نمایش مجسمه فضانورد افتاده در موزه هنرهای معاصر اصفهان مجسمه ای که از ماه به اصفهان رسید!

آبنما کار: یکی از نسخه های مجسمه «فضانورد افتاده» که در سال 1971 بر روی کره ماه قرار گرفته، مقرر است همزمان با چهل و نهمین سالگرد سفر این مجسمه به ماه، در موزه هنرهای معاصر اصفهان بعنوان اولین شهر آسیایی که این مجسمه را در اختیار دارد، به نمایش گداشته شود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، نسخه ای از مجسمه «فضانورد افتاده» به مناسبت بیست و پنجمین سال تأسیس موزه هنرهای معاصر اصفهان و چهل و نهمین سال قرار گرفتن این مجسمه بر کره ماه از روز پنجشنبه (۱۲ تیرماه) در این موزه به معرض نمایش گذاشته می شود و تا ۱۷ مرداد نیز ادامه دارد.
سوم اسفندماه ۹۷ ادیشن «۰۱۷» از مجسمه «فضانورد افتاده» اثر پاول فون هویدونک، هنرمند بلژیکی توسط مدیران شرکت بین المللی هنر و فرهنگ به موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا شد. نمونه اصلی این مجسمه آلومینیومی ۸۵ میلی متری در آگوست سال ۱۹۷۱ توسط فضاپیمای آپولو۱۵ به فضا فرستاده شد و بر روی کره ماه قرار گرفت. این مجسمه نماد انسانی بدون نژاد و جنسیت و سن است.
لوئیز داچمن (کارمند گالری وادلی نیویورک) ایده گذاشتن یکی از کارهای هویدونک را در فضا توسط فضانوردان بیان نمود. به همین دلیل پاول به همراه لوئیز به دیدن سه فضانورد آپولو۱۵ رفتند و پیشنهادشان را مطرح نمودند. آنها نیز موافقتشان را با این کار اعلام نمودند و اینگونه پای مجسمه آلومینیومی فضانورد افتاده در سال ۱۹۷۱ به سطح ماه رسید و همان جا ماندگار شد.
از مجسمه فضانورد ادیشن هایی تولید شده که به موزه های دنیا اهدا می شود. در همین راستا در تاریخ سوم اسفندماه ۱۳۹۷ طی پروژه ای به نام «انسان، هنر، کهکشان» یک ادیشن از این مجسمه به موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا شد.

منبع: