ماه هشتم به روایت موزه ها

آبنما کار: دبیر دوازدهمین جشنواره «ماه هشتم» از برگزاری این جشنواره به دو صورت آنلاین و حضوری و در چارچوب نمایشگاه های سیار آگاهی داد.
رضا دبیری نژاد، رئیس موزه ملی ملک، در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که کتابخانه و موزه ملی ملک هر سال و در دهه کرامت، جشنواره «ماه هشتم» را برگزار می نماید، می گوید: باتوجه به شرایطِ کرونایی و محدودیت های تجمع و در امتداد شعار روز جهانی موزه ها، کوشیدیم بخش عمده ای ازبرنامه ها به صورت آنلاین اجرا شود تا امکان فراگیری بیشتر و دسترسی بخش بیشتری از مردم به این برنامه ها فراهم گردد.
او با اشاره به برگزاری جشنواره «ماه هشتم» در چند بخش، توضیح می دهد: در بخش آنلاین هر روز در ساعت ۱۶ بازدید مجازی از کتابخانه ها و موزه های وقفی مانند «موزه آستان حضرت معصومه (ع)» در قم، «موزه آستان حضرت شاه عبدالعظیم (ع)» در شهرری، «موزه مقدم» دانشگاه تهران، «مجموعه وقفی موزه دیرینه شناسی و هنر دوران اسلامی»، «کتابخانه مجتبی مینوی» مربوط به پژوهشگاه علوم انسانی، قسمتی از تالارهای موزه ملی ملک و خانه ملک در بازار تهران و معرفی کمپ های رضوی در «موزه ارتباطات» انجام می شود.
بگفته او، در طول برگزاری جشنواره در دهه کرامت، هر روز ساعت ۱۱ بامداد برنامه ای با عنوان «گشتی در گنج ملک» به صورت آنلاین پخش می شود که به معرفی قسمتی از هنر و علوم اسلامی و واقفانی که آثاری را به موزه هدیه یا وقف کرده اند، با هدف آشنایی با مجموعه های موجود در موزه ملک می پردازد.
دبیری نژاد با تاکید بر این که اهتمام می شود معرفی قسمتی از آثار شاخصِ موزه ها نیز در دستور کار پخشِ زنده موزه ها باشد، ادامه می دهد: این اقدامات برمبنای نیت حاج حسین آقا ملک و در امتداد ترقی معارف در وقف کتابخانه و موزه انجام می شود.

رئیس موزه ملی ملک در ادامه از برگزاری ۱۰ نمایشگاه سیار در نقاط مختلف مانند «نگارخانه رضوی» در خیابان ولی عصر (عج)، در چند ایستگاه مترو تهران مانند «تهرانپارس»، فرهنگسراهای مترو شهید بهشتی و ولیعصر، مسجدجامع سرخه و موزه اقوام گرمسار در سمنان و کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران و خانه تاریخی ملک خبر می دهد و می افزاید: این نمایشگاه ها تلاش می کنند تا فراگیری و دسترسی بیشتر مردم به این بناهای تاریخی را فراهم آورند.
او با اشاره به این که پخش آنلاین این برنامه ها در صفحه اینستاگرام کتابخانه و موزه ملی ملک، سایت تیوال و سایت «Emiras.ir» بطور هم زمان انجام می شود، ادامه می دهد: این برنامه ها همزمان با روز میلاد حضرت معصومه (ص) در موزه آستانه حضرت معصومه (س) از ساعت ۱۶ شروع می شود و در شب ولادت امام رضا (ع) در موزه ملی ملک به کار خود اختتام می دهد.
دبیری نژاد تاکید می کند: باتوجه به شرایط امسال در کشور و دنیا و برمبنای توافق انجام شده با همکاری موزه ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات، شرکت ملی پست و دیگر موزه ها، مقرر است برنامه های جشنواره «ماه هشتم» به صورت مشترک و در چارچوب یک همکاری برگزار و اجرا شود.

منبع: