رویداد شهروند: پرتره برگزار شد، فرصتی برای تعامل هنرمندان و مردم

به گزارش آبنما کار معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از شهروند: پرتره که جمعه ۶ اردیبهشت برگزار شد، این رویداد و تکرار آنرا فرصتی برای تعامل مردم و هنرمندان دانست.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، نخستین جشنواره «شهروند: نقاش» با عنوان «شهروند: پرتره» به کوشش انجمن هنرمندان نقاش ایران و با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی روز جمعه ۶ اردیبهشت از ساعت ۱۰ بامداد تا ۱۹ در محل «پل طبیعت» اجرا شد. سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از این رویداد بازدید نمود.
وی در حاشیه این بازدید اظهار داشت: باور من این است که به سبب اینکه هنرهای تجسمی در خلوت آفریده می شوند و هنرمندان در تنهایی خودشان سوژه ها را می پرورانند سبب می شود فرصت تعامل و گفتگو با بطن جامعه را کم شود و زمانی مخاطب با هنر رویاروی می شود که از مرحله آفرینش گذشته است.
اگر رویدادهایی تعریف شود که مخاطب عام به پهنه گسترده و فرآیند شکل گرفتن اثر هنری وارد شود، در او انگیزه و شناخت زیادی رخ می دهد و تعامل گسترده ای میان آنها ایجاد می شود. نمونه کوچک آنرا امروز در پل طبیعت و در این رویداد شاهد می باشیم
وی افزود: ازاین رو اگر رویدادهایی تعریف شود که مخاطب عام به پهنه گسترده و فرآیند شکل گرفتن اثر هنری وارد شود، در او انگیزه و شناخت زیادی رخ می دهد و تعامل گسترده ای میان آنها ایجاد می شود. نمونه کوچک آنرا امروز در پل طبیعت و در این رویداد شاهد می باشیم. اینکه برگزاری چنین رویدادی مورد اقبال هنرمندان قرار گرفته و همینطور توانسته این چنین علاقمندان را جذب نماید، نشان داده است تکرار این رویداد در بستر زمان می تواند به تعامل و پیوند مردم و هنرهای تجسمی بیانجامد.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره عایدی این رویداد برای هنرمندان و مردم اظهار داشت: عایدی از فرهنگ و هنر، نقدی نیست که بتوان محصول آنرا زود برداشت کرد. نقل است از امیرکبیر که فردی از او مشورتی خواست که سرمایه ام را در چه راهی خرج کنم که سود کنم و او گفت اگر سود یکساله می خواهی گندم بکار، اگر سود ۱۰ ساله می خواهی درخت بکار و اگر سود صدساله می خواهی آدم تربیت کن. من برای سنجش انتصاب این سخن به امیرکبیر تحقیق نکردم اما از چنین بزرگی بر می آید که چنین سخن حکیمانه ای بگوید.
وی افزود: در واقع ثمره چنین حرکت هایی با گذشت زمان قابل دیدن و چیدن است. من دور نمی بی نم زمانی را که نقاش بزرگی بگوید نخستین جرقه های علاقمند شدنش به نقاشی از حضور در همین رویداد و مشاهده آن در هنگام کودکی اش شکل گرفته باشد. امروز اینجا نقاشان بزرگی در حال فعالیت هستند و این انگیزه بزرگی برای مشاهده کنندگان خصوصاً کودکان و نوجوانان است.
حسینی در پاسخ به این پرسش که برای پشتیبانی از چنین فعالیت هایی که توسط انجمن ها عرضه شود، تضمینی برای حمایت می دهید، بیان کرد: این تضمین دوطرفه است. در واقع هنرمندان هم باید این تضمین را بدهند که همیشه از این پیشنهادهای خوب داشته باشند. اگر ما مقرر است پیشرفت نماییم و کشور را سربلند نماییم نخستین شرط این است که من به ما تبدیل شویم. در واقع نگوییم من نقاش هستم تو بخش دولتی یا برعکس بلکه بگوییم همه ما مردم در کنار هم هستیم.
همچنین هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی در حاشیه بازدید از این رویداد اظهار داشت: یکی از سیاست های جدی ما در مدیریت هنرهای تجسمی تقویت انجمن های هنری و کمک به آنهاست و تلاش کردیم بخشی از برنامه ها که جنبه عمومی تر دارند را حمایت نماییم.

وی افزود: در حوزه های سینما، تئاتر، موسیقی امروزه ارتباط مخاطب با این هنرها برقرار شده و شاهد تعامل دوسویه هنرمندان آن عرصه ها و مردم هستیم. جامعه تجسمی بیشتر در آتلیه ها و گالری ها مشغول به کار بوده اند و یک دیواری در این میان بوجود آمده است. ما تلاش مان این است که هنرهای تجسمی را به دل مردم در شهرها و روستاها ببریم و یک دیالوگ میان هنرمندان این عرصه و مردم ایجاد شود و این رویداد هم در همین راستا شکل گرفته و امروز شاهد اثر گذاری اش در جامعه هستیم.
مظفری اظهار داشت: ذائقه مردم از همین رویدادها تغییر می کند و استقبالی که امروز از سوی مردم و هنرمندان در این فضا شاهد بودیم می تواند نوید بخش خوبی برای حرکت های بعدی باشد.
امیر راد رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران هم درباره این رویداد بیان کرد: برنامه ریزی ما این بود که بتوانیم یک رویداد ملی را تعریف نماییم و یک دعوت فراگیر از تمام هنرمندان نقاش فارغ از اینکه عضو انجمن هستند یا نه داشتیم. از آن سو برای حضور در این رویداد از عموم مردم دعوت کردیم. هدفمان این بود که ارتباط بین هنرمند و رسانه نقاشی و مخاطب ایجاد شود و برای همین پل طبیعت را انتخاب کردیم که یک وجه نمادین باشد برای این ارتباط.
وی افزود: تخمین ما این بود که ۲۰۰ هنرمند در این رویداد حاضر شوند اما از ساعت های اولیه بامداد شاهد بودیم که در عرض نیم ساعت ۳۵۰ هنرمند ثبت نام کردند. بازخورد میان مخاطب و هنرمندان هم جالب بود. در حوزه رسانه های جدید شکل خلق اثر هنری اینگونه است که هنر همراه با مخاطب شکل می گیرد حال مخاطب یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در خلق فضا و خلق اثر هنری دخیل است. حالا ما یک رسانه کلاسیک مانند نقاشی را در این فضا قرار دادیم و مخاطب عام امروز در شکل دادن این فضا دخیل هستند و این برای مردم و هنرمندان بسیار جذاب است.
یکی از رسالت های انجمن های هنری این است که آن رسانه را نمایندگی کنند و معرفی عام تری از آن هنر نزد مخاطب داشته باشند
رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان نقاش در پاسخ به این پرسش که این حرکت ها از جانب هنرمندان نقاش ادامه پیدا می کند یا خیر، اظهار داشت: یکی از رسالت های انجمن های هنری این است که آن رسانه را نمایندگی کنند و معرفی عام تری از آن هنر نزد مخاطب داشته باشند. هنر نقاشی بعنوان یک رسانه اثر گذار این روزها مهجور است و همچنان یک نگاه مدرنیستی به این حوزه وجود دارد که گویی در دسترس عام نیست و حتی برخی مخاطبان بارها از من سوال کرده اند برای بازدید از گالری باید بلیت تهیه کنند. در واقع این رویداد نشان داده است هنر نقاشی دست نیافتنی نیست. من مطمئن هستم خیلی از نقاشان فردا کودکانی هستند که امروز اینجا حضور داشتند و تصمیم گرفتند بروند و نقاش شوند.
راد در ادامه از حضور هنرمندان در رامسر و برگزاری این رویداد در این شهر در هفته آتی اطلاع داد و اظهار داشت: ما از ابتدا به یک طرح فراگیر فکر می کردیم و می خواستیم سطح گسترده تری داشته باشد و انتظارم داریم آنجا هم اتفاق خوبی رخ بدهد. ضمن اینکه امیدواریم روز ملی نقاشی هم به تقویم اضافه شود.
رویداد «شهروند نقاش» روز گذشته در بین شور و شوق مخاطب و هنرمندان در پل طبیعت تهران برگزار گردید و مقرر است هفته آینده ۱۳ اردیبهشت ماه در رامسر ادامه پیدا کند.