میوه های قرآنی کدامند؟ از طرح های جشنواره دانشجویی پیام نور

به گزارش آبنما کار ایسنا/سمنان یک دانشجوی حاضر در جشنواره، دستاوردها و توانمندی های دانشجویان دانشگاه های پیام نور کشور اظهار داشت: به نظر می آید که در پس پشت ذکر اسامی برخی میوه ها در قرآن حکمت و مزیتی است که گویای خصوصیت های ممتاز این میوه ها و کلید راز پرداختن به آنها در کلام وحی است.
آمنه عزیزی که با طرح میوه های قرآنی در جشنواره، دستاوردها و توانمندی های دانشجویان دانشگاه های پیام نور کشور در سمنان حضور یافته در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: میوه های گوناگونی در قرآن مورد توجه قرار گرفتند که زیتون، انجیر، انار، خرما، خیار، موز، سیر، ترنج، پیاز، کدو، زنجبیل، انگور، عسل، عدس، شیر، سبزیجات، و.. همچون میوه جات و خوراکی های طبیعی است که نام آنها در قرآن ذکر شده است.
وی با اشاره به شکل بهره گیری از این میوه ها در ساختار معنایی قرآن خاطرنشان کرد: در بعضی از موارد خداوند به این میوه ها سوگند یاد فرموده و همین نشان از اهمیت، قداست و جایگاه این میوه ها بعنوان بخشی از آفرینش خداوند و آنچه در اختیار انسان قرار گرفته و یا نعماتی که خداوند به انسان ها ارزانی داشته، است.
عضو کانون قرآن و عترت دانشگاه پیام نور لرستان با اشاره به اینکه نام بعضی از این میوه ها مثل انگور بیشتر از 10 بار در قرآن ذکر شده تصریح کرد: با یک بررسی ساده می توان به این مهم رسید که این میوه ها عموما در مقایسه با دیگر میوه ها از مزیت و خواص ویژه تری برخوردار می باشند.
وی با اشاره به اینکه خداوند به نام بعضی از این میوه ها همچون زیتون و انجیر سوگند یاد کرده اضافه کرد: سوگند خداوند به این میوه ها گویای نوعی قداست و اهمیت این میوه ها بعنوان بخشی از آفریده های خداوند در زمین است.
عزیزی با اذعان به اینکه عمده این میوه ها در درمان سنتی ملل مختلف و همچون طب سنتی ایرانی ها و گیاه پزشکی در شمار گیاهان دارویی مطرح هستند افزود: بهره گیری و توجه بیشتر به این میوه ها و موادغذایی در برنامه غذایی می تواند به سلامت افراد و جامعه کمک نماید.
این دانشجوی دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه از بعضی از این میوه ها همچون انار، موز و.. بعنوان میوه بهشتی یاد شده افزود: به صورت مثال از زنجبیل بعنوان آمیزه و بخشی از یک نوشیدنی که به بهشتیان داده می شود نام برده شده است. همینطور بعضی از این میوه ها مانند انجیر، سیر، عدس و… بعنوان میوه ای که از جانب گروه هایی همچون بنی اسرائیل طلب شده یاد شده قرار گرفته است و یا در قرآن به روییدن بوته کدو در ماجرای حضرت یونس اشاره شده است.

وی از میوه ها بعنوان آیت و نشانه ای از قدرت الهی نام برد و اظهار داشت: برای مثال خداوند در یکی از آیات از انار، خرما، زیتون و انگور نام برده و انسان را دعوت می کند که در آنها بنگرد تا قدرت و نشانه های الهی را ببیند.
وی از طرح خود بعنوان یکی از طرح های راه یافته به بخش پایانی جشنواره دانشجویان پیام نور نام برد و اظهار نمود: حضور دانشجویان استان های مختلف در این جشنواره و آشنایی با خرده فرهنگ ها و آب و رسوم دیگر استان ها می تواند به غنای جشنواره در سال های آتی کمک نماید.
عزیزی تنوع جشنواره را از نکات مثبت جشنواره سال جاری ارزیابی و تصریح کرد: آشنایی با دستاوردهای علمی دانشجویان و انجمن های علمی دانشجویی، عرضه آثار هنری دانشجویان، موسیقی محلی، حضور دانشجویان با لباس های محلی اقوام مختلف ایرانی و… از بیادماندنی ترین بخش های دومین جشنواره و نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های دانشجویان دانشگاه های پیام نور کشور در سمنان است.