پس از گذشت یک سال از حادثه آتش سوزی موزه ملی برزیل: ایتالیا ۲۰۰۰ اثر باستانی به برزیل امانت می دهد

به گزارش آبنما کار بعد از آتش سوزی سال قبل موزه ملی برزیل، کارشناسان ایتالیایی برای همکاری در بازسازی آثار باستانی بازیابی شده از ویرانه های این موزه به برزیل سفر می کنند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا و به نقل از آرت نت نیوز، بعد از آن که آتش، ساختمان موزه ملی برزیل و صد ها اثر باستانی و گنجینه های تاریخی را نابود کرد، ایتالیا برای کمک به بازسازی این موزه پیش قدم شده است.
مقامات ایتالیا تعداد قابل توجه ای اثر باستانی را برای مدت طولانی به موزه ملی برزیل امانت خواهند داد و کارشناسانی را برای همکاری در بازسازی آثار این موزه ارسال خواهند کرد.
طبق اظهارات مقامات رسمی ایتالیا، در مجموع 2000 اثر باستانی از موزه ملی دیرینه شناسی «ناپل» و منطقه تاریخی «هرکولانیوم» به برزیل امانت داده خواهند شد.
این پیشنهاد کمی بعد از آن که «الکساندر کلنر» مدیر موزه ملی برزیل برای دریافت حمایت به اروپا سفر کرد و برای بازسازی ساختمان 200 ساله موزه ملی برزیل بودجه حمایتی جمع آوری کرد، عرضه شد. در جریان آتش سوزی سال گذشته، حدود 90 درصد از مجموعه آثار موزه ملی برزیل گرفتار خسارت شد. البته پرارزش ترین اثر این موزه یعنی بقایای «لوسیا» که قدیمی ترین بقایای انسان کشف شده در قاره آمریکا به حساب می آید، کمی بعد از آتش سوزی بازیابی شد.
موزه ملی برزیل، بعنوان بزرگ ترین موزه تاریخ طبیعت آمریکای جنوبی و یکی از قدیمی ترین موسسات علمی برزیل شناخته می شود.
آثاری که از ایتالیا به مدت 20 سال به برزیل منتقل خواهد شد شامل مجسمه ها، تابلو های نقاشی روم باستان هم می شود. نخستین مجموعه از این آثار سال 2020 به برزیل منتقل خواهند شد. این آثار تا زمانی که مراحل ساخت و بازسازی موزه ملی برزیل به اتمام برسد در موسسه فرهنگی ایتالیا و سفارت ایتالیا در « ریو» به معرض نمایش گذاشته خواهند شد.
«کلنر» در ماه «می» بیان کرد: « این موسسه برای ادامه ی بقای خود به کمک مالی فوری 250 هزار دلار نیاز دارد.»
دولت آلمان این مبلغ را بلافاصله پرداخت کرد و قول حمایت های بیشتری را داد.
پلیس فدرال برزیل اعلام نموده بود که آتش سوزی از کانال تهویه هوا معیوبی در طبقه همکف شروع شده و به علت نبود تمهیدات امنیتی کافی شعله های آتش غیر قابل کنترل شده بودند.
این موزه که در سال ۱۸۱۱ بعنوان اقامتگاه پادشاه «جان ششم پرتغال» ساخته شده بود، برای سال های متمادی با کمبود بودجه روبرو شده بود. هزینه کلی بازسازی این موزه نزدیک به ۲۵ میلیون دلار برآورد شده است، اما هنوز هیچ برنامه ی دقیقی درباره زمان بازگشایی این موزه عرضه نشده است.