وقتی افغان ها ارزش بافت تاریخی را بیشتر می دانند

آبنما کار: از ساماندهی میدان امیر چخماق یزد و جگرکی هایی که با وجود هشدارهای رسانه ای حالا میز و صندلی هایشان را جلوی مغازه ها می چینند تا افغان هایی که در زمان حضورشان در بافت تاریخی یزد و شهر مهاجر پذیرش، موجب حفاظت از این بافت شد تا امروز که جهانی شود، دغدغه هایی است که در دومین سالگرد ثبت جهانی شهر تاریخی یزد مطرح شدند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، مصطفی فاطمی در نشست خبری دومین سالگرد ثبت جهانی شهر یزد که سه شنبه (۱۷ تیر ماه) در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، درباره ساماندهی تاجران و اتباع خارجی که در بافت تاریخی یزد ساکن هستند، اظهار داشت: یکی از روش های زیست در شهر یزد که در طول تاریخ شاهد می باشیم، همزیستی با اقوام مختلف است، همانطور شاهد خانه های اقوام مختلف از شیرازی ها و تبریزی ها گرفته تا بحرینی ها و هراتی ها هستیم، از حضور اتباع افغان نیز کوشیدیم با برگشت به گذشته خودمان این مساله را رفع نماییم با این وجود اگر تخلفی انجام دهند با آنها برخورد خواهیم کرد و اگر مشکلی ایجاد نکنند بنا بر میراث گذشتگان چهره یزد مهاجرپذیر خواهد ماند.
او با بیان این که تعداد افغان ها به سبب افزایش اجاره بها کاهش یافته، بطوریکه در گذشته بیشتر از ۶۰ درصد از بافت را افغان و شهروندان خارجی تشکیل می دادند اما امروز تعداد آنها کم شده، اظهار نمود: پس از ثبت جهانی یزد به سرعت میزان اقامت در این مجموعه را افزایش دادند. همین طور شاهد گسترش بوم گردی و ارتقاء و افزایش تعداد اتاق هتل ها در شهر یزد بودیم؛ چنانچه تعداد تخت ها از ۳۳۰۰ به ۷۵۰۰ رسید و در سال قبل ۱۲۷ پروژه سرمایه گذاری را افتتاح کردیم.
وی همینطور از انجام مرمت خانه فرخی یزدی آگاهی داد و اظهار داشت: این مرمت با هزینه های جاری انجام می شود و ردیف بودجه برای آن نیامده، حالا تمام تلاش ما آن است که ۲۵ مهرماه همزمان با درگذشت فرخی یزدی این خانه را بازگشایی نماییم.
وی با اشاره به این که خیلی از آثار میراث فرهنگی یزد در سه سطح روی زمین، روی پشت بام و زیر زمین قرار دارند، نمونه این حرف را قبر وحشی بافقی در زیر خیابان دانست و اضافه کرد: در این میان میراث توانایی آنرا ندارد که همه این آثار را بیرون بیاورد پس شاید برای حفاظت از آنها بهتر باشد که زیر زمین بمانند.
فاطمی در ادامه به بحث ساماندهی سرمایه گذاری و تغییر کاربری در بافت تاریخی شهر یزد اشاره نمود و اضافه کرد: با عنایت به افزایش ارزش خانه های بافت تاریخی نمی توان زیست گذشته را ادامه داد، پس نیازمند تغییر کاربری هستیم با این وجود ظرفیت صندلی رستوران ها و تخت مراکز اقامتی فعال در بافت را مدنظر قرار دادیم چنانچه حالا از تمام ۳۲ محله ای که در محدوده بافت تاریخی قرار دارند ۱۸ محله همچون فهادان، مسجد جامع، شاه ابوالقاسم، کشته نو و … که در عرصه بافت تاریخی شهر یزد قرار دارند بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.
او افزود: ساخت مجتمع تجاری و مسائلی که درباب امامزاده جعفر و مسجد حظیره مطرح شده بود را متوقف کردیم.

حذف بهترین چاره ساماندهی جگرکی های یزد در امیر چخماق نیست
جمال الدین عزیزی، شهردار یزد نیز در سخنانی اظهار داشت: با مناسب سازی معابر، ایجاد روشنایی و فضاسازی های انجام شده شرایط عادی زندگی را در بافت تاریخی شهر یزد به وجود آوردیم؛ البته با کمک اداره امور اتباع در صدد شناسایی مهاجران غیرقانونی هستیم در عین حال فرهنگ حضور در بافت تاریخی را به آنها توضیح می دهیم.
عزیزی همین طور از ساماندهی امیر چخماق و جگرکی های شاغل در این محدوده تاریخی آگاهی داد و اظهار داشت: با عنایت به مؤلفه های زیادی که در امیر چخماق وجود دارد و از طرف دیگر در نظر گرفتن موقوفه ها و حضور صاحبان وقف در آنجا ساماندهی را مدنظر قرار داده ایم؛ البته مشاغلی هستند که سال ها است در آنجا فعالند و بطور قطع حذف بهترین چاره نیست اما ساماندهی انجام می شود.
بگفته او برای ساماندهی امیر چخماق مدیریت واحدی در نظر گرفته شده که همه سازمان های ذی ربط را ساماندهی خواهدنمود و در آینده نزدیک شاهد تحولات خوبی در این مجموعه خواهیم بود.

ساکنان افغان بافت یزد، تاریخ یزد را نجات دادند
هادی احمدی ـ مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی ـ نیز با اشاره به این که باید درباره جنبه های ملموس و ناملموس یزد بررسی و شناخت بیشتری داشته باشیم، اظهار نمود: توسعه موجب می شود با مشکلات زیادی در این عرصه روبه رو شویم و اگر کمک خبرنگاران نباشد در این جدال شکست می خوریم پیشنهاد می کنم مسئولان شهری کاری انجام ندهند چونکه بعضی از کارها خود به خود پیش می رود.
او ورودی ۱۰۰ هزار توریست به یزدِ جهانی را هر چند رقم کمی می داند اما معتقد است: بالاخره شاهد این اتفاق خواهیم بود و تحریم ها برداشته می شود بهتر است از فرصت به وجود آمده برای آموزش و انجام کارهای نرم افزاری و آماده سازی زیرساخت ها برای حضور میلیونی گردشگرها استفاده نمائیم.
وی با بیان این که با خروج مالکان خانه های تاریخی در بافت پیش از ثبت جهانی شهر یزد، اطهار کرد: با این اتفاق به مرور افغان ها در آن بافت ها باقی ماندند و آنجا را نگاه داشتند، در واقع می توان گفت همین نقش افغان ها در بافت یزد خوب بود و نمی توان آنرا در بافت تاریخی شهر یزد فراموش کرد چون آنها بافت تاریخی یزد را نگاه داشتند.
او با تاکید بر این که کار کارشناسی برای تغییر کاربری ها نداریم و نیازمند ظرفیت سنجی هستیم، اضافه کرد: با این وجود از احیای بافت تاریخی استقبال می نماییم پیش از ثبت جهانی شهر یزد بیشتر خانه هایی که در بافت قرار دارند متروک بودند و افغان ها و سایر اتباع در آن زندگی می کردند که گزارش های زیادی در این خصوص داشتیم اما پس از ثبت جهانی این بافت زنده شد.

اعتبار یک و نیم میلیون یورویی اتحادیه اروپا به یزد
احمدی همین طور درباره ی اعتبارات اختصاص یافته به شهر جهانی یزد اظهار داشت: این اعتبارات در دو بخش ابلاغی و تخصصی ارائه می شوند امسال پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ردیف ملی استانی به یزد اختصاص یافته که فقط ۵۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافت.
بگفته وی اعتباری معادل ۶ میلیارد تومان نیز برای اختصاص از محل اعتبارات ملی تصویب شده اما امکان دارد حتی هزار تومان نیز تخصیص پیدا نکند.
مدیر کل دفتر بافت و محوطه های تاریخی همین طور از تصویب پرداخت یک و نیم میلیون یورو از طرف اتحادیه اروپا برمبنای تفاهم نامه ای که کرسی گلین یونسکو با دانشگاه یزد امضا کرده را پرداخت می کند، آگاهی داد.

منبع: