در گزارش آبنما كار مطرح شد: ایده عكاسی نقاشی با نور چطور خلق شد

آبنما كار: علی تقوایی هنرمند عكاس كه تكنیك لانگ اكسپوژر را در عكاسی ایران مطرح كرده است، درباره ایده و اجرای این نوع عكاسی توضیحاتی ارائه نمود.

علی تقوایی هنرمند عكاس كه با تكنیك «لانگ اكسپوژر» عكاسی می كند، درباره این نوع عكاسی و تكنیك نقاشی با نور كه او به صورت حرفه ای آنرا از سال ۹۵ انجام داده است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: نكته مهم در این نوع عكاسی، ایده پردازی و خلاقیت است؛ به این معنا كه باید برای یك سوژه داستان بسازیم و برای اجرای آن، ایده ذهنی با تكنیك تلفیق می شود و در واقع عكاس، به مثابه كارگردان فیلم عمل می كند تا داستان سوژه را با این تكنیك روایت كند. درك من از نقاشی با نور در مقایسه با دیگر عكاسان متفاوت می باشد و به نظرم جنس این نوع تكنیك عكاسی، دارای نوعی خشونت درونی و خیابانی است.

وی در ادامه بیان كرد: لازمه نقاشی با نور، نوردهی طولانی یا لانگ اكسپوژر است و عكاس باید بتواند نور و زمان را برای اجرای این نوع كار مدیریت كند. تجهیزات اولیه ضروری برای این نوع عكاسی، دوربین دیجیتال، سه پایه و ریموت كنترل برای تنظیم شاتر (برای از بین بردن لرزش دست) است. برای این عكاسی، اكثراً از لنزهای واید استفاده و فوكوس دوربین نیز به صورت دستی انجام می شود.

تقوایی با اشاره به این تكنیك عكاسی و فراگیری آن در ایران، درباره علاقمندی اش به این نوع عكاسی توضیح داد: زمانی كه در دانشگاه تكنیك عكاسی در شب را فرامی گرفتم به این نوع عكاسی علاقمند شدم و دیدن فیلم های بازی با نور برایم جذاب بود و شیفته و تحت تأثیر آنها قرار گرفتم و این مواجهه، مسیر زندگی ام را تغییر داد.
وی اضافه كرد: برای خلق ایده هایم در این كار بدیع، جنگ و تلاش بسیار كردم كه اتفاقاً گاهی واقعاً فرسایشی بود چونكه این نوع عكاسی، متفاوت از فاین آرت و مدلینگ بود. در ایران هنوز دانش و تكنیك این نوع عكاسی فراگیر نیست و شاید یكی از دلایلی كه به سمت آن كشیده شدم، همین خاص بودن آن است. در ابتدای كار، انفرادی عمل می كردم اما به مرور این عكاسی را با كار گروهی جلو بردم و الان بر این باورم كه نقاشی با نور با كار گروهی خیلی بهتر جواب می دهد؛ وسعت كار گروهی چه از نظر لوكیشن و چه ایده پردازی، بسیار جذاب تر است.

وی در پاسخ به اینكه این نوع تكنیك عكاسی در ایران چه جایگاهی دارد و آینده آنرا چطور ارزیابی می نماید، به خبرنگار مهر اظهار داشت: تكنیك لانگ اكسپوژر، در عكاسی ایران جدید است و هنوز شناخته شده نیست ولی در آینده جایگاه بسیار خوبی پیدا خواهد كرد، چونكه جذابیت بصری عكسهایی كه با این تكنیك ثبت می شوند زیاد است و بنا بر این به نظر من جایگاه بسیار روشنی در عكاسی ایران خصوصاً در عكاسی تبلیغاتی و هنری دارد و منبع درآمد خوبی بشمار می رود.

تقوایی درباره اینكه آیا برای چهارشنبه سوری كاری جدید تهیه كرده است، بیان كرد: به سبب شرایط موجود جامعه و شیوع كرونا، ترجیح دادم كه گروهم را درگیر كار نكنم اما جدیدترین كارم، عكاسی از گروه دختران نینجا است كه عكس هایش تاكنون جایی منتشر نشده است و پروژه عكاسی از آنها، تجربه جدیدی بشمار می رود. تینا عسگرتبار، ملیسا عباسی، سمانه معصومی، مهدیه پویان، فاطیما شریفی و شادی نوروزی از اعضای این گروه به سرپرستی فریبا فرجی پور هستند.

این هنرمند جوان درانتها اظهار داشت: در تلاش هستم این تكنیك عكاسی را به صورت مناسب و حرفه ای به نمایش بگذارم و قصدم این است كه در زمینه آموزش این تكنیك عكاسی قدم هایی بردارم.
به گزارش آبنما كار به نقل از مهر، علی تقوایی فارغ التحصیل رشته عكاسی از دانشگاه سروش جامع علمی كاربردی و عضو انجمن عكاسان ایران است. وی ۴ سال مداوم در تكنیك عكاسی «نقاشی با نور» فعالیت دارد. این هنرمند جوان همین طور در شاخه های مختلف عكاسی همچون عكاسی تبلیغات، عكاسی مدلینگ، عكاسی اجتماعی و.. كار كرده است.
این عكاس جوان، در نمایشگاه های گروهی مختلفی چون «۱۰ روز با عكاسان»، «تصویر سال» و «جشنواره بین المللی عكس خیام» است و همین طور بعنوان عكاس برتر حادثه پلاسكو و برنده جایزه نفر اول عكس خبری دوربین. نت نیز معرفی شده است.

منبع: