شورای هنر احیاء می شود

به گزارش آبنما کار رئیس کمیسیون هنر و معماری شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان این خبر که شورای هنر احیاء می شود و با مهم خواندن فعالیتهای هنری در جامعه امروز عنوان کرد: در دوره فعلی اهمیت هنر کمتر از معیشت مردم نیست. شورایعالی انقلاب فرهنگی بعنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری در حوزه فرهنگ کشور آمادگی دارد که با مدیریت جدید دبیرخانه (سعیدرضا عاملی) به هنر توجه بیشتری کند و هماهنگی بین دستگاه های هنری بیشتر از گذشته صورت بگیرد و به ظرفیت هنری توجه گردد که شاهد رونق هنر در کشور باشیم.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، محمدحسین ایمانی خوشخو- رئیس کمیسیون هنر و معماری شورایعالی انقلاب فرهنگی – روز دوشنبه دوم دی ماه در جلسه این کمیسون که با حضور تعدادی از اعضاء در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد، با اشاره به فعالیت کمیسیون “هنر و معماری” در شورایعالی انقلاب فرهنگی و فلسفه تشکیل آن اظهار داشت: در حدود ۱۰ سال پیش شورای هنر که اثرگذار بود تعطیل شد و تعطیلی آن شورا سبب شد حوزه هنر در شورایعالی انقلاب فرهنگی تضعیف شود. به واسطه خلایی که بود و لزوم پیگیری فعالیتهای هنری، کمیسیون هنر و معماری تشکیل شد و این کمیسیون با حضور افراد صاحب نام و اثرگذار در عرصه هنر کار خویش را شروع کرد. ما در این دوره و حیات کمیسیون از سال ۹۷ تا کنون مصوبات و جلسات گوناگونی را با هنرمندان در عرصه موسیقی، سینما و غیره داشته ایم.
او خاطرنشان کرد: در حوزه موسیقی جلسات گوناگونی را با هنرمندان خانه موسیقی برگزار کرده ایم و بحث هایی در این جلسات صورت گرفته است که بتوانیم موسیقی را از حالت بلاتکلیفی خارج کرده و جایگاه آن به شکل قانونمند در کشور مشخص شود. این تشتت آراء و اختلاف سلیقه ها سبب می شود که لطماتی به حوزه موسیقی و به خصوص موسیقی اصیل ایرانی وارد شود. در دل جلسات سند موسیقی در حال تدوین است فرآیند این جلسات سند موسیقی است که در حال تدوین نهایی است که با تصویب این سند از تشتت آرا و اختلاف سلیقه ها در این عرصه جلوگیری کند.
ایمانی خوشخو اظهار داشت: در حوزه سینما چندین جلسه با همکاری وزارت ارشاد و سازمان امور سینمایی برگزار شده است و همینطور دانشگاه استاد فرشچیان را راه اندازی کرده ایم که از بهمن ماه دانشجویان می توانند در این دانشگاه فعالیت کنند. این امر جزو آرزوهای استاد فرشچیان بود که تحقق پیدا کرد. در عرصه تئاتر کشور هم جلسات گوناگونی داشته ایم که بتوانیم در عرصه جشنواره های هنری هم یک رصد دائمی داشته باشیم. پیش از برگزاری گزارشی از مدیران دریافت می نماییم و بعد از آن فعالیت آنها را رصد می نماییم و نقاط ضعف و قدرت مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. این مصوبات عموما در کنار فعالیتهای جاری این شورا تشکیل می شود.

یکی از الویت های مهم دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی احیای شورای هنر است
رئیس کمیسیون هنر و معماری شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به رویکرد جدید و اثرگذار سعیدرضا عاملی – دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی- اظهار داشت: دبیر محترم شورایعالی انقلاب فرهنگی در صدد هستند که تغییرات ساختار در دبیر خانه شورا را انجام دهند تا این دبیر خانه چابکتر و اثر گذارتر در ایفای فرهنگ نقش داشته باشد یکی از الویت های مهم ایشان احیای شورای هنر است. شورای هنر که بسیار تأثیر گذار است اگر این شورا احیا شود با عنایت به حضور روسای فرهنگی و هنری کشور در سطح عالی به بحث و تبادل نظر می پردازند و همین مساله سبب می شود در حوزه هنری شاهد کاهش تشتت آراء باشیم.
دکتر ایمانی خوشخو -رئیس کمیسیون هنر و معماری در شورایعالی انقلاب فرهنگی- در ادامه با مهم خواندن بحث هنر و فعالیت هنری در کشور و جامعه امروز اظهار داشت: متاسفانه شاهد فاصله بین جامعه هنری و مدیریت هنری در کشور هستیم و این اصلا خوب نیست. هنرمندان ما بعنوان اقشار و نهادهای مرجع در طول این ۴۰ سال خدمات مهم و گوناگونی را انجام داده اند. اگر تعامل ما با جامعه هنری بیشتر شود و از فضای رفاقتی بین هنرمندان و مدیریت هنری کشور بهره ببریم بسیاری از مسائل و سوء تفاهم ها برطرف می شود. گاها به علت این فاصله ها مواضعی اتخاذ می شود که فاصله ها را بیشتر می کند.
او خاطرنشان کرد: بدون هیچ طرفداری خاصی این را می گویم که کارنامه تولیدات هنری ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از شاخه ها بهتر از پیش از پیروزی انقلاب بوده است. ما تولیدات فاخری در عرصه موسیقی داشته ایم و سینمای امروز ما در جهان شناخته شده است. طبق سخن استاد ریاحی جوانانی در حوزه موسیقی پرورش پیدا کرده اند که هنر آنها با هنر این اساتید در ابتدای فعالیت شان قابل قیاس نیست و بهتر از آنها فعالیت داشته اند. جایگاه رفیع هنر پس از انقلاب پرارزش است اما اگر ما بیشتر به این حوزه توجه می کردیم مشکلاتی را که حالا داریم را شاهد نبودیم. سرمایه فرهنگی که در هنر داریم را می توانیم برای از بین بردن مشکلات استفاده نماییم. لازم است که در وضعیت کنونی که دشمنان با گارد خاصی وارد شده اند ما به داشته های خودمان بیشتر تکیه نماییم. هنر جزء فعالیتهایی است که در دیپلماسی عمومی کشورها نقش ایفا می کند. دیپلماسی عمومی هم میدان ایفای نقش مردم است.

هنر باید بعنوان دیپلماسی عمومی بیشتر از گذشته مورد حمایت قرار گیرد
ایمانی خوشخو اضافه کرد: گاها می بینیم حتی اگر دولت ها با یکدیگر مشکل داشته باشند مردم کشورهای مختلف از راه دیپلماسی عمومی در حال مراوده هستند و گروه های هنری در کشورها رفت و آمد می کنند. حتما باید هنر را بعنوان دیپلماسی عمومی بیشتر از گذشته مورد حمایت قرار بدهیم. در دوره فعلی اهمیت هنر کمتر از معیشت مردم نیست. خاصیت دیگر هنر در شرایط سخت کشورها این است که هنر بعنوان سیقل دهنده روح انسان ها فعالیت می کند. ما در عرصه توسعه می توانیم از هنر بهره ببریم. گاها امکان دارد به دلیل محدودیت بودجه کم توجهی نسبت به این عرصه صورت بگیرد اما باید بیشتر از همیشه از هنر حمایت نماییم. به خصوص اینکه در کشور ما هنر در جایجای شهرها و روستاها دیده می شود و معطوف به یک قشر خاصی نیست. بعضی ها به اشتباه هنر را وسیله تفریح مرفهان می دانند هنر خود از بطن مردم و سرمایه کشور است.

هنر می تواند ابزاری برای مقابله با تحریم ها باشد
وی اضافه کرد: امیدواریم مسؤلان عالی نظام که حالا در حال تصویب بودجه سال ۹۹ هستند به عرصه هنر توجه بیشتری کنند. هنر می تواند ابزاری برای مقابله با تحریم ها باشد. در دوران جنگ از استادان موسیقی برای ایجاد شور و انگیزه در میان مردم استفاده می کردیم و فیلم هایی در این دوران ساخته می شد که اثرگذار بودند. در حوزه تجسمی کم آثاری نداریم که سیمای جنگ را در تابلو به خوبی نشان بدهند. حالا هم کمتر از دوران جنگ نیستیم. امروز می بینیم که تلویزیون به برنامه هایی روی آورده است که مردم راحت تر بتوانند فشار تحریم ها را تحمل کنند. امیدواریم در این حوزه شاهد حمایت های دولت باشیم.
ایمانی خوشخو با مهم خواندن فعالیت هنری در کشور اظهار داشت: این تنگنای بودجه ای نباید به شکل مضاعف و مضر در عرصه هنر خویش را نشان بدهد. به جهت اینکه تاب پذیری مردم بیشتر شود از هنرمندان و گروه های مرجع می توانیم بهره ببریم. چونکه آنها در این حوزه اثرگذار هستند. شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری در حوزه فرهنگ کشور آمادگی دارد که با مدیریت جدید دبیرخانه آن به هنر توجه بیشتری کند و هماهنگی بین دستگاه های هنری بیشتر از گذشته صورت بگیرد و به ظرفیت هنری دقت کنیم که شاهد رونق هنر در کشور باشیم.
در ادامه جلسه بحثی با محوریت کمیته تجسمی با حضور اعضاء مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این نشست، اسماعیل آذر، مجتبی آقایی، حسن ریاحی، مجید فروغی، محمدعلی خبری، محمدرضا جعفری جلوه، محمد خزایی، سید غلامرضا اسماعیلی بعنوان اعضای کمیسیون هنر و معماری شورایعالی انقلاب فرهنگی سخن گفتند. محمدحسین نیرومند، حمیدرضا نوربخش، بهمن نامور مطلق، حسن بلخاری، رحمت امینی و منصور پارساییف از دیگر اعضای این شورا هستند.
در نشست مورد اشاره، علی متقیان – مدیرعامل ایسنا – هم به همراه علیرضا بهرامی – مدیر اداره اخبار فرهنگی هنری این خبرگزاری – بعنوان میزبان سخن گفتند.