صادق آزمند با مهر مطرح کرد؛ موسیقی نون خ صدای مردم کرد است

به گزارش آبنما کار صادق آزمند آهنگساز و یکی از خوانندگان سریال تلویزیونی نون. خ۲ ضمن اشاره به فرایند ساخت موسیقی این مجموعه از خصوصیت های این همکاری گفت.

صادق آزمند آهنگساز و یکی از خوانندگان فصل دوم سریال تلویزیونی «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی که این شب ها با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده است در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون تجربه حضورش در این مجموعه و خصوصیت های آن توضیح داد: حضور در سریال «نون خ» برای من یک افتخار بزرگ بود. رگ و ریشه مادری ام به این منطقه باز می گردد و این سریال هم از جنس مردم کردستان است و توانسته با زبان طنز دردهای مشترک مردم شریف این منطقه را به تصویر بکشد. ازاین رو حال خوبی داشتم که در این پروژه حضور پیدا کردم. البته در این چارچوب حضور هنرمندی چون سعید آقاخانی هم شرایطی را فراهم نمود که با انگیزه بیشتری برای این سریال آهنگسازی کنم.
وی اضافه کرد: سریال «نون. خ» فارغ از جذابیت های بصری و محتوایی که به لحاظ کمدی توانسته با استقبال مردم روبه رو شود، یک سریال دغدغه مند به معنا و مفهوم کلمه است که در آن مشکلات مردم مناطق کردنشین همچون نداشتن شغل و بلایای ناشی از وقوع زلزله های چند سال گذشته به درستی و بدون اغراق در آن به تصویر کشیده است و اتفاقاً همین مبحث سبب شد که با صحبت ها و ایده پردازی های مستمری که با کارگردان، تهیه کننده و گروه نگارش اثر داشتیم به فضای موسیقایی دست پیدا نماییم. شرایطی که نشان بدهد مردم عزیز و غیرتمند این منطقه با وجود تمام مشکلات و گرفتاری هایی که در خیلی از مقاطع آنها با در مصائب و مشکلات فراوانی قرار می دهد در نهایت نشاط و سرزندگی را برگزیده و آنرا هم به دیگران منتقل می کنند.
این آهنگساز و خواننده بیان نمود: گرچه در محوریت اصلی ساخت موسیقی سریال، سازهایی چون کمانچه نقش اساسی دارند اما آنچه مدنظر ما بوده اجرای نوعی از موسیقی جدی و تامل برانگیز در قواره شخصیت سازهای ایرانی برای بیان مشکلات و مصائب مردم مناطق کردنشین و حرکت به سمتی از طنز و کمدی است که این غم پردرد را التیام بخشد. شرایطی که هیچ وقت مردم کُرد را ناامید نکرده و آنها را همواره مردمانی سرشار از انرژی و محبت معرفی می کند. به هر حال سریال «نون. خ» حرف مردم کرد است که ما در موسیقی آن هم سعی کردیم تکمیل کننده چنین فضایی باشیم.

آزمند درباره قطعه های باکلام سریال هم اظهار داشت: در تیتراژ آغازین سریال که آوای آن با صدای خودم است کوشش کردم با استفاده از برخی ملودی ها و مقام های جذاب موسیقی کردی که برگرفته از یک استاد موسیقی با نام «شاکرو» است، موسیقی کردهای کرمانج را معرفی نماییم. این هنرمند از هنرمندان بسیار شناخته و معتبر موسیقی کردی بوده که در سبک خوانش خود یکی از بهترین ها بود. او همچون هنرمندانی است که در ازمیر ترکیه وفات کرده و از سرآمدان موسیقی کردهای کرمانجی بود. علاوه بر این استفاده از صدای استادانی چون حسن زیرک و مظهر خالقی هم یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در موسیقی این سریال از آن استفاده کردیم و در این راه از مدیران سازمان صداوسیما و مهدی فرجی تهیه کننده هم بسیاری قدردانی می کنم که شرایط پخش این آثار را پس از سال ها در یک برنامه پربیننده تلویزیونی فراهم آوردند تا بتوانیم موسیقی کردی به جا مانده از دهه های قبل را به مخاطبان معرفی نماییم.
وی افزود: البته این نکته را هم بگویم که تصمیم گیری برای گنجاندن صدای خوانندگان مطرح موسیقی کردی در شرایطی بود که پیشتر هم با سعید آقاخانی به این نتیجه رسیده بودیم که حتما از این نوع موسیقی ها غیر از تیتراژ و مواردی از این دست استفاده نماییم که خوشبختانه با استقبال خوب او مواجه گردید که در هر فرصتی بتوانیم برای معرفی موسیقی نواحی کرد کارهایی را انجام دهیم. در زمینه تیتراژ هم باید بگویم که غیر از بخش فارسی کار که خوانش آن به عهده من بود. حسین صفامنش از خوانندگان محبوب موسیقی کردی هم بخش کردی کار را اجرا کرد که انصافاً کمک های زیادی به من داشت. در این شرایط علیرضا علویان برای صداگذاری و امیرشیبان خاقانی هم در کنار نوازندگان و گروه اجرایی همراهی همدلانه ای با کار داشتند که اساسا بدون این همراهی، موسیقی کار هم این چنین به دل مخاطب نمی نشست.
این خواننده موسیقی ایرانی که چندی قبل آلبوم موسیقی «فریاد» را منتشر کرد، درباره فعالیتهای آتی خود توضیح داد: مشغول جمع آوری تک آهنگ هایی هستم که از اردیبهشت ماه سال جاری به صورت متناوب منتشر می شود. این کارها کاملاً با آنچه در سریال «نون خ» از من منتشرشده متفاوت می باشد و در فضایی نزدیک به موسیقی پاپ به مخاطبان عرضه خواهد شد. البته کوشیده ام تا در این چارچوب علاقه مندی هایم به موسیقی ایرانی و موسیقی مقامی را هم در نوع آهنگسازی و خوانش لحاظ کنم اما آنچه پیش روی مخاطب قرار می گیرد. حضور در یک نظام و چارچوب وابسته به موسیقی پاپ در نظر گرفتن مولفه هایی از موسیقی ایرانی است.