مونسان در چین پیشنهاد کرد: جهان یک روز را به تمدن های باستانی بدهد

به گزارش آبنما کار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت روز جهانی «تمدن های باستان» و برگزاری جشنی سالانه به این مناسبت را پیشنهاد کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا از چین، در این اجلاس که از روز گذشته (پنجشنبه هفتم آذرماه) در سطح کارشناسان ارشد در شهر پکن شروع شده امروز (جمعه هشتم آذرماه) با حضور مقامات ارشد از ۹ کشور ایران، عراق، چین، پرو، ایتالیا، یونان، مصر، ارمنستان و هند به کار خود ادامه داد.
علی اصغر مونسان با بیان این که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در سومین نشست وزارتی مجمع تمدن های باستان حضور دارد، اظهار داشت: نشست های پیشین وزارتی و دانشگاهی مثمر ثمر بودند و به عرضه چارچوبی مفهومی برای اقدامات بعدی و نیل به اهداف مشترک منجر شدند. در آتن، بر تشویق تبادلات فرهنگی و همکاری و یافتن راهکارهای مناسب برای تقویت اثربخشی مجمع و استفاده از فرهنگ بعنوان حوزه ای کارآمد برای دیپلماسی، توافق کردیم. آقای دکتر ظریف _ وزیر امور خارجه ایران _ در سخنرانی خود در آتن، در مورد نقش دیپلماسی فرهنگی در برقراری صلح، تصریح کرد.
وی ادامه داد: در تیواناکو، متعهد شدیم تا بستری برای گفتگو و تبادل نظر بین اندیشمندان خود ایجاد نماییم و امروز، گرد هم آمده ایم تا از پیشرفت ارتباطات فرهنگی خود اطمینان حاصل نماییم، تأثیرات مثبت اجلاس را تقویت نماییم، از میراث خود محافظت و نسبت به اقدامات مجمع آگاهی و شناخت جهانی ایجاد نماییم.
او با تاکید بر تعهد ایران به بیانیه های فوق، از پیوستن کشورهای بیشتری به مجمع تمدن های باستانی، اعلام استقبال کرد و خاطرنشان کرد: این مجمع، بستری برای تبادل افکار و ایده ها در اختیار ما قرار می دهد. میراث فرهنگی در جهان پرچالش امروز، ابزار مهمی برای ترویج و تحکیم صلح میان جوامع و ملت ها است.
وی افزود: به گواه تاریخ، نسل بشر همواره و در همه اعصار، با مشکلات و چالش های مختص زمان خود روبه رو بوده است و علاوه بر زمینه های پیدایش و شیوه های برخورد و مقابله با هر یک از چالش ها در تمام دوره های تاریخی و همه نقاط جهان، کمابیش تکرار شده است. باآنکه گاهی برخی جوامع با زیاده خواهی و تفوق طلبی، حقوق انسانی یکدیگر را نادیده گرفته و صلح و امنیت خود و دیگران را به چالش کشیده اند. پیروزی راستین، از آنِ جوامع و ملت هایی بوده است که با پرهیز از ستیزه جویی و با احترام به ارزش های انسانی و از رهگذر تفاهم و تعامل فرهنگی، بر روحیه سلطه جویی، فائق آمده و صلح و امنیت را تضمین کرده اند.
او تصریح کرد: در سایه همین تفاهم و تعامل بوده که فرهنگ ها و تمدن های گوناگون به رشد و تعالی رسیده اند. بنابراین اصل گفتگو و تعامل فرهنگی، به یادگار مانده از تمدن ها و فرهنگ های همه نسل های پیشین جوامع و بعنوان یک میراث مشترک بشریت، الگوی مناسبی برای پاسخ گویی به چالش های دنیای در حال جهانی شدن امروز است.
این مقام مسوول در دولت با اشاره به اختلافات فکری و تضاد منافع گوناگون اظهار نمود: توجه به مشترکات فرهنگی و تمدنی می تواند، منافع کشورها را به یکدیگر نزدیک تر کرده، شکاف های موجود بین آنها را مرتفع کند. بنا بر این به باور من، امروز جهان بیشتر از هرچیز نیازمند نزدیکی، همدلی، گفتمان و ملاقات فرهنگی است، امری که جوامع کهن هم در گذشته از آن بهره جسته اند.
او توجه به میراث فرهنگی از این منظر را هم یک چاره معتبر دانست و اضافه کرد: میراث فرهنگی بعنوان ابزار مهم در پیوند دادن نسل های امروز – بخصوص جوانان- به شان و هویت مشترک آنها، نقش مهمی در نزدیک کردن ملت ها به یکدیگر ایفا می کند.

مونسان افزود: میراث فرهنگی علاوه بر کمک به بازیابی ریشه های فرهنگی مشترک، همینطور جایگاه مهمی در پاسخگویی به مقتضیات عصر حاضر همچون حفاظت از محیط زیست و کمک به تحقق توسعه پایدار دارد و بعنوان پیشروان توسعه، از این رهگذر هم به تحقق صلح و امنیت جهانی کمک می نماید.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به همکاری بین المللی کشورها برای حفاظت از این میراث گرانبها که در بستر اقدامات قاعده گذاری و اسناد بین المللی بوجود آمده است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بیست و دو اثر تاریخی – فرهنگی، دو اثر طبیعی و ۱۳ اثر میراث فرهنگی ناملموس را در لیست سازمان یونسکو به ثبت رسانده که نمایانگر تعهد و عزم ایران به همکاری در قالب نظم جهانی بوجود آمده برای پاسداشت میراث مشترک بشری هستیم.
وی همینطور اظهار داشت: باآنکه ما نمایندگان ۹ کشور هستیم که چهل درصد از جمعیت جهان را می سازند، اما در واقع عضو یک جامعه جهانی هستیم و ریشه های خویش را در یک هویت مشترک یعنی بشریت پیدا می نماییم. تاکنون، هر یک از کشورها اقدامات بسیاری در جهت پشتیبانی از میراث خود انجام داده اند. با این وجود به اعتقاد من، گام مؤثر بعدی برای مشارکت در تقویت نتایج تلاش های فردی ما، همگرایی نیروهاست.
او بر لزوم ایجاد یک مکانیزم و ساختار عملیاتی و کاربردی برای برنامه ریزی و اجرای اقداماتی که به منظور شکل گیری آینده مجمع ضروری می باشد، تاکید و بیان کرد: به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خویش را برای مشارکت در این فرآیند، اعلام می کنم.
مونسان افزود: تاثیر و اهمیت تمدن های باستان بر جهان مدرن به اندازه ای زیاد است که معتقدم باید یک روز بعنوان “روز جهانی تمدن های باستان”، هر ساله جشن گرفته شود. این نامگذاری سبب افزایش نمودِ مجمع و پررنگ شدن اهمیت و ارزش های مشترک تمدن های کهن می شود.
این مقام مسؤول در دولت ایران افزود: در ادامه پیگیری نتایج نشست وزارتی در یونان و بولیوی، پیشنهاد بعدی من تعریف سازوکارهای کارآمد برای توسعه تعامل مردم با مردم از راه درگیر کردن جوامع مدنی، بخش خصوصی و دانشگاه ها برای دستیابی به اهداف مجمع است. این امر سبب نمود و آگاهی عمومی بیشتر نسبت به مجمع می شود.
وی سپس اعضای این مجمع را به ایجاد شبکه ای از دانشگاه ها، با هدف گسترش مشارکت کارشناسان، پژوهشگران و همکاری آنها برای حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی و غنی سازی جلسات آکادمیک انجمن، تشویق کرد و اضافه کرد: ایجاد چنین شبکه ای، ساختار مشورتی جلسات وزارتی ما را هم تقویت خواهد نمود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر این که ترویج مبادلات فرهنگی و فعالیت های مشارکتیِ مردم محور در قالب مجمع تمدن های باستانی، سبب ایجاد همبستگی و اتحاد بین ما خواهد شد، اظهار نمود: آخرین پیشنهاد من برگزاری نمایشگاهی است که جنبه های مختلف تمدن های ما همچون باستان شناسی، موسیقی، معماری، صنایع دستی، هنرهای سنتی و داشته های گردشگری را به تصویر بکشد و هر ساله در یک کشور عضو برگزار گردد. این امر فرصت های عظیمی برای تشویق روابط بین مردم بوجود می آورد و همینطور همکاری فعالانه و برجسته ای بین کشورهای عضو ایجاد و کشورهای بیشتری را ترغیب می کند تا به مجمع بپیوندند.
او با اشاره به نقش چین در برگزاری این مجمع، اظهار نمود: چین حقیقتاً اراده خویش را برای توسعه منطقه ای چند کشوری از راه ابتکار یک جاده ی یک پهنه، که هدف از آن ایجاد یک همکاری برد – برد برای همه کشورهای عضو است، ثابت کرده است.

وی اضافه کرد: امروز، خرد جمعی بشر به این نتیجه رسیده است که توسعه پایدار نمی تواند به وقوع بپیوندد، مگر اینکه ما نگاهی یکپارچه داشته باشیم. جمهوری اسلامی ایران همینطور از هرگونه ابتکار مسالمت آمیز که مردم را بهم می رساند، حمایت و پشتیبانی می کند. در جهت تقویت مجمع تمدن های باستانی، مشتاقانه امیدوارم هر یک از ما کاملاً متعهد و درگیر روح این گردهمایی باشیم.
مونسان در ادامه این مجمع با لو شوجنگ – وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین – دیدار نمود.