گالری گردی در پایتخت؛ نمایش آثاری از تقوایی و هانیبال الخاص، خرمشهربعلاوه۳۰ به فرمانفرما رسید

به گزارش آبنما کار جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه، نمایشگاهی گروهی آثار تجسمی هنرمندان برجسته در گالری آرت تایم و نمایشگاه گروهی عکس خرمشهر +۳۰ در گالری فرمانفرما افتتاح می شوند.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، علاوه بر نمایشگاه های هنری که از روزهای ابتدایی ماه رمضان در گالری های شیرین، سیحون، اُ، والی، ویستا، ایوان، دلگشا، هور، اعتماد نگارستان، هما و … شروع به کار کردند، جمعه این هفته هم نمایشگاه های دیگری افتتاح می شوند که بعضی از آنها به شرح زیر است.
گالری نگر
نمایشگاه گروهی تجسمی «رَدماند» جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه در گالری نگر گشایش می یابد و تا ۱۰ خرداد و به مدت دو هفته برقرار خواهد بود. فاطمه افشاری، علیرضا چمک، هدیه خانعلی، خاطره خرم خواه، مینا درویش، مهدی سیفی، مژده علیپور، سعید محمودی و حامد نورایی هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش در می آید. این نمایشگاه در روز افتتاحیه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ و در ایام دیگر از ساعت ۱۵ تا ۲۰ برای بازدید عموم برقرار خواهد بود.
گالری آرت تایم
نمایشگاه هنرهای تجسمی و عکس هنرمندان سرشناس ایرانی با آثاری از محمد احصایی، ناصر تقوایی، هانیبال الخاص، کامبیز درمبخش، ایرج شافعی و … ۲۷ اردیبهشت تا ۱ خرداد در آرت تایم گالری برپا می شود.
در این نمایشگاه مجموعه ای از تصاویر ناصر تقوایی فیلمساز، عکاس و نویسنده ایرانی و از پیشگامان موج نوی سینمای ایران و همینطور آثاری از سیدمحمد احصایی از پایه گذاران نقاشی خط در دوره معاصر ایران، کامبیز درمبخش طراح، کاریکاتوریست، گرافیست و دارنده نشان عالی «هنر برای صلح»، آثار کلاژ پرویز نقیبیان هنرمند پیشکسوت، هانیبال الخاص آغازگر طراحی فیگوراتیو در نقاشی نوگرا، ایرج شافعی هنرمند شناخته شده و آثار عبدی اسبقی، ناصر اویسی، محسن موسوی، بنفشه رحیمی، مهدی موحدی و نسرین تقوی به معرض نمایش گذاشته می شود. نمایشگاه گروهی این هنرمندان روز جمعه ۲۷ اردیبهشت از ساعت ۱۶ در آرت تایم گالری به نشانی زعفرانیه، خیابان آصف، کوچه پرویز وهابی، پلاک ۱۴ افتتاح می گردد و تا چهارشنبه اول خرداد ادامه خواهد یافت.
گالری فرمانفرما
نمایشگاه گروهی عکس و چیدمان «خرمشهر +۳۰» به کیوریتوری فریدون فربود مقرر است به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ماه در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برگزار گردد.
در این نمایشگاه آثار هنرمندانی همچون پیمان ابدالی، سعیده افروخته، آرمین امیریان، بهروز بادروج، رودابه باقری نژاد، ساسان توکلی فارسانی، محسن راستانی، امید شلمانی، احسان ضیایی، جاسم غضبانپور، محمد فرنود، بهرام محمدی فر، مهدی مقیم نژاد به نمایش در می آید.
گالری شلمان
نمایشگاه انفرادی نقاشی خط عباس رحیمی با عنوان «شبانه های زرین ۹» از جمعه ۲۷ اردیبهشت تا اول خرداد ماه در گالری شلمان واقع در میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ برگزار می گردد.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «در تعریفی خالصِ از این شیوه می توان آنرا ترکیبی از شیوه «خط نگاری» و «رنگ نویسی» دانست. این شیوه بعنوان یک هنر اصیل ایرانی با حفظ اصالت خط، به خاطر به کارگیری رنگ های دلربا، نمایش متفاوتی از هنر خط ایرانی به عموم مردم دره رسن، ملیت یا جنسیت عرضه می کند. بعد از آغازین نمایشگاه انفرادی ام در گنجینه رضا عباسی تهران که یکی از مطرح ترین موزه های هنری و باستانی جهان است ودرپی نمایشگاه های بعدی و بازخورد بسیار عالی از جانب استادان و همه اقشار مردم، انگیزه بسیار بالایی برای ادامه کار پیدا کردم و این انگیزه بعد از برگزاری هر نمایشگاه با انرژی های مثبت بینندگان در وجودم صدچندان می شود وامیدوارم روزی شیوه ایرانی «نگارینه خط» بعد از نمایش در موزه های کشور به گنجینه های هنری مطرح در سرتاسر دنیا راه یافته و به معرض نمایش همه درآید.»
گالری محسن (منفی یک)
نمایشگاه گروهی «هفت پیکر» به کیوریتوری ناتاشا چاک و تورج خامنه زاده از روز جمعه ۲۷ اردیبهشت در گالری محسن به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ گشایش می یابد و تا ۱۷ خرداد ادامه خواهد داشت.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «در این نمایشگاه با استفاده از نظریه دریافت به یک متن کهن فارسی جانی باردیگر می بخشد، آنرا می کاود و در بین می گذارد. این نظریه فرهنگی این ایده را تقویت می کند که معنای هیچ متنی هیچگاه ثابت یا روشن نیست، بلکه چندین عامل در آن دخیل هستند؛ هم به اعتبار تولیدکننده که متن را با معنا رمزگذاری می کند و هم به اعتبار دریافت کننده که متن را رمزگشایی می کند. تأویل یک متن همینطور بر مبنای توزیع، تجربه شخصی، شرایط اجتماعی و فاصله و زمان، شکل می گیرد.
هفت پیکر (نظامی گنجوی)، منظومه ای فارسی از قرن ششم هجری قمری (قرن دوازدهم میلادی) بعنوان نقطه ی عزیمت هنرمندان شرکت کننده و مخاطبان به منظور تفسیر و تولید معنا برگزیده شده که آمیزه ای است از مضامینی چون استثمار، ابهام، زیبایی، نمادگرایی، چندگانگی فرهنگی و تحقق نفس از راه غالب های مختلف ادبی شامل داستان سرایی غیرخطی و حماسی. مؤلفه کلیدی متن، اجتماع هفت زیبارو یا هفت عروس است که شخصیت اصلی داستان، شاهزاده ای قهرمان، آنها را فرامی خواند. نسب هر زیبارو به منطقه ی متفاوتی از جهان برمی گردد و به وسیله ی یک رنگ متفاوت، یک روز از هفته و یک سیاره نمایانده می شود که هر یک با خلق وخوی هر دختر مطابقت دارد.
هفت هنرمند زن جهت شرکت در این نمایشگاه انتخاب شده اند که هریک از آنها از همان هفت منطقه یا اقلیمی انتخاب شده اند که نظامی در شعرش بیان کرده است: نایزا خان (پاکستان)، کویی فی (چین)، آنا خودورکووسکایا (خوارزم / روسیه)، نژا کنِز (سقلاب / اسلوونی)، نیسن کوسنتینی (مغرب / تونس)، نینا پاپاکنستانتینو (روم / یونان) و نگین محزون (پارس / ایران). بخش هایی از شعر که درباره هفت زیبارو است بعنوان منبعی برای هریک از هنرمندان شرکت کننده استفاده شد، آن هم به منزله ی پیام واره ای برای یک کار جدید که نتایج تفسیرهای هنرمندان و عمل رمزگذاری / رمزگشایی مفهوم را به تصویر می کشد. کار هنرمندان نمایانگر طیف وسیعی از رویکردهای خلاق، رسانه ها و تأویل متن است به منظور آن که این اثر کهن، ایده ها و ارزش های فرهنگی را به بستری معاصر بیاورد. هنرمندان در مواجهه با فرم، مواد، ابعاد، جنبه های زمان و مکان، زبان، استعاره، حافظه، جغرافیاها و هویت می کوشند تا وجوه مختلف متن اصلی را بیرون بکشند، به آن بیندیشند و درباره اش تحقیق کنند.»
گالری محسن (پاسیو)
نمایشگاه انفرادی تورج خامنه زاده با عنوان «نغمه نیستم که بخوانی» جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه در گالری محسن واقع در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ گشایش می یابد.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «نمایشگاه «نغمه نیستم که بخوانی» عنوان ویدئویی سه کاناله از تورج خامنه زاده است و در آن به مسائل و دغدغه های نسلی در ایران می پردازد که جنگ، رکود اقتصادی و تحریم های گسترده طی سال های اخیر هر جز زندگی را تحت تأثیر قرار داده و پدیده ی مهاجرت را برایشان پررنگ کرده است. در این فضاسازی استعاری، آب که محیط زیست خوگرفته ی سوژه نیست حائل میان پیام فرستنده و گیرنده می شود و رابطه با محیط بیرونی را مختل می کند. مقاومت و تاب هر سوژه در این موقعیت نامانوس متفاوت از دیگری است و هریک دیر یا زود، منصرف و دلزده از میل به شنیده شدن کلامش، مجبور به ترک آن برای زندهماندن می شود. در روایت ویدئویی «نغمه نیستم که بخوانی» سوژه های روایتگر هر یک در قابی مجزا تلاش در ایجاد دیالوگ میان «خود» و «آنها» ی دور از دیدرس و بین «اینجا» و «آنجا» دور از دسترس دارند. تورج خامنه زاده عمدتاً پروژه هایش مبتنی بر عکس و تصویر است و در این تصاویر که همچون برش هایی از صحنه های نمایشی تئاتر گاه اغراق آمیز و ناواقعی است و گاه واقعگرایانه، همواره دغدغه هایی در باب مسائل و تنش های اجتماعی و فرهنگی با محوریت انسان، پیکره ی اصلی محتوا را می سازند. مرگ، زمان، چرایی حضور، دگرگونی، بحران و فراموشی از پدیده های مستتر در این موضوعات است.»
گالری آرتیبیشن ۲
نمایشگاه گروهی نقاشی شامل آثاری از سعید امدادیان، ساوالان جماعتی، علی رضا جوادی، حسن روح الامین، سید علی سیدانی، ساله شریفی، آریو فرضی، جلال الدین مشمولی و آرمان یعقوب پور از روز جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه در گالری شماره دو آرتیبیشن گشایش می یابد.
آرتیبیشن در خیابان شریعتی، پایین تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی (غرب)، میدان احمدی روشن (کتابی)، خیابان ساسانی پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک ۶ قرار دارد.