در گزارش آبنما کار عنوان شد: جایزه بزرگ فودار به عکاس ایرانی رسید، رمزگشایی عکس ها توسط مخاطب

به گزارش آبنما کار عادل پازیار عکاس مستند و خبری تصاویر مجموعه سوسوی چراغ را روایتی شاعرانه از کانون اصلاح و تربیت دانست که با تاکید بر نشانه ها، مخاطب را دعوت به یک خوانش و رمزگشایی می کند.

عادل پازیار عکاس مستند و خبری که جایزه بزرگ دهمین دوسالانه عکس مستند بلغارستان (فودار) را از آن خود کرده است، در این باره به خبرنگار مهر اظهار داشت: در دهمین دوسالانه عکس مستند بلغارستان، با مجموعه عکسی از کانون اصلاح و تربیت با عنوان «سوسوی چراغ» شرکت کردم. این مجموعه عکس قبل از این در هفتمین دوره جایزه مستند عکس «شید» حضور داشت که توانستم تندیس این جشنواره را هم دریافت کنم.

وی درباره مجموعه عکس «سوسوی چراغ» توضیح داد: ثبت این مجموعه عکس را از سال ۹۵ شروع کرده ام و هنوز هم در حال عکاسی هستم. این عکس ها روایتی شاعرانه از کانون اصلاح و تربیت است و با تاکید بر نشانه ها، مخاطب را دعوت به یک خوانش و رمزگشایی می کند و تک عکس ها در کنار یکدیگر راوی واقعیت هستند. برای نمایش این فضای مبهم که گویی زمان در آن متوقف شده، محیط کانون را بدون حضور افراد و فقط با استفاده از نشانه های بصری و سمبلیک عکاسی کردم.
برنده دهمین دوسالانه فودار، بخشی از استیتمنت این مجموعه عکس را بیان کرد و اظهار داشت: حافظه در و دیوارهای رمزآلود اینجا، پراست از رازهای مدفون و داستان هایی به رنگ عشق، خشم و انتقام. در دوردست های ذهن آنها، چراغی رو به آینده ای مبهم سوسو می کند تا خواب ها منتهی شوند به رؤیای بخشش در راه بازگشت به خانه و یا کابوس مرگ.

عادل پازیار، جایزه ویژه مستند نهمین دوسالانه عکس بشریت در چین، مدال طلای نخستین دوره مسابقه عکس آن دری استنین روسیه، مدال نقره دهمین جایزه مطبوعاتی عکس چین، نفر اول مسابقه مطبوعاتی دانشگاه ملی اکراین و نفر سوم گرنت بین المللی لندن را در کارنامه حرفه ای خود دارد.
دوسالانه عکس «فودار» (PHODAR) معتبرترین جایزه عکس مستند و هنری شرق اروپا است که نخستین دوره خویش را در سال ۱۹۹۹ برگزار کرد و الان به مدت ۲۰ سال است که در بلغارستان برگزار می گردد و توانسته است با تمرکز بر مجموعه تصاویر روایی توجه عکاس های بین المللی مستند را به خود جلب نماید.