معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان: لزوم ثبت جشنواره مستند میراث ناملموس در تقویم برنامه هنری گیلان

به گزارش آبنما کار معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با تاکید بر ضرورت ثبت جشنواره مستند میراث ناملموس در تقویم سالانه برنامه های هنری استان، اظهار داشت: ۶۰ رزومه کاری از جانب فیلم سازان به این جشنواره ارسال شد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، سید امیر مصباح ظهر یکشنبه در جلسه هماهنگی جشنواره میراث ناملموس (چالش فیلم سازی در ۷۲ ساعت) در سالن جلسات ارشاد گیلان با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره فیلم سازی همیشه یکی از مطالبات فعالان این حوزه بوده است، اظهار نمود: خوشبختانه در حوزه هنری در طول سال شاهد برگزاری جشنواره های مختلفی هستیم اما در حوزه فیلم سازی این اولین برنامه است.
وی به مبحث این جشنواره و توجه به میراث ناملموس استان گیلان اشاره نمود و اظهار داشت: میراث ناملموس رویه، نمادها، دانش و مهارت، ابزار و اشیا، آثار هنری و مکان های در رابطه با آنها، جوامع و افراد است که متأسفانه به علت بی توجهی در سال های گذشته برخی از آنها نابود و یا در راه نابودی قرار دارند.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره در جهت ثبت این آثار برای نسل های آینده است، اضافه کرد: اساسا این جشنواره یک شروع است و در سال های آینده ابعاد و موضوعات دیگر این حوزه سوژه جشنواره خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم این شروع سبب شود که این جشنواره در تقویم سالانه حوزه فرهنگ و هنر استان گیلان ثبت گردد، اظهار داشت: در این راه تمام بخش های فرهنگی و هنری اداره کل ارشاد گیلان و همینطور یک مؤسسه چند منظوره هنری که در بسیار از امور در سطح ملی بی نظیر است مشارکت و همکاری داشته اند.
مصباح با تاکید بر اینکه شناسایی، جمع آوری، مستندسازی هدفمند میراث فرهنگی ناملموس گامی در جهت اتکا بیشتر به ارزش های درونی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی است، خاطرنشان کرد: تلاش می شود با برگزاری این جشنواره در جهت معرفی بیشتر این میراث ناشناخته گام برداریم.
وی در ادامه با اشاره به ارسال بیشتر از ۶۰ رزومه کاری از جانب فیلمسازان هفت استان کشور، اضافه کرد: متأسفانه با عنایت به ساختار برگزاری جشنواره نمی توانیم از سایر استان ها مهمانی قبول نماییم که این مورد در دستور کار برگزاری جشنواره های آینده قرار گرفته است.
ارسال ۱۷ رزومه کاری از جانب فیلم سازان شش شهر کشور
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه از این تعداد ۱۷ روزنه مربوط به فیلمسازان شهرهای تهران، مشهد، کرمانشاه، اصفهان، ساوه و همدان بوده است، اضافه کرد: مابقی رزومه ها مربوط به فیلم سازان گیلانی بود که در بین آنها چهره ها شناخته شده حضور داشتند که انتخاب نهایی را برای هیئت داوری سخت کرد.
وی با اشاره به انتخاب ۱۵ فیلم ساز گیلانی بر مبنای شاخصهای تخصص و رزومه، اظهار نمود: مبحث جشنواره در چهار محور چاپ، کتابفروشی، نشریه و عکاسی است که به صورت قرعه کشی و تصادفی هر مبحث به یک فیلم ساز برای ساخت مستند اختصاص داده شد.
مصباح بیان نمود: این فیلم سازان از فردا (۲۹ اردیبهشت) تا ۳۱ اردیبهشت ماه فرصت دارند تا با حضور در دفاتر اعلام شده مستند خویش را با مدت زمان ۵ تا ۲۰ دقیقه ساخته و تا تاریخ اول خرداد ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند،
وی زمان برگزاری اختتامیه این جشنواره را ۸ خرداد ماه سال جاری عنوان نمود و افزود: در صورت مساعد بودن شرایط با عنایت به شیوع کرونا اختتامیه این جشنواره حضوری و در غیر این صورت به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار می شود.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با تاکید بر اینکه برگزاری چالش فیلم سازی در ۷۲ ساعت از جشنواره های شناخته شده در سطح دنیا است، اظهار داشت: این جشنواره برای اولین بار در ایران و استان گیلان به همت معاونت هنری و سینمایی و با مشارکت و همکاری فنی مؤسسه چند منظوره اکسون برگزار می گردد که امیدواریم آغازی برای برگزاری این جشنواره در سطح ملی باشد.

لزوم توجه فیلم سازان جشنواره میراث ناملموس به کیفیت آثار
در ادامه این نشست دبیر جشنواره میراث ناملموس گیلان هم با اشاره به اینکه بررسی های بسیاری در زمینه برگزاری این با این مورد انجام شده است، اظهار نمود: هر آنچه که ارزش جهانی داشته باشد از آن بعنوان میراث ناملموس نام برده می شود.
مجتبی رفیعی با اشاره به اینکه برگزاری کیفی این جشنواره تاریخچه میراث ناملموس استان گیلان هم بررسی گردید، اضافه کرد: در این جشنواره به دنبال پر کردن آرشیو مؤسسه با ساخت چند مستند نیستیم بلکه می خواهیم آثاری کیفی و دارای ارزش ملی و حتی جهانی در زمینه میراث ناملموسی که در راه فراموشی قرار دارند برای آیندگان بسازیم.
وی با تاکید بر اینکه کیفیت آثار تولید شده بسیار حائز اهمیت می باشد، اظهار داشت: بدین منظور سعی شده از میان رزومه های ارسالی از جانب فیلم سازان بهترین رزومه ها انتخاب شوند.
رفیعی در ادامه با اشاره به ارسال رزومه هایی از سایر استان ها به دبیرخانه این جشنواره، خاطرنشان کرد: با عنایت به ساختار جشنواره از پذیرش این رزومه ها معذور بودیم اما امیدواریم با تداوم برگزاری این جشنواره در سال های آینده شاهد برگزاری آن به صورت ملی باشیم.
دبیر جشنواره میراث ناملموس گیلان با اشاره به اینکه بر هر فیلم ساز منتخب مبلغ یک میلیون تومان بعنوان کمک هزینه ساخت مستند پرداخت می شود، افزود: چالش اصلی برای این فیلم سازان، ساخت فیلم در ۷۲ ساعت است.

در آخر این نشست مبحث در نظر گرفته شده برای ۱۵ فیلم ساز به آنها داده شد تا از فردا در مدت ۷۲ ساعت مستندی درباره مبحث اعلام شده ساخته شود.
لازم به ذکر است مهدی کوهن، منوچهر محمدی، متین حکیم پور، سعید نعمتی، سید محمد علی رئیسیان در حوزه چاپ، محمد جواد افروز، فرازمند، مهرداد محب علیزاده، اسماعیل حاجتی، میثم جود دوست در حوزه عکاسی، امیر شکرگزار، حامد اریب، مازیار یوسفی و روح الله خانزاده در حوزه کتاب فروشی، ابوذر جلالی در حوزه نشریه فیلم سازی خواهند کرد.