گرد فراموشی بر تارک یک میراث؛ خانه حکیم هیدجی در آستانه تخریب

آبنما کار: گذر زمان گرد فراموشی بر خانه حکیم هیدجی زده و این خانه در آستانه تخریب قرار دارد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، محمدحکیم هیدجی از بزرگان فلسفه و از عرفای بسیار مشهور هیدج از توابع زنجان است که در سال ۱۲۷۰ هجری قمری در این شهر دیده به جهان گشود.
حکیم ملا محمدعلی هیدجی یکی از شاعران اندیشمند و بلندآوازه منسوب به روحانیت شیعه است که بیشترین آثار منظوم خودرا به زبان ترکی آذربایجانی سروده است. وی به آثار حکمی و فلسفی اسلامی تسلطی کامل داشت و جامع ترین تعلیق و حواشی را بر منظومه حاج ملاهادی سبزواری نگاشته است. او استاد بیشتر اساتید فلسفه در قرن گذشته بوده و سال ها «منظومه» و «اسفار» تدریس کرده است.
دیوان اشعار ترکی حکیم هیدجی در سال 1387 به تصحیح دکتر حسین محمدزاده صدیق (دوزگون) و با مقدمه ای جامع به همراه تحشیه چاپ شده است.
مرحوم ملا محمد حکیم معروف به (هیدجی) یکی از اعاظم فقهای عصر خویش بوده و در عرصه های گوناگون علمی ید طولایی داشته و در سیر و سلوک و عوالم معنوی و زهد و تقوی زبانزد خاص و عام بوده و هست، بطوریکه نام و آثار این بزرگوار حتی به خارج از مرزهای ایران باز نفوذ کرده و دل های بسیاری را شیفته خود گردانیده و در داخل کشور ایران که در آن هر جا نامی از علم و ادب سیر سلوک باشد، بی گمان یادی از حکیم بزرگوار هیدجی موجب رونق و شیرینی آن جمع خواهد شد.
شهر حکیم هیدجی که در 75 کیلومتری مرکز استان زنجان قرار دارد، در کوچه پس کوچه های خود میزبان خانه تاریخی حکیم هیدجی است که گذر زمان گرد فراموشی بر آن زده و در آستانه تخریب قرار دارد و از آنجایی که این حکیم والامقام یکی از افتخارات استان و کشور محسوب می شود، می طلبد مسئولان مطابق وعده هایی که داده اند، برای حفظ آن تمهیدات لازم را بیاندیشند.
در ضمن بارش های اخیر خانه این حکیم پر آوازه زنجان خسارت زیادی دیده است تا جایی که به جرات می توان گفت یکی از آثار قدیمی شهر عالم پرور هیدج در حال از بین رفتن است.