بهداشت گفته: «این تصمیم یکی از نمونه تصمیماتی دشواری است که تمامی کشورها باید برای در اولویت قرار دادن سلامتی مردم اتخاذ کنند.»
هرچند که ایران یکی از منتقدان اصلی این تصمیم عربستان به شمار می آید و مدیریت سعودی ها را در برگزاری حج زیر سوال برده است. اعتقاد سازمان حج و بعثه ایران بر این است که عربستان می توانست با همفکری سایر کشورها و تعریف پروتکل های بهداشتی و مدیریت زائرین، حج را به شکلی محدود برای درصدی از مسلمانان همه کشورها برگزار کند.
ایران آماده بود سال جاری با درصدی از ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائری که در نوبت این سفر بودند، در مراسم حج شرکت نماید.

منبع: