تبلیغ گرانی جدید در آژانس های هواپیمایی و مسافرتی

آبنما کار: درحالی که قیمت ارز در دو هفته اخیر روند افزایشی شدیدی داشته و قیمت هر یورو مسافرتی به ۱۷ هزار تومان رسیده است، شرکت های هواپیمایی و مسافرتی موج جدیدی از تبلیغ گرانی را راه انداخته اند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، مقصود اسعدی سامانی – دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی – حدود یک ماه قبل از تداوم کاهش سفرهایی هوایی آگاهی داده و اظهار داشته بود: «در تعطیلات نوروز پروازهای داخلی ۲۰ درصد و پروازهای خارجی ۵۰ درصد کاهش داشته است.» پیش بینی آژانس های گردشگری باز بر این است که کاهش تقاضا برای سفرهای هوایی خصوصاً به خارج از کشور همچنان ادامه داشته باشد.
برخی آژانس ها باز به دنبال این گرانی ها و افزایش هزینه سفر، در یک سال قبل اعلام ورشکستگی و تعلیق خودخواسته کرده اند. با این وجود بعضی شرکت ها و آژانس های هواپیمایی و سامانه های رزرواسیون گردشگری، از گرانی جدیدی در سفرهای هوایی آگاهی داده اند.
در پیام های تبلیغاتی این آژانس های مسافرتی و هواپیمایی که همزمان با بیان مواضع جدید ایران در سوژه برجام نشر داده شده به مردم اطلاع داده شده است که «با توجه به احتمال افزایش قیمت ارز، سفارش می شود برای تهیه پرواز و هتل خارجی تعجیل کنید.»
اگرچه این گرانی به افزایش نرخ ارز ارتباط داده شده اما این شکل تبلیغ کردن و به تعجیل انداختن مردم بالقطع نظم بازار را بر هم خواهد زد؛ تکرار تجربه ای که قبل تر در خرید و فروش خودرو، مواد غذایی و حتی خود ارز، شاهد بوده ایم.
حرمت الله رفیعی – رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران – اما این اقدام آژانس ها و سامانه های رزرواسیون را به حساب ماندگاری مشتری می گذارد، هرچند که این روش تبلیغ را تأیید نمی کند و در ادامه به ایسنا می گوید: بااینکه قیمت ارز درحال افزایش است و باید سریع تر کنترل شود اما باید تصریح کرد که قیمت بلیت هواپیما برمبنای نرخ تبدیل ارز (ROE) تعیین می شود که تا همین اواخر، پایه محاسبه آن روی بیشتر از ۸ هزار تومان بود و حالا به بالای ۱۰ هزار تومان رسیده است. طبیعی است افزایش نرخ ارز، ROE را بالا ببرد اما تبلیغ و به تعجیل انداختن مردم برای خرید بلیت هواپیما نمی تواند ROE (نرخ تبدیل ارز به ریال) را تغییر دهد. به عبارتی چنین تبلیغاتی روی گران شدن قیمت بلیت هواپیما، آن قدری که ارز تأثیر دارد، اثر ندارد.
وی اظهار می کند: شرکت ها و آژانس هایی که دست به چنین تبلیغاتی زده اند احتمالاً نگران وضعیت فروش خود هستند و به ماندگاری مشتری هایشان فکر می کنند و این فرصت را در اختیار آنها قرار می دهند تا بلیت و هتل مورد نیاز را تا گران تر نشده، بخرند که اساساً نباید این کار را انجام دهند.
رفیعی توضیح می دهد: در این ماجرا آنچه مورد تأیید نیست، به ولع انداختن مردم یا ایجاد حس نیاز در آنها برای خرید است که در نهایت شاید اصلاً نرخ پایه ارز در محاسبه قیمت بلیت تغییر هم نکند اما مردم را به عجله انداخته ایم که بلیت بفروشیم.

منبع: