سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان؛ پرونده موسیقی دستگاهی با رقابت سنتور نوازان بسته شد

به گزارش آبنما کار بخش موسیقی دستگاهی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با رقابت هنرمندان نوجوان و جوان سنتور نواز در تالار رودکی تهران به پایان رسید.
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، بخش موسیقی دستگاهی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز جمعه اول شهریور ماه با رقابت هنرمندان نوجوان و جوان سنتور نواز در تالار رودکی تهران به پایان رسید. در این روز، مینا افتاده، سیامک آقایی، مجید کیانی، پشنگ کامکار و رضا شفیعیان هیأت داوران ساز سنتور را تشکیل می دادند.
بخش نخست بیست و دومین روز جشنواره موسیقی جوان به رده سنی الف اختصاص داشت و این رده سنی به دو گروه الف ۱ و الف ۲ تقسیم شده بودند. در ابتدا پارسا نایبی از رده سنی الف ۱ به روی صحنه حاضر شد و قطعات خویش را اجرا کرد. بعد از او، آروین صیدی، صبا درخشان، امیرمحمد سهرابی، کارن احمدی، آروین زندکریمی، دانیال عقلمندی و سامرند سعیدی از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند. بعد از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی الف ۲ رسید. محمدرضا رحمانیان، مهسا سید خاوری، مهرداد طهماسبی، فردین محمدی نژاد، ایلیا بدری، رضا هاشمی، آریا عباسی، سروش حاجی طلب و مهرشاد بخشنده نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خویش را اجرا کردند.
بخش دوم روز بیست و دوم جشنواره، به نوازندگان رده های سنی ب و ج اختصاص داشت که در ابتدا فرهنگ بقایری از رده سنی ب به روی صحنه حاضر شد و قطعات خویش را اجرا کرد. بعد از او، آرمان مهدیه نجف آبادی، کاوان کریمی، نیما خنکدار، شهریار قیدارپور، مرتضی تقوی آلاشتی، آریا امینی، سبحان معمار، شقایق حشمت و علیرضا سعیدی از این رده سنی به نوبت مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به سنتورنوازی پرداختند. بعد از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی ج رسید. بهرام نادربیگی، محسن میرزایی، کیارش عزیزالدین و سروش اسماعیلی نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خویش را اجرا کردند. بخش سوم و پایانی روز بیست و دوم جشنواره، به نشست نقد و بررسی اجراها اختصاص داشت و اعضای هیات داوران اجراهای امروز را مورد نقد و بررسی قرار دادند. هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، مجید کیانی، مینا افتاده، سیامک آقایی و پشنگ کامکار (اعضای هیأت داوران) در این جلسه حضور داشتند.
اینجا مسابقه ورزشی نیست در ابتدای این نشست مجید کیانی عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی بخش ساز سنتور اظهار داشت: خیلی خوشحال هستم که در چنین جشنواره ای حضور دارم و مقرر است راجع به موسیقی با هم صحبت نماییم. شما هم از این صحبت ها استفاده کنید تا بتوانیم این فرهنگ غنی و میراث گران بها را پاس بدارید. از نظر من هدف از برگزاری این جشنواره، مقام آوردن نیست بلکه هدف این است که یک سازمانی می خواهد حمایت کند و جوانان را تشویق کند که موسیقی فرهنگی و ملی خودشان را حفظ کنند. اما متأسفانه گاهی اوقات مسائلی پیش می آید که ما را گمراه می کند. اینجا مسابقه ورزشی نیست بلکه مسابقه روح، روان و احساس است. وی بیان کرد: به نظر من نوازندگانی که در این جشنواره مقامی به دست می آورند، نمی گردد اظهار داشت که از تمام نوازندگانی که در این جشنواره شرکت کردند بهتر هستند چونکه به نظر من تمام شرکت کنندگان برنده هستند اما به هر حال شرایط بگونه ای فراهم شده که باید از بین تمام نوازندگان سه نفر را بعنوان نفرات اول تا سوم انتخاب نماییم. از نظر من نفر اول شخصی است که این نخستین بودنش را در سال های آینده هم حفظ کند و اگر بتواند این کار را انجام دهد، آن نوازنده نسبت به مابقی نوازندگان بهتر است.
توصیه استاد به هنرمندان شرکت کننده همیشگی مینا افتاده دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سنتور هم اظهار داشت: خوشبختانه تعداد نوازندگان ساز سنتور همانند سال های گذشته زیاد بود اما نمی دانم به چه دلیل نوازندگان خانم در این جشنواره خیلی کم بود و حضور آقایان در این بخش از جشنواره پررنگ تر بود. در عین حال قطعاتی که هرسال انتخاب می شود خیلی دقیق روی آن فکر می شود که شما حداقل در آن زمانی که به دفعات در این جشنواره شرکت می کنید، با این انگیزه مطالب را حفظ کنید. به هر حال تلاش ما بر این است که قطعات و دستگاه های موسیقی تکراری نباشد و شاید این مورد انگیزه ای باشد تا بتوانید قطعات و دستگاه های بیشتری را حفظ کنید و یاد بگیرید. وی تصریح کرد: این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید که شما هرزمان در هر زمینه موسیقایی که می خواهید فعالیت کنید، باید الفبای ردیف را یاد بگیرید و به آن اهمیت دهید که در آینده بتوانید نوآوری داشته باشید.
مشکلات جدی استادان با نوازندگان جوان در بخش دیگری از این نشست سیامک آقایی عضو دیگر هیأت داوران در مورد اجراهای روز یازدهم بخش موسیقی دستگاهی اظهار داشت: امروز اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و به تمام شرکت کنندگان خسته نباشید می گویم. اما نکته ای که می خواهم عرض کنم این است که حتی اگر در این جشنواره و یا هرجای دیگری که مشغول آموزش هستید در صورتیکه معلم و یا استاد شما نتواند برای آینده شما برنامه ریزی کند، از همین حالا به این فکر باشید که پس از اینکه ردیف هایی را نزد اساتید خودتان فرا گرفتید، چه اتفاقی مقرر است برایتان رخ دهد و هم اکنون این مسئله یکی از اشکالات جدی است که با نوازندگان جوان داریم. او در آخر اضافه کرد: یکی از مسائلی که در ردیف های موسیقی یاد می گیریم، حالت ها است؛ در نوازندگی خیلی از شرکت کنندگان چیزی که بیشتر مشاهده می نماییم و البته این مورد طبیعی هم است این است که ما با یک زبانی سروکار داریم که از لهجه فارغ است.
پشنگ کامکار دیگر عضو هیأت داوران در مورد اجراهای امروز اظهار داشت: به نظر من تکنوازی مانند سخنرانی است و اگر شخصی صحبتی می کند و در صحبت هایش سکوت نکند و در عین حال نوازنده ای اگر از ابتدا تا انتهای تکنوازی خود محکم بنوازد، شنونده خسته می شود یا اگر ساز نوازنده کوک نباشد، مانند این است که یک فردی صدایش گرفته باشد و با همان صدای گرفته صحبت کند و مسلما صحبت های آن فرد به دل نمی نشیند. شما تنها نباید به ردیف اکتفا کنید و حتما باید در کنسرتهای مختلفی که به صورت تکنوازی و گروه نوازی برگزار می گردد شرکت کنید و تجربه کسب می کنید. همینطور باید کار گروهی انجام دهید و تنها صرفا به تکنوازی نپردازید. آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز سه شنبه پنجم شهریورماه از ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می گردد.