فعالان میراثی بستک به استاندار و مونسان نامه نوشتند ۷ درخواست فعالان میراثی هرمزگان برای حفظ تاریخ بستک

به گزارش آبنما کار «دستور دهید نهادهای فرهنگی به جای ساخت وسازهای ناهمگون از میراث بزرگ معماری بستکی استفاده کنند و شهرداران و دهیاران با حفظ حریم آثار باستانی و با همکاری میراث فرهنگی آثار مکشوفه این تمدن را بشکل نمادین طراحی و بعنوان نماد هنری و تمدنی برای جذب توریست در شهر و روستاهایشان به نمایش بگذارند.»
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، بیشتر از ۲۰ نفر از دوستداران میراث فرهنگی هرمزگان در نامه ای به فریدون همتی – استاندار هرمزگان – با یادآوری قولی که کمتر از یک سال قبل برای پیگیری ِ حفاظت از آثار تاریخی منطقه ی بستک داده بود، هفت درخواست جداگانه را برای حفاظت از میراث فرهنگی آثار تاریخی بستک مطرح نمودند.
در این نامه ی سرگشاده آمده است: «حدود ۱۰ ماه است که از آخرین سفر جنابعالی به شهرستان بستک می گذرد و اهالی فرهنگ و هنر، فعالان میراث و گردشگری همچنان نگران از تخریب آثار تاریخی این شهرستان هستند که در مسافرت قبل به مسؤلان مربوطه دستور پیگیری و حفاظت آنرا داده اید، ولی متاسفانه وضعیت بهتری را شاهد نبوده و مرمت و حفاظتی انجام نشد و روزانه خبرهایی از تخریب این آثار توسط عوامل انسانی و محیطی شنیده می شود.
جناب آقای همتی، سایت شناخته شده ی سنگ نگاره های «دهتل» از امیدهای بزرگ توسعه توریسم و گردشگری در جنوب کشور و شهرستان بستک (منطقه گوده با قرارگیری در میان دو روستای گردشگرپذیر چاهبنارد و کنچی) ظرفیت های زیادی برای امروز و آینده این استان داراست، تجاوز به حدود و حریم این آثار برجسته و بیشتر از هفت سال انتظار برای طی مراحل اداری و ثبت پرونده آن احتیاج به توجه جنابعالی است.
این امری نیست که مورد چشم پوشی قرارگیرد، چون که این موارد سبب از بین رفتن چشم انداز توریسم و گردشگری استان هرمزگان خواهد شد.
بنابراین شایسته است دستور جدی و فوری از جانب آن مقام محترم برای تسریع امور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بستک به عمل آید؛
۱ – استدعا داریم که خانه های تاریخی با معماری زیبای بستکی با حمایت قاطع جناب عالی در شهر بستک محفوظ بماند و با تشکیل یک مجمعی از متخصصان و فعالان فرهنگی و گردشگری نسبت به مرمت و حفظ این اماکن اقدام گردد.
۲- احیای بافت تاریخی می تواند شهرستان بستک را از نظر گردشگری ملی و جهانی شهرت ببخشد و شهر را توسعه دهد کما اینکه آن سوی خلیج فارس هم از آن بهره می برند.
۳ – آرامگاه دوگنبدان کوخرد با معماری خاصش این سال ها چندین بار خبرهایی از مرمتش منتشر گردید اما فقط یکبار اقدام شد که آن هم در حال انجام، رها شده و بنای اصلی احتیاج به مرمت فوری دارد، بنایی که سبب جذب گردشگران زیادی در بخش کوخرد است.
۴ – رنگین نگاره های اشکفت آهوی بستک با نقوش بی نظیرش در ایران توسط عوامل انسانی و محیطی تخریب شده و نیازمند مرمت و حفاظت فوری است.
۵ – دستور دهید میراث فرهنگی با ارگان های دیگر همکاری و پیگیری لازم داشته باشند و با مساعدت نهادهای فرهنگی به جای ساخت وسازهای ناهمگون از میراث بزرگ معماری بستکی استفاده گردد.
۶ – خواهشمند است مساعدت فرمایید که شهرداران و دهیاران ضمن حفظ حریم آثار باستانی با همکاری میراث فرهنگی آثار مکشوفه این تمدن را بشکل نمادین طراحی و بعنوان نماد هنری و تمدنی برای جذب توریست در شهر و روستاهایشان به نمایش بگذارند تا بازارگردشگری رونق بگیرد.
۷ – هویت تاریخی و گردشگری امروز از هویت های است که هر شهرستان آنرا ندارد و برخی شهرها به ساختن هویت های جعلی روی می آورند در حالیکه در شهرستان بستک با دارا بودن بیشترین آثار تاریخی استان و هویّت فرهنگی غنی باید قدر هویت و تاریخ و میراث موجود را دانست و با طرح های گردشگری ارزش گذاری شوند.
بنابر رسالت ما فعالان میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان، از شما و آقای مونسان وزیر میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی خواهشمندیم جهت حفظ این آثار ملی که به علت خصوصیت های خاص قابلیت جهانی دارند و با تدابیر اندیشمندانه می توانند به یکی از اهداف گرشگری کشور تبدیل شوند و در توسعه گردشگری استان هرمزگان هم مؤثر باشند، برای رفع تهدیدات این آثار به را دستورات لازم را اعلام کنید.»
رونوشت این نامه مقرر است در چند روز آینده به دست علی اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – هم برسد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: