مجدالدین معلمی با مهر مطرح کرد؛ دستمریزاد هنری به مدافعان سلامت

به گزارش آبنما کار مجدالدین معلمی از طراحی نشان مکتب هنر مهر در حوزه آموزشی معاونت هنری حوزه هنری، تغییر در زمان اختتامیه هفته هنر انقلاب و اضافه شدن دو بخش جدید به این رویداد اطلاع داد.

خبرگزاری مهر – گروه هنر- آزاده فضلی: معاونت هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هر ساله در امتداد پشتیبانی از گروه های هنری که در شاخه های مختلف هنری فعالیت دارند همچون موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و… از آثار این گروه ها در جهت حفظ امتداد و تکیه بر آرمان های انقلاب اسلامی حمایت می کند. در ادامه با مجدالدین معلمی درباره برنامه های سال ۱۳۹۹ معاونت هنری حوزه هنری و خصوصاً درباره برنامه های «هفته هنر انقلاب اسلامی» که در سال جدید دستخوش تغییراتی نیز شده است، صحبت کردیم که مشروح آنرا می خوانید.
معلمی درباره برنامه های سال جدید معاونت هنری حوزه به خبرنگار مهر اظهار داشت: مهمترین وظیفه ای که برعهده معاونت هنری حوزه هنری گذارده شده، تولید است و طبیعتاً باید تمام تمرکز و ارتباطات مان را حول محور تولید شکل دهیم و تلاش نماییم در سال جدید تولیدات بهتری را نسبت به سال قبل داشته باشیم. فضای تولیدی که در سال ۹۸ داشتیم، راضی کننده بود هرچند بحث مالی و حمایتی دولت نسبت به حوزه فرهنگ و هنر بسیار پایین و تولید نیز هزینه بر است ولی از مجموع کارهای همکاران بهره بردیم و با استفاده از ظرفیت های حوزه هنری توانستیم تولیدات خوبی را شاهد باشیم.
وی بیان کرد: از برنامه هایی که سال ۹۹ به تولید آثار هنری کمک می ‎کند، جدی تر کردن کارگاه های آموزشی و توجه به تربیت نسل جدیدی از هنرمندان انقلاب است؛ بنا بر این سال ۹۹ در حوزه آموزش و تربیت نیرو تلاش می نماییم سرمایه گذاری بیشتر و جدی تری انجام دهیم.
طراحی نشان «مکتب هنر مهر» در مباحث آموزش حوزه هنری
معلمی، از طراحی نشان «مکتب هنر مهر» در حوزه آموزشی معاونت هنری حوزه هنری آگاهی داد و اشاره کرد: در «مکتب هنر مهر» از ظرفیت اساتید هنری برای تربیت نیروهای جدید استفاده می نماییم و طبیعتاً آنهایی که استعداد دارند در ابتدا شناسایی می شوند و سپس در موقعیت های آموزشی و کارگاهی با اساتید قرار می دهیم تا منجر به تولید آثار باکیفیت شوند. این فرآیند به صورتی است که این جوانان هنرمند به مرور تبدیل به هنرمندان قابلی شوند.
از برنامه هایی که سال ۹۹ به تولید آثار هنری کمک می ‎کند، جدی تر کردن کارگاه های آموزشی و توجه به تربیت نسل جدیدی از هنرمندان انقلاب استوی با اشاره حسن روح الامین که پرورش یافته این مکتب در هنر انقلاب است، اظهار نمود: حسن روح الامین گل سرسبد هنر انقلاب است و استعداد و تعهد بالایی نسبت به مبانی دینی و انقلابی دارد و در کارش نیز موفق است. طبیعتاً افراد برای رسیدن به قله و جایی که حسن روح الامین قرار دارد، با توانایی و پشتکار به دست می آید و امیدواریم که این هنرمند جوان برای جوانان نسل جدید الگو باشد. در دامنه حرکتی هنرمندان جوان، افراد بسیاری هستند که تلاش می کنند اما رسیدن به قله مقصود زمان و تلاش زیادی می طلبد.
معاون هنری حوزه هنری در پاسخ به اینکه در این راه چقدر از آموزه های اساتید پیشکسوت بهره گرفته می شود، اظهار داشت: آموزش هنر اصولاً بر پایه آموزش کتابی نیست؛ بلکه اگر هنرجو ارتباط درستی با استاد پیدا نکند یا استاد نتواند تجربیاتش را انتقال دهد و هنرجو با کسب تجربه پیش نرود، مسیر درست نخواهد بود پس حتما و بدون شک باید ارتباط بین هنرجو و استاد کار بلد ایجاد شود. ما تمام تلاش مان این بوده که حداکثر ارتباطاتی که با اساتید داریم، خرج نماییم تا هنرمندان خوبی تربیت شوند.
اجرای سراسری ۵ تئاتر خیابانی با موضوع شهید سلیمانی
وی در ادامه بعضی از برنامه های سال جدید را در شاخه های مختلف هنری برشمرد و توضیح داد: در معاونت هنری حوزه هنری همه رشته های هنری غیر از سینما را پوشش می دهیم و در هر رشته هنری متناسب با کارکردش، برنامه هایی را خواهیم داشت؛ در حوزه موسیقی تلاش می نماییم موسیقی های به روز و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی تولید شود که برای مثال سال قبل نیز موسیقی هایی در رابطه با شهادت سردار سلیمانی تولید و پخش و خیلی شنیده شد.
معاون هنری حوزه هنری اضافه کرد: در ابتدای سال جدید نیز تلاش داریم برای پرستاران، پزشکان و کادر درمانی در مقابله با کرونا، قطعه موسیقایی خوبی را تولید نماییم. همین طور مجموعه ای از مناجات ها را از چندین خواننده مطرح تولید خواهیم کرد. در حوزه تئاتر؛ دو مجموعه پلاتو به پلاتوهای حوزه هنری افزوده شد و طبیعتاً تولید بیشتری خواهیم داشت و از ۳ نمایش انقلاب و دفاع مقدسی نیز حمایت خواهیم کرد که یکی از آنها قطعی و قرارداد آن منعقد شده است و ۲ نمایش دیگر در حال نوشتن نمایشنامه است و بعداً اطلاع رسانی خواهد شد. همین طور ۵ تئاتر خیابانی نیز برای سردار شهید سلیمانی قطعی شده است که در سراسر کشور اجرا خواهد شد.
معلمی همین طور بیان کرد: در حوزه تجسمی و عکس نیز ۳ مجموعه گالری در حوزه هنری داریم که هیچ زمانی تعطیل نیست و در مقطع فروردین و اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور «ما کرونا را شکست می دهیم» را میزبانی خواهدنمود. در حوزه آفرینش های ادبی نیز امیدواریم چاپ رمان و آثار عامه پسند را در برنامه مان پیگیری نماییم هرچند کارگاه های ما در این عرصه بسیار فعال بوده و هست.

وی به برگزاری «هفته هنر انقلاب» بعنوان مهمترین و جدی ترین برنامه سال حوزه هنری اشاره نمود و درباره معیارهای انتخاب هنرمندان بعنوان هنرمند انقلابی اظهار داشت: مهمترین معیارمان در انتخاب کاندیداهای هنرمندان انقلابی این بود که تولید یا ارائه اثر هنری شان متعلق به سال ۹۸ باشد و سابقه افراد را کمتر در نظر می گیریم برای مثال در سینما، نرگس آبیار با توجه به این که اکران فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» در سال ۹۸ بود، برگزیده شد. دومین نکته در انتخاب هنرمندان انقلابی این است که تولیدات هنرمندان، گستره مخاطب بالایی داشته باشد و مورد استقبال قرار گرفته باشد؛ برای مثال بعضی از آثار، خوب بودند اما در اکران نتوانست مورد استقبال واقع شوند پس در نتیجه نامزدها دیده نشدند.
معاون هنری حوزه هنری به هیأت انتخاب و داوران که متشکل از ۱۰۰ نفر از نخبگان، هنرمندان و مدیران فرهنگی هنری کشور هستند، اشاره نمود و اضافه کرد: این یکصد نفر رأی خودرا در مورد نامزدها ارائه می کنند و در نهایت با رأی آنها، چهره هنر انقلاب سال مشخص می شود.
اضافه شدن ۲ برنامه ویژه به «هفته هنر انقلاب اسلامی»
وی با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور برخی برنامه های «هفته هنر انقلاب» را نیز دستخوش تغییر کرده است، اظهار نمود: کارهای رسانه ای شامل اطلاع رسانی های تلویزیونی را در همان «هفته هنر انقلاب» انجام می دهیم اما بنا داریم مراسم اختتامیه این رویداد را پس از عید سعید فطر و روز ۹ خرداد ماه برگزار نماییم.
معلمی درانتها در پاسخ به اینکه آیا در «هفته هنر انقلاب» برنامه ویژه ای برای شهادت سردار سلیمانی تعریف شده یا خیر، اظهار داشت: در «هفته هنر انقلاب» ۲ برنامه ویژه برای شهید قاسم سلیمانی داریم؛ اول اینکه همه هنرمندانی که با موضوع شهادت ایشان اثری تولید کردند، مورد ارزیابی قرار دادیم و جایزه ای ویژه برای یکی از این هنرمندان در نظر گرفتیم. دوم اینکه، از نشان ملی سردار سلیمانی رونمایی می نماییم و هر سال در «هفته هنر انقلاب اسلامی» به بهترین اثر در حوزه مقاومت اسلامی اهدا خواهد شد.