گزارش مهر از نشست در خانه بی مرز ؛ اعلام جزئیات پروژه تازه گروه رستاک، کار ترسناکی داریم

به گزارش آبنما کار برخی از اعضای گروه موسیقی رستاک با برگزاری یک نشست رسانه ای از جزئیات تازه ترین پروژه کاری این گروه بر مبنای فرهنگ شنیداری کشورهای همسایه ایران خبر دادند.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، گروه موسیقی «رستاک» روز یکشنبه نوزدهم اسفند ماه با برگزاری یک نشست خبری از جزئیات تازه ترین پروژه کاری خود بر مبنای فرهنگ شنیداری کشورهای همسایه ایران با برگزاری چند اجرای زنده و تولید قطعات جدید سخن گفتند.
مجید پوستی نوازنده سازهای کوبه ای گروه رستاک در ابتدای این نشست رسانه ای درباره پروژه جدید این مجموعه موسیقایی بیان کرد: اساساً اینکه چرا فعالیت اخیر گروه ما «پروژه» نام گرفته و آلبوم نیست به علت تفاوت هایی است که با کارهای دیگر گروه دارد. این آثار مقرر است در چارچوب آثار جداگانه ای منتشر شوند که به اعتقاد من چیزی فراتر از یک آلبوم است. این پروژه در چارچوب عنوان کلی «در خانه بی مرز» پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. تمرکز این پروژه روی مخاطب غیر ایرانی است و ابعاد مشخص شده ای دارد که می تواند برای مخاطبان ایرانی هم موردتوجه قرار گیرد.
تولید اثر برای مخاطبان غیرایرانی
وی افزود: خوشبختانه مخاطبان غیرایرانی رستاک طی سال های واکنش های اغلب مثبتی با کارهای ما دارند و همین برخوردها سبب شد که رفته رفته به سمت تولید قطعاتی برویم که اشتراکاتی میان مخاطبان ایران و مخاطبان غیرایرانی داشته باشد. حالا خصوصیت های این قطعات برای ما مشخص شده و ما می دانیم در این پروژه چه می خواهیم.
سیامک سپهری سرپرست گروه «رستاک» هم در این جلسه خبری با اشاره به تولیدات انجام گرفته در این پروژه از کشورهای افغانستان، ترکیه، کشورهای عربی و برخی دیگر از مناطق اظهار داشت: من فکر می کنم برخی اوقات جنبه اجتماعی یا همان واژه پاپیولار آن قدر بزرگ می شود که خالقان یک اثر واقعاً در شرایط دشواری قرار می گیرند. اساساً این کارهای ما به معنای دقیق کلمه و نه بازاری آن، خاستگاهی مردمی دارد که امیدوارم بتوانیم در آینده هم به این شیوه وفادار باشیم.
سپهری: پس از آلبوم نخست بچه های گروه هیچ وقت فکر نمی کردند که به یک باره نگاه ها روی موسیقی تولیدشده ما حساس شود. همین دیدگاه هم کار را برای ما دشوارتر کرد. اینها شرایط پیچیده ای بود که ما را امروز به اینجا رساند که بتوانی علاوه بر اجرای آثار ایرانی آثاری با محتوای غیرایرانی تولید نماییم سپهری اضافه کرد: به هر حال گروه «رستاک» یک گروه تجربی است که اول از مخاطب و پس از خودش واکنش می گیرد. در ابتدای اجراهای گروه، بهزاد مرادی به ما پیشنهاد کرد که هر زمان برای برگزاری کنسرت به شهری می رویم قطعه ای منتخب از موسیقی نواحی آن منطقه را برای مخاطب اجرا نماییم که بتواند نزدیکی بیشتری با آنها داشته باشم. این شیوه در کنسرتهای خارج از کشور هم صورت گرفت که مقدمه آن در ترکیه بود و ما تصمیم گرفتیم در کنسرت ترکیه قطعه ای را با مضمون و محتوای موسیقی منطقه اجرا نماییم. خوشبختانه پس از اجرای این اثر خیلی واکنش مثبتی گرفته و توانستیم با مخاطب ارتباط بگیریم. حال پس از سه سال از واکنش هایی که با مخاطبان غیرایرانی به اشتراک گذاشتیم تصمیم گرفتیم این پروژه را ادامه داده و تلاش نماییم آثاری را با محتوای موسیقی سایر کشورها تولید نماییم.
شوک و تبعات انتشار نخستین آلبوم رستاک
وی افزود: برای من شکل گرفتن «رستاک» شکل گرفتن یک جمع دوستانه بوده که در مرحله دوم وجه موسیقایی آن به میان آمد. وقتی هم که آلبوم «همه اقوام من» منتشر گردید و جایگاه رستاک میان مخاطبان تغییر کرد؛ هم شوک بزرگی برای ما بوجود آمد و هم دربرگیرنده تبعاتی بود که برای ما بسیار هیجان انگیز و در بعضی موارد هم چالش برانگیز بود. بچه های گروه هیچ وقت فکر نمی کردند که به یک باره نگاه ها روی موسیقی تولیدشده ما حساس شود. همین دیدگاه هم کار را برای ما دشوارتر کرد. اینها شرایط پیچیده ای بود که ما را امروز به اینجا رساند که بتوانی علاوه بر اجرای آثار ایرانی آثاری با محتوای غیرایرانی تولید نماییم. اما می توانم به این مورد هم اشاره کنم کاری که شروع کردیم همه ترسناک است و هم هیجان انگیز.
بهزاد مرادی یکی از خوانندگان گروه «رستاک» هم در این برنامه اظهار نمود: قطعاتی که در پروژه پیش رو برای مخاطبان اجرا می شود قطعاتی از موسیقی کشورهای ترکیه، کشورهای عربی، مناطق کرمانجی و مناطقی از ایران است که تا به امروز پیرامون آنها کار نکرده بودیم. به هر حال تا به امروز تمام تلاش ما این بوده که بتواند با مخاطبات ارتباط برقرار کند و اساساً هم در این فضا دارای خطا و اشتباه بودیم که با کمال میل پذیرای این نگاه های منتقدانه هستیم. اما این را هم بدانید که خیلی خوشحالیم که می توانیم به سهم خودمان راوی موسیقی مناطق ایران باشیم. ماتمام تلاشمان را انجام دادیم که با این موسیقی هم با احترام برخورد نماییم. در حوزه فعالیت های بین المللی هم ماجرا به این شکل است با این تفاوت که در کنار معرفی موسیقی مناطقی غیر از ایران وجوهی از موسیقی ایرانی هم در این پروژه های مشترک وجود داشه باشد.
مرادی: خیلی ها به می گویند که ما موسیقی نواحی را نجات دادیم در حالیکه ما اصلاً چنین باوری نداریم. چونکه معتقدیم زمانی موسیقی نواحی نجات پیدا می کند که مردم مناطق مختلف مردم ایران هم این موسیقی را دوباره به جریان زندگی خود وارد کنند وی افزود: جریان موسیقی گروه «رستاک» جریان فکری سیامک سپهری بعنوان سرپرست گروه است. این نگاه نگاهی است که پس از بیست سال به نتیجه رسیده است. من از همه تنظیم هایی که تا به امروز در گروه رستاک انجام گرفته بسیار راضی هستم و معتقدم بهتر است موسیقی که عرضه می شود از پیچیدگی های آن چنانی برخوردار نباشد.
حرکت رستاک از جانب مخاطبان پذیرفته شده است
فرزاد مرادی دیگر خواننده گروه «رستاک» هم در این جلسه توضیح داد: خوشبختانه حرکتی که در گروه رستاک آغاز شد میان مخاطبان پذیرفته شده است. ما در این مدت واکنش های خوبی از مردم گرفتیم که با آنها ارتباط برقرار کردند. همین پذیرش برای ما اتفاق بسیار خوبی است و خوشحالیم که این نوع واکنش در کنسرتهای خارجی هم مورد توجه قرار گرفت. ما تمام تلاش خویش را انجام داده ایم تا در این پروژه هم با استفاده از تجربیات برنامه ها و تولیدات ایران فضای مطلوبی را هم برای مخاطبان غیرایرانی هم فراهم نماییم. این یک نگاه جدی است که امیدوارم بتواند رضایت مخاطبان را در بر داشته باشد.
این خواننده و نوازنده تنبور در بخش دیگری از برنامه خاطرنشان کرد: «رستاک» در این سال ها داستان های زیادی را طی کرده که اگر بخواهم درباره هر کدام از این داستان ها حرف بزنم مثنوی هفتاد من می شود. به هر حال من همواره دغدغه داشتم که چرا موسیقی نواحی ایران تا این حد مظلوم است و همه با هنرمندان این عرصه طوری برخورد می کردند که گویی این موسیقی در سطح پایینی قرار دارد. این برای من درد بزرگی بود که وقتی با سیامک سپهری آشنا شدم توانستم این دغدغه ها را در آنجا بیان کنم. من بر این باورم خیلی ها بر این باورند گروه رستاک تأثیر خویش را بر مردم برای توجه به موسیقی نواحی ایران گذاشته است. خیلی ها به می گویند که ما موسیقی نواحی را نجات دادیم در حالیکه ما اصلاً چنین باوری نداریم. چونکه معتقدیم زمانی موسیقی نواحی نجات پیدا می کند که مردم مناطق مختلف مردم ایران هم این موسیقی را دوباره به جریان زندگی خود وارد کنند.
وحید اسداللهی نوازنده نقاره و سازهای کوبه ای آذری و مشاور پروژه «در خانه بی مرز» گروه رستاک هم در این جلسه رسانه ای اظهار داشت: اولاً باید بگویم که من گروه رستاک را دوست دارم چونکه این مجموعه توانسته موسیقی نواحی ایران را به روز کند. دوماً لازم است در اینجا اشاره به قطعه جدید پروژه پیرامون موسیقی آذربایجان اشاره کنم که به آهنگسازی فکرت امیراف توسط گروه «رستاک» تولید می شود.
سپهرسعادتی نوازنده کنترباس گروه رستاک هم در این جلسه اظهار داشت: ما برای انتخاب قطعاتی که در گروه رستاک انجام می گیرد پیش از اینکه به شادیانه بودن محتوای آن دقت نماییم. زیبای یک قطعه است که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. این مساله یکی از مهم ترین اهدافی است که ما در این فضای کاری روی آن تمرکز داشتیم.