محمود شالویی در گزارش آبنما كار؛ جایگاه هنر و اجتماع در عكس كار

به گزارش آبنما كار عضو شورای سیاستگذاری اولین مسابقه بین المللی عكس كار، نگاه مستندگونه به مسائل اجتماعی و فرهنگی را در درون كشور یكی از زمینه های رونق اقتصادی برشمرد كه مدیران نباید از آن غافل شوند.

به گزارش آبنما كار به نقل از مهر، اولین مسابقه بین المللی «عكس كار ایران» در سه بخش تك عكس، مجموعه عكس و بخش جنبی (با مبحث «نه به كار كودك») به همت مركز كار ایران برگزار می گردد. رویكرد این مسابقه، تاكید بر ارج نهادن به كار و مشاغل مختلف برای رونق اقتصادی، زندگی بهتر و در این میان شغل های تخصصی، مهارتی و حرفه ای و هم كسب و كارهای نوین است و مشاغل پنهان و كارهای كاذب و غیرمولد مانند دستفروشی را شامل نمی گردد. آخرین فرصت ارسال آثار در این مسابقه، ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۹ اعلام شده است.
محمود شالویی عضو شورای سیاستگذاری اولین مسابقه بین المللی عكس كار درباره خصوصیت های این مسابقه در مقایسه با دیگر مسابقات عكس به خبرنگار مهر اظهار داشت: اینكه رویدادی هنری، كسب و كار و معیشت مردم كه ضروری ترین نیاز بشری است، هدف قرار داده از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و می توان امیدوار بود كه با برگزاری این مسابقه شاهد رونق كسب و كار و ایجاد دغدغه ذهنی در بین آحاد جامعه و مسؤلان مرتبط باشیم، به صورتی كه از رهگذر آثار رسیده به دبیرخانه راه های نوینی را در عرصه كسب و كار بگشاید و مشعل هدایتی باشد برای جامعه ای كه می خواهد به مبحث كسب و كار خود اهمیت فراوانی دهد.
مسابقه عكس كار علاوه بر اینكه به نگاه هنری هنرمندان توجه دارد، می تواند مشاغلی كه از نظر جامعه و مسؤلان دور مانده اند، معرفی نماید و با بها دادن به آنها شاهد رونق بسیاری از كسب و كارها باشیم وی بیان نمود: از نكات مثبت این مسابقه، اهمیت اجتماعی مبحث مسابقه در كنار جلوه گاه هنری آن است تا علاوه بر در برگیری طیف وسیعی از هنرمندان و مخاطبان هنری، مردم عادی جامعه را هم در بر بگیرد و از این نظر لازم است تا در برگزاری نمایشگاه آثار منتخب توجه به مخاطب عام را هم مدنظر قرار داد و فرصتی را برای تماشای آنها فراهم آورد.
شالویی، تلفیق همزمان دو رویداد هنری و اجتماعی در یك مسابقه را به فال نیك گرفت و اضافه كرد: مسابقه عكس كار علاوه بر اینكه به نگاه هنری هنرمندان توجه دارد، می تواند مشاغلی كه از نظر جامعه و مسؤلان دور مانده اند، معرفی نماید و با بها دادن به آنها شاهد رونق بسیاری از كسب و كارها باشیم. امیدوارم با برگزاری این رویداد شاهد پیوند عمیق تری میان دو عرصه فرهنگ و هنر و كار و اقتصاد باشیم.
وی، ارتباط انسان با دو مبحث كار و هنر را در عرصه های زندگی معنادار دانست و اظهار داشت: اساس زندگی این است كه با هنر درآمیخته باشد و از این منظر كه كار یك وظیفه اجتماعی و درونی در هر انسانی است، اگر با هنر همراه و در زندگی آدمی عجین باشد و تلاش كند تا با بهره گیری از دانش، اندیشه، عاطفه و تخیل به عالی ترین سطح خود برسد می توان امیدوار بود كه آدمی به یك زندگی معقول و منطق دست پیدا كرده است.
عضو شورای سیاستگذاری اولین مسابقه بین المللی عكس كار تصریح كرد: مسابقه عكس كار با جریانی كه در جامعه به وجود آورده، علاوه بر نشان دادن پتانسیل حوزه اشتغال، نگاه مدیران و برنامه ریزان حوزه اشتغال را به برنامه ریزی هر چه بهتر در این خصوص سوق می دهد.
وی، نوع نگاه به كار و تغییر رویكرد هنرمندان از كار یدی به مشاغل تخصصی كه بسیاری از آنها در جامعه مورد توجه قرار نمی گیرند را یكی از موضوعات مورد توجه این مسابقه دانست و اظهار داشت: اگر فقط به كارهای تولیدی و بر اساس روابط كارگری به عكاسی از كار بپردازیم تنها به یك پس از آن توجه كرده ایم در حالیكه وقتی سخن از كار بر زبان می آوریم به همه ابعاد آن شامل تولیدی، علمی، فرهنگ و هنر و … اطلاق می شود و هر كدام از آنها در جای خودش مفهوم پیدا می كند و باید به هر كدام از این شاخه ها در مسابقه عكس كار توجه گردد.
نگاه مستندگونه به مسائل اجتماعی و فرهنگی را در درون كشور یكی از زمینه های رونق اقتصادی برشمرد كه مدیران نباید از آن غافل شوند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهكارهایی را برای برون رفت از مشكل اقتصادی هنر بیان كرد و اضافه كرد: در حدود ۱۴ سال پیش كه مسئولیت هنرهای تجسمی وزارت ارشاد را عهده دار بودم، اكسپوی هنرهای تجسمی را برای تقویت اقتصاد هنر تعریف كردم و در تعاملی كه با دستگاه های اجرایی داشتیم، قرار شد تا دو دهم درصد از محل تملك دارایی اموال دولت در جهت خرید آثار هنری صرف شود تا اقتصاد هنر تكانی بخورد. مورد دیگر تفاوت میان هنرمندان تهرانی با شهرستانی است كه در زمان مدیریت من با خارج كردن برخی از جشنواره ها و برگزاری آن در شهرستان ها و مراكز استانی تلاش كردیم تا با این كار توجهی به اقتصاد هنر و هنرمندان استانی داشته باشیم و باید این نگاه در مدیران بعدی هم وجود داشته باشد تا رشد اقتصاد هنر را به معنای واقعی كلمه شاهد باشیم.
وی خاطرنشان كرد: اقتصاد هنر موانعی را پیش رو دارد و نباید برای حل آن تنها به دنبال صورت مسئله در داخل كشور باشیم بلكه اقتصاد هنر باید این بالندگی را در خود داشته باشد تا فرصت انتشار آثار هنرمندان ایرانی در خارج از كشور هم ممكن شود. باید موانع را از سر راه آن برداریم تا با سهولت به معرفی آثار هنرمندان كشورمان در بینال ها و فستیوال های جهانی بپردازیم تا شاهد روشن شدن موتور اقتصاد هنر باشیم. همان گونه كه در سال های گذشته برخی بانك ها به مبحث خرید آثار هنری ورود كردند و كار خوبی است حضور سایر مؤسسات اقتصادی و بانكهای دیگر هم در نمایشگاه ها و فستیوال ها و پشتیبانی از آثار هنری می تواند سبب دلگرمی هنرمندان شود.
شالویی در انتها نگاه مستندگونه به مسائل اجتماعی و فرهنگی را در درون كشور یكی از زمینه های رونق اقتصادی برشمرد كه مدیران نباید از آن غافل شوند و اظهار داشت: در دوران مدیریت من در مركز هنرهای تجسمی، آثاری از هنرمندان سیستان و بلوچستان را در فستیوال ایتالیا و كارهای از هنرمندان آبادانی را در بلگراد نمایش دادیم كه این نمایشگاه ها علاوه بر معرفی صنعت گردشگری و جذابیت های گردشگری و هنری كشور به فروش آثار هنری هم كمك كرد و بدون شك حضور در این چنین رویدادهایی می تواند از هر نظر برای هنر و هنرمندان و رونق اقتصادی كشور مفید باشد.