رییس سازمان حج خبر داد تعطیلی سماح و فوت ۱۲۴ زائر اربعین

به گزارش آبنما کار رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به فوت 124 نفر از زوار ایرانی در موسم اربعین، اعلام نمود: سامانه «سماح» با مصوبه ستاد اربعین کشور تعطیل شد.
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی رضا رشیدیان اظهار داشت: این سامانه برای ثبت نام زوار اربعین باز بود. در این مدت بالغ بر سه میلیون و ۳۳۰ هزار نفر برای سفر اربعین ثبت نام کردند و از روز یکشنبه (۲۸ مهرماه) به طورکامل فعالیت سامانه متوقف گردید.
وی در ادامه با اشاره به رشد ثبت نام در این سامانه نسبت به سال گذشته، اضافه کرد: سال قبل بالغ بر دو میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کردند و به سفر اربعین رفتند. امسال آمارها از آن حکایت می کند که از شروع ماه صفر تا کنون در مجموع بالغ بر سه میلیون و ۶۴ هزار زائر از نقاط مختلف کشور به عراق و کربلا عازم شده اند.
بگفته رشیدیان، ۸۹ درصد زوار ایرانی تا روز گذشته به کشور بازگشتند. بیشترین آمار زوار بازگشتی، معادل یک میلیون و ۵۷۱ هزار نفر نیز از مرز مهران بوده که معادل ۵۷ درصد کل زوار بازگشتی است.
او افزود: بیشتر از ۶۸۸ هزار زائر معادل ۲۴ درصد کل زوار نیز از مرز شلمچه و ۲۶۹ هزار نفر از مرز چذابه و ۸۹ هزار نفر از مرزخسروی تا روز گذشته به کشور بازگشته اند.
رئیس سازمان حج و زیارت همین طور اظهار داشت: تعداد زوار بازگشتی از مرز هوایی در این مدت به بیشتر از ۹۵ هزار و ۲۳۹ نفر رسیده است.
او با اشاره به روند کاهشی بازگشت زوار از عراق، اظهار نمود: حدود ۴۰۰ هزار زائر دیگر در عراق هستند و به مرور در ایام آینده به کشور بازمی گردند.
رشیدیان افزود: ستاد امداد گمشدگان و راهنمای زائر و خدمات بیمه ای و بهداشتی ـ درمانی تا خروج کامل زوار اربعین و بازگشت به کشور همچنان فعال خواهد بود.
رئیس سازمان حج و زیارت همین طور از فوت ۱۲۴ نفر از زوار ایرانی در موسم اربعین به دلیلهای مختلف همچون ایست قلبی و سوانح رانندگی آگاهی داد.

منبع: