امیر مردانه پاسخ علی ترابی را داد؛ چالش بر سر دلیلهای تعطیلی یک رویداد موسیقایی، بودجه ای که تأمین نشد

آبنما کار: دبیر اجرایی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بعد از انتشار توضیحات مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره دلیلهای توقف فعالیت های این رویداد، متنی را منتشر نمود.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، امیر مردانه دبیر اجرایی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بعد از انتشار تازه ترین توضیحات علی ترابی مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متن دیگری را در پاسخ به این اظهارات منتشر نمود.
در متن امیر مردانه که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، آمده است؛
«به نام دوست / ‏‬ بعد از اظهارات مورخه ۱۵ تیرماه ۹۸ مدیرکل محترم سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد جناب آقای ترابی در چارچوب جوابیه ای بر مصاحبه اخیر بنده با خبرگزاری محترم مهر در تاریخ ۱۲ تیرماه امسال درباب سوژه عدم حمایت دفتر موسیقی از سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در دوره مدیریت ایشان، ذکر نکاتی، جهت رفع شبهات مطرح شده توسط ایشان و نگاشتن چند سطری ضروری می نمود که اگر اظهارات و عملکرد ایشان با منافع جامعه موسیقی مرتبط و در تضاد نبود، ترجیج حقیر؛ یقیناً سکوت اختیار کردن بود.
پیش از هر چیز جهت آگاهی هر چه بیشتر اذهان عمومی جامعه موسیقی لازم است کمی از ظرفیت ها و پتانسیل به وجود آمده در جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی که متأسفانه در سال ۱۳۹۷ بیشتر به سبب اعمال سلیقه شخصی ایشان برگزار نگردید، ذکر شود:
جذب ۳۰۰ هنرمند در دو دوره
جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در دو دوره فعالیت در سال ۹۵ و ۹۶ با جذب قریب بر ۳۰۰ هنرمند فعال از سراسر کشور، با ایجاد فضایی جهت حضور مستقل و غیر رقابتی برای تعداد زیادی از برگزیدگانجشنواره ملی جوان (که از نظر کارشناسان و دبیر محترم جشنواره جوان بعد از اختتام جشنواره به حال خود رها می شوند) با حمایت و حضور پیشکسوتان این حوزه همچون اساتید داریوش طلایی، داریوش پیرنیاکان، داوود گنجه ای، علی اکبر شکارچی، حمیدرضا نوربخش، سید رضا طباطبایی، هادی منتظری و همین طور اعضای شورای هنری و پژوهشی در تالار رودکی برپا شد.
جشنواره ای تخصصی در حوزه موسیقی کلاسیک ایران، برای نسل میانی که عملاً در جهت ایجاد حلقه مفقوده بین جشنواره موسیقی فجر و جشنواره موسیقی جوان طراحی شد. جشنواره ای که ضمن بهره مندی از حمایت های مادی و معنوی از طرف دولت، کلیه ساختار هنری را، هم در بُعد شکل گیری و هم در امور اجرایی به بخش خصوصی که در حقیقت به خود جامعه موسیقی واگذار نمود که متأسفانه در دوره مدیریت جناب ایشان بودجه مورد نیازش تأمین نشد و برگزار نشد؛ جشنواره ای که مدیر اجرایی و شورای سیاست گزاری آن با حکم رسمی مدیریت وقت دفتر موسیقی منصوب شدند و مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان در سرفصل بودجه معاونت هنری برایش تخصیص داده شد که جناب آقای ترابی مدیریت سابق دفتر موسیقی، که در آن زمان عضو هیأت مدیره انجمن موسیقی و مشاور نظارت و برنامه ریزی معاونت محترم هنری بودند و کاملاً در جریان میزان تخصیص بودجه جشنواره بوده اند که چه بسا با کارشکنی های آن روزها، اگر پیگیری های لازم عوامل اجرایی و نامه سرگشاده هنرمندان و شرکت کنندگان جشنواره و همکاری مدیر عامل انجمن موسیقی (که بعد از ۷ ماه از اختتام جشنواره هنوز حق الزحمه این عزیزان پرداخت نگردیده بود) نبود چه بسا هیچ گاه پرداخت نمی شد.
کدام جشنواره خصوصی؟ کدام جشنواره مستقل؟
در قسمتی از جوابیه ای که جناب ترابی در مورد «جشنواره مستقل» و «جشنواره بخش خصوصی» مرقوم فرموده بودند، لازم به ذکر است که در هیچ یک از مصاحبه ها و از هیچکدام از دست اندرکاران برگزاری جشنواره همچین ادعایی صورت نگرفته که جشنواره برای بخش خصوصی است. بلکه بارها عنوان گردیده با «مشارکت بخش خصوصی» و همین طور عنوان «مستقل» به مدلول استقلال برگزارکنندگان و شوراهای هنری جشنواره از هر گونه پیشنهاد و یا احیاناً فشار بیرونی درباب اجرای تصمیمات گرفته شده در شورای سیاست گذاری است.
در این جشنواره فقط و فقط امور اجرایی آن هم با نظارت (در بخش کیفی و مالی) بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار گردیده، و این نکته قابل تاکید است که، اگر قرار نبود بخش قابل توجهی از بودجه این جشنواره توسط دفتر موسیقی تأمین گردد؛ دیگر ضرورتی بر صادر شدن احکام مربوطه در بخش های ذکر شده نبود.
طبیعی است هنگامی که دفتر موسیقی (در دوره جناب آقای طالبی طبق ماده ۱۳ فصل دوم راهبردها و فناوری انجام وظایف دولت درباب تصدی امور اجتماعی و فرهنگی-خدماتی با رعایت اصول بیست و نهم و سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوسیله توسعه بخش خصوصی و نهادها و مؤسسات غیردولتیِ تعیین صلاحیت شده با حمایت دولت و واگذاری مدیریت واحدهای دولتی به بخش تعاونی و خصوصی و نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی با پرداخت تمام و یا قسمتی از هزینه سرانه خدمات) حمایت کامل خودرا از این رویداد هنری اعلام می نماید همراه با حمایت، نظارت بر کیفیت و تعیین سیاست گذاری جشنواره را با دعوت از اساتید و بزرگانی چون مجید کیانی، علی اکبرشکارچی، حمیدرضا نوربخش، سیامک جهانگیری انجام داده تا جشنواره در ادامه مسیر هنری خویش هرچه قوی تر حرکت کند.
هزینه برگزاری حداقل ۳ برابر بودجه مصوب بود!
با نگاهی به جدول دو دوره برگزاری این جشنواره همه دلسوزان این حوزه تأیید می کنند که هزینه برگزاری این جشنواره حداقل ۳ برابر مبلغ درنظر گرفته شده دفتر موسیقی (۲۵۰ میلیون تومان) بود که اگر اعتبار و اعتماد به بخش خصوصی نبود، چگونه یک گروه در جشنواره فجر با قرارداد ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان در جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با کمتر از یک سوم هزینه شرکت می کرد. آیا اگر اعتبار و امکان تهاتر با بخش خصوصی برای هنرمندان مقدور نبود چگونه این قراردادها با یک سوم میزان اصلی قرارداد صورت می گرفت. آیا نه اینکه امروزه در امور مالی بخش بسیار زیادی از مراودات مالی برمبنای تهاتر طرفین قراردادها صورت می گیرد!
جناب ترابی به واسطه سابقه طولانی در حوزه های مدیریتی در معاونت هنری خود بیشتر مستحضر هستند که جدا از بروکراسی های اداری، پشتیبانی از رویدادی همانند «جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی» جزو وظایف ذاتی دفتر موسیقی می باشد؛ همانطور که در جدیدترین حکم وزیر محترم ارشاد به مدیرکل محترم جناب الهیاری آمده است: «امید می رود با استعانت از خداوند متعال و در تعامل با اهالی هنر نسبت به تقویت و گسترش موسیقی ایرانی و بهره گیری از آن در دیپلماسی فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران موفق وموید باشید». نکات قابل تأملی همچون «تأمل با اهل هنر» و «تقویت و گسترش موسیقی ایرانی» که کمبود آن در دوره مدیریت ایشان بسیار احساس می شد و چه بسا با تعطیلی این رویداد به تضعیف این حوزه بیشتر کمک کرد. سوال اینجاست که چرا آقای ترابی در کارکرد بودجه ای که برای هنرمندان موسیقی در برنامه بودجه دولت در نظر گرفته شده که حق هنرمندان مظلوم و بی ادعای این حوزه است بیشتر میل به ذخیره این منابع به سمت خزانه دولت دارند تا هنرمندان…!؟
طبق فرمایشات جناب ترابی درباب پیشنهاد ایشان نسبت به برگزاری دوره سوم جشنواره با تأمین فقط اجاره بهای سالن توسط دفتر موسیقی (ولاغیر، که در صورتجلسه جلسه مذکور موجود است) که تقریباً یک دهم بودجه در نظر گرفته شده سال قبل می باشد اگر این پیشنهاد اقدام محترمانه نسبت به تعطیلی این جشنواره نیست پس چیست؟ آیا این مواردی که اشاره فرمودند بیشتر فرار رو به جلو نیست؟
در قسمتی از سخنان ایشان ذکر مبلغ ۲۵۹ میلیون تومان بعنوان هزینه برگزاری جشنواره و دستمزد عوامل اجرایی تا سقف ۱۵ میلیون تومان، لازم به ذکر است بالاترین عضو اجرایی جشنواره خود حقیر می باشم که برای حق الزحمه مبلغ ۷ میلیون و۵۰۰ هزار تومان تعیین شد برای حداقل ۶ ماه پیگیری و تلاش صادقانه جهت برگزاری جشنواره تا اعلام وصول و احقاق حقوق هنرمندان حاضر در جشنواره (که پس از ۹ ماه صورت گرفت) که در آخر انجمن موسیقی بعد از کسر مبالغ ابزار و وسایل دبیرخانه و لوازم خریداری شده جهت برگزاری جشنواره که توسط انجمن پذیرفته نشده بود و به بنده عودت داده شد تقریباً مبلغ ۲ میلیون تومان است. که در نهایت مجموع کلیه مبالغ هزینه شده برای برگزاری جشنواره بازهم، حداقل ۱۰ درصد از سرفصل بودجه این جشنواره (مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود) پایین تر است.
مطلبی از استادی گرانقدر ذکر می کنم که می فرمود: خدا سایه بخش خصوصی را بر سر فرهنگ و هنر این مملکت مستدام بدارد. درانتها ضمن آرزوی اعتلای هنر و حفظ عزت و شأن هنرمندان، بابت طولانی شدن این متن عذرخواهی و قضاوت را به اذهان عمومی جامعه موسیقی واگذار می نمایم.

منبع: