خواننده نامزد دریافت عنوان چهره هنر انقلاب: لطفا از عبارت هنر سفارشی استفاده نکنید

به گزارش آبنما کار خواننده نامزد دریافت عنوان چهره سال هنر انقلاب در آستانه انتخاب هنرمند برگزیده این رویداد از خصوصیت های هنر متعهد به حقیقت در شرایطی کنونی سخن گفت.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ که به علت اجرای دو قطعه «قاسم هنوز زنده است» و «آهای ایران» بعنوان نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ منتخب شده است، با اشاره به مهم ترین شاخصه های هنر انقلابی و متعهد به حقیقت بیان نمود: به صورت کلی هنر از درون انسان و با عنایت به اندیشه و خیال هنرمند نشأت می گیرد و راز درونی صاحب اثر را فاش می کند. هنر اگر متعهد به حقیقت باشد اساسا در رگ و ریشه اثر به دنبال حق و صداقت است و به نحوی با خصایص فطری انسان در یک راستاست، هنری که به حقیقت تعهد دارد، باید یک قدم هم شده مخاطب را به خدا نزدیک کند.
وی افزود: انقلاب یعنی تحول و تغییر در جهت اعتلای انسانیت. هنر انقلابی یعنی در زمان خودت و باتوجه به اتفاقات جامعه و نیاز مردم جامعه با زبان هنر نیاز مخاطب را در جهت فطرت، انسانیت، حقیقت جویی و حتی کمال پاسخ بدهی. انسان به لحاظ فطری خداجوست و از هر آنچه او را به ذاتش نزدیک کند، استقبال می کند. بنابراین است بعضی آثار هنری ماندگار می شوند چونکه با نیاز درونی مخاطب همسو هستند و بسیاری از آثار هم زود فراموش می شوند به این علت که عمق و ریشه ندارند و لحظه ای هستند.
این خواننده درباره تهیه و تولید قطعه «آهای ایران» با محوریت وطن پرستی که در فرودگاه امام خمینی (ره) توسط مردم خوانده شد و در فضای مجازی بازتاب گسترده داشت، توضیح داد: هدفم القای مجدد عشق به خاک، به کوچه پس کوچه های موطن، به غیرقابل جایگزینی سرزمین مادری با هیچ کجای دنیا بود و اینکه پیوند با وطن با تمام تلخی ها و شیرینی هایش ناگسستنی و این عشق در خون ما ایرانی ها جاری است و مثل هوا برای ادامه حیات لازم است.
«قاسم هنوز زنده است» ادای دین من به انسانی شریف بود
صنعتگر درباره خوانش قطعه ای درباره رشادت های سردار شهید قاسم سلیمانی هم بیان نمود: درباره قطعه «قاسم هنوز زنده است» باید بگویم که ادای دین بنده به انسانی شریف و کامل بود و من از سر ارادت قلبی فراوان آنرا خواندم و این کمترین کاری بود که در مقابل بزرگمردی چون سردار پرافتخار شهید سلیمانی که در زمان خودش اسطوره بی بدیل است، می توانستم انجام دهم.
وی اضافه کرد: استقبال از یک اثر نشان داده است که آن اتفاق، اساسا نیاز مردم بوده است. هر چیزی زمانی مورد اقبال فراوان قرار می گیرد که خواستار داشته باشد. اگر مردم اثری را می پسندند و مورد توجهشان قرار می گیرد یعنی با روح و روانشان آمیخته شده و در مورد موسیقی چه بسا هم جهت با فطرت و ذاتشان باشد.
یک هنرمند هم مگر چقدر توان مالی دارد که خود به این امر اقدام کند؟! چقدر برای هنرمندان انقلابی و متعهد هزینه شده است؟ آیا در زمینه موسیقی تاکنون شده از کنسرتهای امثال بنده حمایت شود؟! خواننده قطعه «آهای ایران» در پاسخ به این که هنر چقدر می تواند سفارش پذیر باشد، اظهار داشت: هنر نمی تواند سفارش پذیر باشد بهتر است از واژه پیشنهاد کاری استفاده گردد چونکه دو حالت دارد یا هنرمند آن سفارش را قبول می ‎کند یا رد می کند. ازاین رو اینکه اثرهنری تولید می شود به خود صاحب اثر بستگی دارد. من از زمانی که به شکل حرفه ای مشغول کار شدم بسیاری از پیشنهادات را رد کردم چونکه مطابق روحیه و درونیات من نبوده است. هر هنرمندی برای کارهای خود چارچوبی دارد و در چارچوب آن پیش می رود، امکان دارد افرادی هم باشند بنا به هر علتی به خارج از حدود خود وارد شوند که موفق نخواهند شد چونکه زمانی کار تأثیرگذار می شود که برگرفته از اعماق وجود شما و به عبارتی خالص و ناب باشد.
صنعتگر درباره تفاوت آثار هنری پیشنهاد داده شده به هنرمند با دیگر آثار هم عنوان کرد: از لحاظ تفاوت این جنس کارها با سایر کارها هم باز بستگی به هدف و نیت و همسو بودن با هنرمند دارد اساسا کسی که روحیه وطن دوستی و آزادگی و ارادت به شهدا و معیارهای اینچنینی ندارد نمی تواند کاری تولید نماید که مورد اقبال قرار گیرد. چونکه مردم بسیار هوشمند هستند و درجه خلوص آثار را درک می کنند.
موسیقی امروز در خدمت بازار و بازار سازهاست
وی در پاسخ به این که ما در هنر چقدر وامدار انقلاب و دفاع مقدس هستیم و چقدر به این موضوعات پرداخته ایم، توضیح داد: دفاع مقدس که بخش بزرگی از تاریخ انقلاب است و ما با حماسه هایی بی تکرار روبرو می باشیم و نفس خود انقلاب هم تاکید بر عدالت و حقیقت و انسانیت و اسلام دارد. حقیقتاً از هنرمندانی که در این عرصه ها کار می کنند حمایت نمی گردد و برای تولید آثار هنری فاخر که بتواند مؤثر و مانا باشد باید هزینه کرد.
این خواننده خاطرنشان کرد: یک هنرمند هم مگر چقدر توان مالی دارد که خود به این امر اقدام کند؟! چقدر برای هنرمندان انقلابی و متعهد هزینه شده است؟ آیا در زمینه موسیقی تاکنون شده از کنسرتهای امثال بنده حمایت شود؟ من اغلب کارهایم را با هزینه شخصی خودم می سازم. اگر واقعاً می خواهند به هنر انقلابی بپردازند باید برای هنرمند ارزش قائل شوند و او را حمایت کنند تا هنرمند با روحیه مضاعف مشغول به کار حرفه ای خود باشد. به عقیده بنده در موضوعات انقلابی خیلی کمتر از سایر هنرها به موسیقی پرداخته شده و آنچنان که مورد نظر بنده است موفق نبوده است. متأسفانه حالا موسیقی در خدمت بازار و بازارسازهاست!
برخی قطعات از موسیقی پاپ امروز توهین به شعور مخاطب است!
وی درباره چالش های کنونی موسیقی پاپ در کشورمان اظهار داشت: در مورد موسیقی پاپ بحث خیلی گسترده است، ما خوانندگان بیشتری در این عرصه نسبت به موسیقی ایرانی و محلی و بومی داریم. بهرحال ما باید نیاز کل مخاطبان ایرانی را بسنجیم و محدود کردن شنونده با صدای یک عده به نظرم کار مناسبی نیست.
صنعتگر در انتها خاطرنشان کرد: هرکسی مایل به شنیدن صدای خواننده موردعلاقه خود است اما باید یک چارچوبی را در نظر گرفت و از همه مهم تر ترانه را با دقت بیشتری مورد ارزیابی و توجه قرار داد، گاهی ترانه های سخیفی خوانده می شود که نحوه تاییدشان جای تعجب دارد و نتیجه کار هم توهین به شعور مخاطب است. بنده با عنایت به تجربه سال ها کار حرفه ای واجب می دانم که متولیان و مدیران مربوطه برای توجه به محتوای شعر و موسیقی و صدا اساسا همت کنند و به آشفتگی های موجود بپردازند و برای ساماندهی آن دلسوزانه کمر همت ببندند.
ششمین هفته هنر انقلاب با معرفی ۵ نامزد نهایی از میان ۱۴ نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ که توسط ۱۲۰ کارشناس و چهره فعال فرهنگی و هنری انتخاب شده اند، به کار خود ادامه می دهد. این رویداد به همت معاونت هنری حوزه هنری و مؤسسه سپهر سوره هنر در حال برگزاری است.