محمود شالویی در گزارش آبنما کار؛ جایگاه هنر و اجتماع در عکس کار

به گزارش آبنما کار عضو شورای سیاستگذاری اولین مسابقه بین المللی عکس کار، نگاه مستندگونه به مسائل اجتماعی و فرهنگی را در درون کشور یکی از زمینه های رونق اقتصادی برشمرد که مدیران نباید از آن غافل شوند.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، اولین مسابقه بین المللی «عکس کار ایران» در سه بخش تک عکس، مجموعه عکس و بخش جنبی (با مبحث «نه به کار کودک») به همت مرکز کار ایران برگزار می گردد. رویکرد این مسابقه، تاکید بر ارج نهادن به کار و مشاغل مختلف برای رونق اقتصادی، زندگی بهتر و در این میان شغل های تخصصی، مهارتی و حرفه ای و هم کسب و کارهای نوین است و مشاغل پنهان و کارهای کاذب و غیرمولد مانند دستفروشی را شامل نمی گردد. آخرین فرصت ارسال آثار در این مسابقه، ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۹ اعلام شده است.
محمود شالویی عضو شورای سیاستگذاری اولین مسابقه بین المللی عکس کار درباره خصوصیت های این مسابقه در مقایسه با دیگر مسابقات عکس به خبرنگار مهر اظهار داشت: اینکه رویدادی هنری، کسب و کار و معیشت مردم که ضروری ترین نیاز بشری است، هدف قرار داده از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و می توان امیدوار بود که با برگزاری این مسابقه شاهد رونق کسب و کار و ایجاد دغدغه ذهنی در بین آحاد جامعه و مسؤلان مرتبط باشیم، به صورتی که از رهگذر آثار رسیده به دبیرخانه راه های نوینی را در عرصه کسب و کار بگشاید و مشعل هدایتی باشد برای جامعه ای که می خواهد به مبحث کسب و کار خود اهمیت فراوانی دهد.
مسابقه عکس کار علاوه بر اینکه به نگاه هنری هنرمندان توجه دارد، می تواند مشاغلی که از نظر جامعه و مسؤلان دور مانده اند، معرفی نماید و با بها دادن به آنها شاهد رونق بسیاری از کسب و کارها باشیم وی بیان نمود: از نکات مثبت این مسابقه، اهمیت اجتماعی مبحث مسابقه در کنار جلوه گاه هنری آن است تا علاوه بر در برگیری طیف وسیعی از هنرمندان و مخاطبان هنری، مردم عادی جامعه را هم در بر بگیرد و از این نظر لازم است تا در برگزاری نمایشگاه آثار منتخب توجه به مخاطب عام را هم مدنظر قرار داد و فرصتی را برای تماشای آنها فراهم آورد.
شالویی، تلفیق همزمان دو رویداد هنری و اجتماعی در یک مسابقه را به فال نیک گرفت و اضافه کرد: مسابقه عکس کار علاوه بر اینکه به نگاه هنری هنرمندان توجه دارد، می تواند مشاغلی که از نظر جامعه و مسؤلان دور مانده اند، معرفی نماید و با بها دادن به آنها شاهد رونق بسیاری از کسب و کارها باشیم. امیدوارم با برگزاری این رویداد شاهد پیوند عمیق تری میان دو عرصه فرهنگ و هنر و کار و اقتصاد باشیم.
وی، ارتباط انسان با دو مبحث کار و هنر را در عرصه های زندگی معنادار دانست و اظهار داشت: اساس زندگی این است که با هنر درآمیخته باشد و از این منظر که کار یک وظیفه اجتماعی و درونی در هر انسانی است، اگر با هنر همراه و در زندگی آدمی عجین باشد و تلاش کند تا با بهره گیری از دانش، اندیشه، عاطفه و تخیل به عالی ترین سطح خود برسد می توان امیدوار بود که آدمی به یک زندگی معقول و منطق دست پیدا کرده است.
عضو شورای سیاستگذاری اولین مسابقه بین المللی عکس کار تصریح کرد: مسابقه عکس کار با جریانی که در جامعه به وجود آورده، علاوه بر نشان دادن پتانسیل حوزه اشتغال، نگاه مدیران و برنامه ریزان حوزه اشتغال را به برنامه ریزی هر چه بهتر در این خصوص سوق می دهد.
وی، نوع نگاه به کار و تغییر رویکرد هنرمندان از کار یدی به مشاغل تخصصی که بسیاری از آنها در جامعه مورد توجه قرار نمی گیرند را یکی از موضوعات مورد توجه این مسابقه دانست و اظهار داشت: اگر فقط به کارهای تولیدی و بر اساس روابط کارگری به عکاسی از کار بپردازیم تنها به یک پس از آن توجه کرده ایم در حالیکه وقتی سخن از کار بر زبان می آوریم به همه ابعاد آن شامل تولیدی، علمی، فرهنگ و هنر و … اطلاق می شود و هر کدام از آنها در جای خودش مفهوم پیدا می کند و باید به هر کدام از این شاخه ها در مسابقه عکس کار توجه گردد.
نگاه مستندگونه به مسائل اجتماعی و فرهنگی را در درون کشور یکی از زمینه های رونق اقتصادی برشمرد که مدیران نباید از آن غافل شوند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهکارهایی را برای برون رفت از مشکل اقتصادی هنر بیان کرد و اضافه کرد: در حدود ۱۴ سال پیش که مسئولیت هنرهای تجسمی وزارت ارشاد را عهده دار بودم، اکسپوی هنرهای تجسمی را برای تقویت اقتصاد هنر تعریف کردم و در تعاملی که با دستگاه های اجرایی داشتیم، قرار شد تا دو دهم درصد از محل تملک دارایی اموال دولت در جهت خرید آثار هنری صرف شود تا اقتصاد هنر تکانی بخورد. مورد دیگر تفاوت میان هنرمندان تهرانی با شهرستانی است که در زمان مدیریت من با خارج کردن برخی از جشنواره ها و برگزاری آن در شهرستان ها و مراکز استانی تلاش کردیم تا با این کار توجهی به اقتصاد هنر و هنرمندان استانی داشته باشیم و باید این نگاه در مدیران بعدی هم وجود داشته باشد تا رشد اقتصاد هنر را به معنای واقعی کلمه شاهد باشیم.
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد هنر موانعی را پیش رو دارد و نباید برای حل آن تنها به دنبال صورت مسئله در داخل کشور باشیم بلکه اقتصاد هنر باید این بالندگی را در خود داشته باشد تا فرصت انتشار آثار هنرمندان ایرانی در خارج از کشور هم ممکن شود. باید موانع را از سر راه آن برداریم تا با سهولت به معرفی آثار هنرمندان کشورمان در بینال ها و فستیوال های جهانی بپردازیم تا شاهد روشن شدن موتور اقتصاد هنر باشیم. همان گونه که در سال های گذشته برخی بانک ها به مبحث خرید آثار هنری ورود کردند و کار خوبی است حضور سایر مؤسسات اقتصادی و بانکهای دیگر هم در نمایشگاه ها و فستیوال ها و پشتیبانی از آثار هنری می تواند سبب دلگرمی هنرمندان شود.
شالویی در انتها نگاه مستندگونه به مسائل اجتماعی و فرهنگی را در درون کشور یکی از زمینه های رونق اقتصادی برشمرد که مدیران نباید از آن غافل شوند و اظهار داشت: در دوران مدیریت من در مرکز هنرهای تجسمی، آثاری از هنرمندان سیستان و بلوچستان را در فستیوال ایتالیا و کارهای از هنرمندان آبادانی را در بلگراد نمایش دادیم که این نمایشگاه ها علاوه بر معرفی صنعت گردشگری و جذابیت های گردشگری و هنری کشور به فروش آثار هنری هم کمک کرد و بدون شک حضور در این چنین رویدادهایی می تواند از هر نظر برای هنر و هنرمندان و رونق اقتصادی کشور مفید باشد.