مرور نوروزی خاطرات موسیقایی-۱؛ خاطرات تلخ و شیرین یك نسل در یك تیتراژ كودكانه ۳۰ ثانیه ای

آبنما كار: موسیقی تیتراژ برنامه كودك و نوجوان شبكه اول سیما در دهه شصت همچون آثار موسیقایی خاطره انگیزی است كه برای بینندگان آن سال های تلویزیون دربرگیرنده خاطرات جالبی است.
دریافت ۱ MB
به گزارش آبنما كار به نقل از مهر، تیتراژ برنامه كودك و نوجوانان شبكه یك سیما یكی از خاطره انگیزترین قطعات موسیقایی برای مخاطبان كودك و نوجوان تلویزیون در دهه ۶۰ است كه به آهنگسازی فریبرز لاچینی پیش روی مخاطبان آن سال ها كه تلویزیون دو شبكه بیشتر نداشت، قرار می گرفت.
این موسیقی كه ریشه اصلی ساخت آن برگرفته از ترانه «كبوتر» از آلبوم «قصه ها و ترانه های كودكانه» فریبرز لاچینی با روایت الهه حمیدی و هنگامه مفید در یك نوار كاست بود، هر روز از شبكه اول سیما روی آنتن می رفت و یادآور خاطرات تلخ و شیرینی برای اغلب بینندگانی بود كه از تلویزیون های سیاه و سفید منزلشان راس ساعت ۱۷ منتظر پخش كارتون ها و مجری های اتوكشیده ای بودند كه در حد یك ساعت شادی بخش خانه ها بودند. آن هم در شرایطی كه گاهی آژیر قرمز و حمله هوایی دشمن به شهرها آن حس زیبا و فانتزی كه موسیقی ابتدایی تیتراژ را به مخاطب انتقال می داد به یك دفعه تبدیل به فضای رعب آوری می كرد كه شاید تصورش برای نسل امروز دشوار به نظر آید.
از جمله نكات بسیار مهمی كه می توان درباره این تیتراژ ماندگار به آن اشاره نمود استفاده از تكنیك ها و فضای موسیقایی متفاوتی بود كه در آن سال ها كمتر آهنگسازی تجربه ساخت آنرا آن هم با ابزار و ادوات مربوط به موسیقی الكترونیك و به كار بردن افكت های صوتی داشت. فضایی كه به شدت در بین حافظه كودكان ایرانی سرزمین مان كه در آن روزگار به جز نوار قصه های اندك موجود در بازار، بسته شنیداری با كیفیتی در اختیار نداشتند جا خوش كرده و شرایطی را ایجاد كرد كه یك آنونس كمتر از یك دقیقه ای، عمری بالغ بر بیست ساله را طی نماید و بر خاطره ها باقی بماند.
به هر ترتیب آنچه كه درباره موسیقی تیتراژ برنامه های كودك و نوجوان تلویزیون در سال های دهه ۶۰ و ۷۰ می توان به آن توجه كرد، حضور آهنگسازان و نوازندگانی است كه كارشان ریشه گرفته از تجربیات فراوان در عرصه های آكادمیك موسیقی بود و حاصلش در ذهن یك نسل تبدیل به خاطره ای مشترك می شد؛ خاصیت ای كه در روزگار فعلی در ساخت تیتراژها و انواع و اقسام موسیقی های كودكانه به خصوص در سیما كمتر مورد توجه قرار می گیرد. فریبرز لاچینی
فریبرز لاچینی همچون هنرمندانی است كه تحصیلات موسیقی خودرا از سن ده سالگی در هنرستان عالی موسیقی شروع كرد. وی در نوجوانی با مجموعه ای به نام «فصل ها و رنگ ها» و «آوازهای دیگر» فعالیت حرفه ای خودرا با همكاری با كانون پرورش شروع كرد و در بدو جوانی با خلق بیش از صد قطعه برای خوانندگان پاپ آن دوران، آینده خودرا بعنوان آهنگساز رقم زد. وی در سال ۱۳۵۸ جهت ادامه تحصیل راهی اروپا شد. چهار سال بعد، بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه سوربن پاریس به عضویت آهنگسازان فرانسه درآمد و همزمان به دعوت تلویزیون فرانسه همكاری خودرا با این سازمان با نوشتن موسیقی برای كودكان شروع كرد. اقامت در اروپا سبك كاری وی را متاثر از سبك كلاسیك كرد. او همینطور با موسیقی كامپیوتری آشنا شد و تحصیلات تخصصی خودرا در این رشته تكمیل كرد.
آلبوم های «پائیز طلائی» و «نوآوری دكلمه شعر نو»، از نخستین آثار وی بعد از بازگشت به ایران بود. لاچینی در سال ۱۳۶۴ برای نخستین بار از كامپیوتر در آهنگسازی سود جست و پیشگام استفاده از این فنآوری در ایران محسوب می شود.
وی در ضمن پانزده سال بعد، با بهره گیری از كامپیوتر، برای صدها فیلم، سریال، انیمیشن و… آهنگ ساخت. ساخت موسیقی فیلم های «نار و نی»، «دندان مار»، «رد پای گرگ»، «نوای آشنا» برنامه های كودك و چندین پروژه سینمایی و تلویزیونی دیگر حاصل كارهای هنری این دوران این آهنگساز است. این هنرمند در سال های اخیر، با ادامه آلبوم های «پائیز طلائی» و سه گانه «مرثیه»، فعالیت خودرا بر روی خلق آثار كلاسیك مدرن متمركز كرد و همزمان در حال مستند سازی و علمی كردن بیش از هزار قطعه پاپ و فولكلور ایران در مجموعه «بوی دیروز» است.

منبع: