در قالب نشست رسانه ای مطرح شد؛ موسیقی فجر ۳۴ روی میز نقد و بررسی، آیین نامه اصلاح می شود

به گزارش آبنما کار جلسه نقد و بررسی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روز شنبه ۲۵ اسفند ماه با حضور علی ترابی رئیس جشنواره و دیگر دست اندرکاران این رویداد برگزار گردید.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، جلسه نقد و بررسی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روز شنبه ۲۵ با حضور علی ترابی رئیس جشنواره و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرام صارمی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره در تالار اجتماعات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.
علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ابتدای این نشست خبری بیان کرد: شاید امروز در یک جایگاهی ایستاده ایم که می توانیم با آرامش بیشتری به اتفاقات و حواشی جشنواره نگاه نماییم و من واقعاً از همه دوستانی که طی این مدت با یادداشت ها و نقدها ما را از مشکلات آگاه کردند ممنونم.
ترابی اضافه کرد: امیدوارم این تجربه ها در راه کارهای فرهنگی کشور فضای موثری را ایجاد کند. به هر حال برگزاری جشنواره موسیقی فجر از هزینه بیت المال صورت می گیرد و لازم است فضایی به وجود بیاید که بتوانیم مشکلات را کم نماییم. ما ادعای این را نداریم که کارها نمی توانست بهتر از این برگزار شود، اما امیدوارم امروز با بیان مشکلات فضایی را به وجود بیاوریم که در سال های پس از نقطه نظرات شما عزیزان اهل رسانه بهره مند شویم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره برگزاری شورای ارزیابی جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: این شورا بعد از جشنواره برگزار گردید اما هنوز در این حوزه تصمیم گیری نهایی صورت نگرفته است. البته ما مبنایی برای انتشار این گزارش نداریم اما در اینکه بخواهیم پیرامون این مورد به جمع بندی های لازم برسیم، باید به این نکته اشاره کنم که پس از آخر تعطیلات نوروزی این اتفاق می افتد.
امکان رقابتی شدن بخش «پاپ» را نداریم
ترابی درباره بحش موسیقی پاپ جشنواره سی وچهارم توضیح داد: درباره برگزاری بخش موسیقی پاپ جشنواره، همواره صحبت های مختلفی وجود دارد که هر ساله بعد از برگزاری جشنواره حرف و حدیث های مختلفی پیرامون این مورد مطرح می شود. به هر حال درباره مبحث رقابتی شدن این بخش هم باید اظهار داشت که فعلاً امکان رقابتی شدن وجود ندارد چونکه چنین نگاهی باعث ریزش مخاطب می شود اما من اعتقاد دارم که باید در این حوزه توازنی ایجاد شود که هم جنبه حرفه ای جذب مخاطب مورد توجه قرار گیرد و هم اینکه مباحث حرفه ای حوزه موسیقی پاپ هم موردتوجه قرار گیرد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست خبری به مبحث انتخاب شاهین فرهت در این دوره از جشنواره توضیح داد: انتخاب شاهین فرهت کاملاً بر مبنای انتخابات شورای سیاست گذاری جشنواره صورت گرفته و من به هیچ عنوان به صورت شخصی نسبت به این انتخاب اقدام نکردم. به هر حال بدانید خارج از آیین نامه هیچ کاری به صورت شخصی انجام نشد. بدانید ضوابط انتخاب دبیر در شرایطی بود که خروجی آن از جانب شورای انتخاب دبیر، صورت گرفت و چیز دیگری خارج از این چارچوب نبوده است. درباره فقدان حضور مجموعه خانه موسیقی در برنامه ریزی های در رابطه با جشنواره برخلاف سال های قبل هم باید بگویم ما دعوت های لازم را انجام دادیم اما اینکه دوستان در این دوره حضور نداشتند را باید از دوستان خانه موسیقی بپرسید.
وی افزود: ما در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی نواقصی داشتیم ضمن اینکه در حوزه تعدد آثار به صحنه رفته از جانب شاهین فرهت هم باید بگویم که این انتقادها را می پذیرم و امیدوارم در دوره های دیگر بتوانیم با استفاده از راهنمایی شما عزیزان اهل رسانه شرایط مناسب تری را فراهم نماییم.
انضباط مالی در بزرگ ترین جشنواره فجر ۴۰ سال گذشته
رییس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ادامه این جلسه نقد و بررسی به مبحث بودجه جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و چهارم اشاره نمود و اظهار داشت: هیچ سالی به لحاظ تورم با سال ۹۷ قابل مقایسه نبود. اما امسال با عنایت به اینکه به علت وسعت برگزاری شاهد بزرگترین جشنواره موسیقی فجر در چهل سال قبل بودیم و تمام اتفاقات مالی که برای جشنواره افتاد به شدت با انضباط صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: در حوزه تسویه حساب ها هم باید بگویم که در ظرف سه روز تمامی گروه های جشنواره موسیقی فجر این دوره دستمزد خویش را دریافت نمودند.
صارمی: ما برای حضور هنرمندان بزرگ در جشنواره امسال با همه صحبت کردیم اما بعضی از دوستان یا دستمزدهای زیادی را خواهان بودند و یا خودشان مایل به شرکت در این دوره نبودند شهرام صارمی دبیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هم در این نشست با اشاره بعضی از انتقادات مطرح شده از جانب برخی رسانه ها درباره جشنواره موسیقی فجر امسال اظهار داشت: ما برای حضور هنرمندان بزرگ در جشنواره امسال با همه صحبت کردیم اما بعضی از دوستان یا دستمزدهای زیادی را خواهان بودند و یا خودشان مایل به شرکت در این دوره نبودند. این در شرایطی است که برخی برخوردهای جناحی هم سبب می شود که موسیقی هم تحت تاثیر این مورد قرار گیرد.
وی اضافه کرد: شما بدانید وقتی جشنواره در یک کانالی قرار می گیرد، دیگر به دوستی با شهرام صارمی نگاه نمی کند و شرایطی را فراهم می آورد که هنرمندان شاخص در این عرصه حضور داشته باشند. ما در این دوره ها با خیلی از هنرمندان صحبت کردیم که متاسفانه به علت بضاعت مالی جشنواره اتفاق نمی افتاد.
صارمی درباره کیفیت اجراهای این دوره از جشنواره و فقدان اطلاع رسانی مناسب درباره رپرتوارهای اجرایی دوره سی و چهارم بخصوص در کاتالوگ هم اظهار داشت: خیلی ها فکر می کنند امسال بخش موسیقی کلاسیک جشنواره یکی از بخش های پررنگ جشنواره بوده در حالیکه باید بگویم که امسال ۱۷ گروه موسیقی کلاسیک و ۲۵ گروه از سبک های دیگر در جشنواره حضور داشتند. درباره اطلاع رسانی بروشورها هم باید بگویم که اصلاً ما قصدی نداشتیم که بروشوری را منتشر نماییم اما در ایام منتهی به جشنواره به علت لزوم اطلاع رسانی کنسرت ها بروشورهایی را در دقیقه نود. تهیه کردیم که می دانیم دارای معایبی هم بودند. به همین جهت این نقد را می پذیریم که در این حوزه گرفتار صدمه هایی بودیم.
وی اضافه کرد: من اصلاً گفته بودم مثل امسال که پسته نداریم بخش بین الملل جشنواره را هم برگزار نکنیم. چون واقعاً در شرایطی قرار داشتیم که حضور گروه های بین الملل فقط محدود به حضور گروه های حوزه موسیقی کلاسیک نبودند. ما یک گروه از کشور لهستان هم دعوت کردیم که به علت ماجراهای سیاسی که در این حوزه به وجود آمد نتوانستیم از حضور این گروه در جشنواره استفاده نماییم.
دشواری دعوت از گروه های شاخص بین المللی
امیر بکان عضو شورای سیاست گذاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هم درباره نحوه انتخاب گروه های شرکت کننده در این رویداد بیان کرد: طبیعتاً ما هم دوست داشتیم که گروه های بهتری در جشنواره حضور پیدا می کردند اما در حوزه بین الملل باید بگویم که همه اتفاقات به علت بعضی از ارتباطات شخصی که وجود داشت برای حضور در جشنواره شکل گرفت. چونکه این گروه ها در حوزه کاری خود برنامه ریزی هایی دارند که باید بر مبنای آن تقویم عمل کنند و چون شرایط سیاسی ما هم در فضای ویژه ای است ازاین رو دعوت از گروه های شاخص سخت تر می شود. شما این را بدانید که ما برای حضور گروه های بین الملل در جشنواره و البته دعوت از گروه های شاخص ایرانی نهایت تلاش خودمان را انجام دادیم. اما متاسفانه برخی ها تمایل به حضور نداشتند کما اینکه این گلایه هم از برخی دوستان اهل موسیقی هم وجود دارد که برای تماشای برنامه های با کیفیت جشنواره هم به تالارها رجوع نکردند.
کیوان فرزین عضو دیگر شورای سیاست گذاری جشنواره موسیقی فجر هم در این برنامه بیان کرد: من در دوره های گذشته جشنواره منتقد این بودم که چرا جشنواره موسیقی فجر معیار مشخصی ندارد اما امروز مایه خرسندی است که این دوره دارای آیین نامه ای شده که می توان در این چارچوب جشنواره به نقد و بررسی برد. در حوزه اجرای آیین نامه باید بگویم که این ایراد وجود دارد که باید بخش فراخوان پررنگ تر دیده شده و بخش دعوتی جشنواره به حداقل برسد تا گروه ها بتوانند در کنار هم قرار گرفته و امکانی را فراهم نمایند که مخاطبان با گروه شاخص کمتر دیده شده آشنا گردند.
وی اضافه کرد: ما باید در هیات انتخاب باید روی دو عامل تاکید داشته باشیم که نخستین نکته تاکید روی فراخوان جشنواره و نکته دوم نقد شفاف حوزه انتخاب هاست که می بایست شکل اجرایی پیدا کند. اتفاقی که در این دوره فراخوان افتاد جدی نبودن در کار دولتی و مجموعه جشنواره است که باید روی آن تمرکز بیشتری داشت. وقتی قضاوت ها بر مبنای فیلم ها و مواردی مشابه است طبیعتاً مشکلاتی پیش می آید که در اجرا شاهد معایب آن هستیم. نکته دیگر اینکه ما باید در حوزه انتخاب ها و دعوت شده ها باید دقت می کردیم چون که در این حوزه نقدهایی وجود دارد که باید آنها را گفت.
علی ترابی درباره بعضی از مسائل حاشیه ای جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: فقدان اطلاع رسانی مناسب و مبحث بروشورها نکاتی است که من نقدهای موجود در آنرا می پذیرم. در حوزه انتخاب ها هم باید بگویم که در این حوزه می تواند نقدهایی مطرح شود و باید پذیرفت اگر گروه دیگری بعنوان ارزیاب وجود داشت اساساً انتخاب دیگری انجام می گرفت. درباره آیین نامه هم باید بگویم که این آیین نامه نسبتی با هیچ آیین نامه دیگری ندارد و چارچوب مستقلی دارد که می توانیم در این چارچوب آنرا نقد نماییم. در بخش موسیقی نواحی جشنواره هم باید توضیح دهم که امسال بخش موسیقی نواحی به بهترین شکل ممکن برگزار گردید که جا دارد از علی مغازه ای بابت مدیریت این بخش قدردانی می کنم.
صارمی درباره بعضی از صحبت ها درباره نحوه انتخاب آثار جشنواره در این دوره و انتقاد بعضی از هنرمندان همچون مهران مهرنیا درباره این مورد اظهار داشت: من تاکید می کنم که گروه بر مبنای تصمیم یک شورا، انتخاب شدند. با این وجود هر جای صحبت من باعث بی احترامی شده من یک مرتبه عذر خواهی کردم و یک مرتبه دیگر هم در این جمع عذرخواهی می کنم.
اصلاح آیین نامه برای دوره های بعد جشنواره
علی ترابی هم درباره این مورد اظهار داشت: اساساً در آیین نامه سال های بعد اصلاحاتی باید انجام گیرد که مبحث انتخاب آثار هم در این چارچوب وجود دارد. شما مطمئن باشید که خارج از آیین نامه اتفاقی نیفتاده است. ضمن اینکه ما کارها را دیر شروع کردیم و با گروه هایی مذاکره شده که جا را برای گروه های شرکت در فراخوان کوچک کرد. اما اساساً در حوزه دعوت شده ها و فراخوان باید توازنی برقرار شود که در صورت ضرورت طی دوره های بعد برای اصلاح آن اقدامات لازم صورت می گیرد.
علی مغازه ای مدیر بخش موسیقی نواحی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هم در این جلسه اظهار داشت: من هم برای جشنواره موسیقی فجر انتقاداتی دارم اما در دفاع از علی ترابی برای جشنواره امسال باید بگویم که او به من گفت از هیچ سفارش آمرانه ای برای برگزاری بخش موسیقی نواحی غیر از موارد قانونی تبعیت نکن. اما اگر بخواهم درباره جشنواره انتقاداتی را مطرح کنم باید بگویم که برگزاری جشنواره در یک هفته واقعاً فرصت مناسبی برای اجرای آثار نیست از این رو پیشنهاد می کنم این فرآیند باید در یک پروسه یک ماهه اتفاق بیفتد.
علی ترابی درباره غیررقابتی شدن جشنواره و حذف جایزه باربد از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هم توضیح داد: من انتظارم از دوستان موسیقی نویس این هست که موسیقی را با موسیقی مقایسه کرده و از مقایسه ان با دیگر جشنواره های فیلم و تئاتر پرهیز کنند. حوزه موسیقی کاملاً اقتضائات خویش را دارد. وقتی در دنیای موسیقی هیچ جایزه معتبری برای جشنواره ای وجود ندارد من خیلی تعجب می کنم که روی رقابتی شدن جشنواره تاکید می شود. ضمن اینکه ما جشنواره موسیقی جوان را داریم که در آن با فرآیند یک رقابت استعدادها را معرفی می کند. در جشنواره ای که بزرگان موسیقی وجود دارند مگر می توان ماجرا رقابتی کرد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در بخش پایانی صحبت های خود خاطرنشان کرد: فکر می کنم تمام فرش قرمزها اساساً در خدمت موسیقی پاپ خواهد بود یعنی برای ترویج موسیقی جدی، جشنواره موسیقی فجر بهترین فضا برای عرضه تخصصی آثار موسیقایی است. وظیفه اصلی وزارت ارشاد پشتیبانی از موسیقی جدی است ازاین رو من همچنان معتقدم مبحث رقابت و جایزه در مجموعه هایی خارج از دولت اتفاق بیفتد.