رونمایی مبانی فن نوازندگی تار و سه تار ؛ روایتی از امضای هنری یک هنرمند، محمدرضا لطفی یک دانشگاه بود

به گزارش آبنما کار کتاب مبانی فن نوازندگی تار و سه تار اثر محسن بخشنده مشتمل بر یک دوره آموزشی استاد محمدرضا لطفی پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور اهالی موسیقی در فرهنگسرای ارسباران رونمایی گردید.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، کتاب «مبانی فن نوازندگی تار و سه تار» اثر محسن بخشنده مشتمل بر یک دوره آموزشی استاد محمدرضا لطفی عصر پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور برخی از هنرمندان و علاقه مندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران رونمایی گردید.
شهاب منا کارشناس مجری و مدیر مسئول نشر «خنیاگر» در ابتدای این برنامه اظهار داشت: کتاب «مبانی فن نوازندگی تار و سه تار» یک ترم آموزشی استاد لطفی به مناسبت پنجمین سالروز درگذشت این معلم و نوازنده امروز در حضور شما هنرمندان رونمایی می شود. این کتاب در شرایطی رونمایی می شود که برخی از اساتید موسیقی مِتد را یک روش غربی برای آموزش سازهای ایرانی می دانند و آموزش موسیقی را با ردیف شروع می کنند.
وی یاد آور شد: این کتاب حاوی مطالب «مبانی فن نوازندگی تار و سه تار» استاد لطفی از مکتب میرزا عبدالله است که برای آموزش فن نوازندگی مِتّد قائل بوده و تصمیم داشت آنها را به صورت جزوه و کتاب در اختیار علاقه مندان قرار دهد. خوشبختانه محسن بخشنده از شاگردان استاد با کسب اجازه از این هنرمند فقید در زمان حیات به ضبط دوره آموزشی پرداخت که بعد از پیاده سازی، حروف نگاری، صفحه بندی، صداگذاری و آماده سازی فنی توسط اینجانب در سال ۹۱ به صورت نشریه داخلی «مکتب خانه میرزا عبدالله» در تعداد محدود برای هنرجویان چاپ شد و با تاکید استاد لطفی با ویرایش مجدد، بدون لطمه به محتویات کتاب با مقدمه استاد و اجرای محسن بخشنده با ۱۳۰۰ قطعه موسیقی ضبط شد که به همراه کتاب برای هنرجویان قابل بهره برداری است.
استاد لطفی به چه نکاتی در آموزش موسیقی مقید بود؟
بهروز همتی نوازنده و پژوهشگر موسیقی هم در این مراسم توضیح داد: مسئله مِتّد تا پیش از کلنل علی وزیری در ایران به صورت مدون وجود نداشته و سینه به سینه آموزش داده می شد و چون او برای تعالی فرهنگ می کوشید نخستین مِتّد ویلن را نوشت. این کتاب هم با نظارت و نگارش استاد لطفی از کتاب های آموزشی پر ثمر برای هنرجویان و علاقه مندان به ساز تار و سه تار است.
رامین جزایری از کارشناسان و پژوهشگران موسیقی هم در این برنامه توضیح داد: ما تلاش داریم بفهمیم این افراد موسیقی را با چه روشی فراگرفتند تا از تجربیات آنها بهره بگیریم. استاد لطفی معتقد بود: «حال نوازنده باید پرورش یابد.». ما هزاران ساعت امکان دارد تک نوازی شنیده باشیم اما نوازندگی با کیفیت که بارها آنرا گوش دهیم محدود است. بدین منظور ما باید نوازندگانی را پرورش دهیم که حال خوش خویش را به شنونده منتقل کنند.
وی اضافه کرد: تعلیم موسیقی بخش هایی همچون اجرای مطالب، انتخاب ساز، نوع مضراب، صدای ساز، فرم پنجه گیری و دست گرفتن ساز حتی نشستن را در برمی گیرد. اما جالب این است آرامش فکری، نوع زندگی و رسیدن به حال درونی خوب، اینکه کجا ساز بزند و کجا از زدن ساز دوری کند نکاتی بود که استاد لطفی به آن مقید بود.
حمید سکوتی نوازنده و پژوهشگر هم در این برنامه رونمایی بیان کرد: شیوه نوازندگی استاد لطفی، بخش مضراب هاست. این هنرمند مضراب های کلاسیک ایرانی را از اساتیدی چون صبا، برومند، شهنازی در عین خلاقیت و با خصوصیت هنری خاص بر مبنای سلیقه شخصی خود با تغییرات خاص به اجرا در می آورد. لطفی خیلی از قطعات را آن قدر با باور شخصی و احساس اجرا می کرد که به امضای هنری وی در می آمد. در این کتاب الگوهایی از مضراب دوراب به کار رفته است.
توصیه استاد به هنرجویان موسیقی
محسن بخشنده نوازنده، پژوهشگر و مدرس سه تار هم با اشاره به خصوصیت های کتاب «مبانی فن نوازندگی تار و سه تار» هم توضیح داد: این کتاب تأکیدی بر اتکا به اصلی ترین مرجع آموزش همانا رپراتوار غنی اجرایی و هنری موسیقی ایرانی و ردیف است. استخراج مطالبی از دل ردیف برای اصلاح مشکلات فنی و تکنیکی نوازندگان و در حکم دارو برای بیماری های نوازندگی است. همینطور به روش ساخت پایه، تغییر پایه و بازدهی در تکنولوژی آموزش هم توجه دارد به صورتی که هنرجو با ساختن پایه های ضربی بر اساس دور به تمرین آهنگ سازی و آفرینش و خلاقیت سوق داده می شود.
عطااله امیدوار نقاش و نوازنده موسیقی هم در خاتمه مراسم عنوان کرد: محمدرضا لطفی یک دانشگاه بود بنابر این به اعتقاد من هنرجویان تلاش کنند شیوه نوازندگی بزرگان را فراگیرند و حتما با نظارت استاد به یادگیری موسیقی و نوازندگی ساز بپردازند.