گزارش مهر از نشست در خانه بی مرز ؛ اعلام جزئیات پروژه تازه گروه رستاك، كار ترسناكی داریم

به گزارش آبنما كار برخی از اعضای گروه موسیقی رستاك با برگزاری یك نشست رسانه ای از جزئیات تازه ترین پروژه كاری این گروه بر مبنای فرهنگ شنیداری كشورهای همسایه ایران خبر دادند.

به گزارش آبنما كار به نقل از مهر، گروه موسیقی «رستاك» روز یكشنبه نوزدهم اسفند ماه با برگزاری یك نشست خبری از جزئیات تازه ترین پروژه كاری خود بر مبنای فرهنگ شنیداری كشورهای همسایه ایران با برگزاری چند اجرای زنده و تولید قطعات جدید سخن گفتند.
مجید پوستی نوازنده سازهای كوبه ای گروه رستاك در ابتدای این نشست رسانه ای درباره پروژه جدید این مجموعه موسیقایی بیان كرد: اساساً اینكه چرا فعالیت اخیر گروه ما «پروژه» نام گرفته و آلبوم نیست به علت تفاوت هایی است كه با كارهای دیگر گروه دارد. این آثار مقرر است در چارچوب آثار جداگانه ای منتشر شوند كه به اعتقاد من چیزی فراتر از یك آلبوم است. این پروژه در چارچوب عنوان كلی «در خانه بی مرز» پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. تمركز این پروژه روی مخاطب غیر ایرانی است و ابعاد مشخص شده ای دارد كه می تواند برای مخاطبان ایرانی هم موردتوجه قرار گیرد.
تولید اثر برای مخاطبان غیرایرانی
وی افزود: خوشبختانه مخاطبان غیرایرانی رستاك طی سال های واكنش های اغلب مثبتی با كارهای ما دارند و همین برخوردها سبب شد كه رفته رفته به سمت تولید قطعاتی برویم كه اشتراكاتی میان مخاطبان ایران و مخاطبان غیرایرانی داشته باشد. حالا خصوصیت های این قطعات برای ما مشخص شده و ما می دانیم در این پروژه چه می خواهیم.
سیامك سپهری سرپرست گروه «رستاك» هم در این جلسه خبری با اشاره به تولیدات انجام گرفته در این پروژه از كشورهای افغانستان، تركیه، كشورهای عربی و برخی دیگر از مناطق اظهار داشت: من فكر می كنم برخی اوقات جنبه اجتماعی یا همان واژه پاپیولار آن قدر بزرگ می شود كه خالقان یك اثر واقعاً در شرایط دشواری قرار می گیرند. اساساً این كارهای ما به معنای دقیق كلمه و نه بازاری آن، خاستگاهی مردمی دارد كه امیدوارم بتوانیم در آینده هم به این شیوه وفادار باشیم.
سپهری: پس از آلبوم نخست بچه های گروه هیچ وقت فكر نمی كردند كه به یك باره نگاه ها روی موسیقی تولیدشده ما حساس شود. همین دیدگاه هم كار را برای ما دشوارتر كرد. اینها شرایط پیچیده ای بود كه ما را امروز به اینجا رساند كه بتوانی علاوه بر اجرای آثار ایرانی آثاری با محتوای غیرایرانی تولید نماییم سپهری اضافه كرد: به هر حال گروه «رستاك» یك گروه تجربی است كه اول از مخاطب و پس از خودش واكنش می گیرد. در ابتدای اجراهای گروه، بهزاد مرادی به ما پیشنهاد كرد كه هر زمان برای برگزاری كنسرت به شهری می رویم قطعه ای منتخب از موسیقی نواحی آن منطقه را برای مخاطب اجرا نماییم كه بتواند نزدیكی بیشتری با آنها داشته باشم. این شیوه در كنسرتهای خارج از كشور هم صورت گرفت كه مقدمه آن در تركیه بود و ما تصمیم گرفتیم در كنسرت تركیه قطعه ای را با مضمون و محتوای موسیقی منطقه اجرا نماییم. خوشبختانه پس از اجرای این اثر خیلی واكنش مثبتی گرفته و توانستیم با مخاطب ارتباط بگیریم. حال پس از سه سال از واكنش هایی كه با مخاطبان غیرایرانی به اشتراك گذاشتیم تصمیم گرفتیم این پروژه را ادامه داده و تلاش نماییم آثاری را با محتوای موسیقی سایر كشورها تولید نماییم.
شوك و تبعات انتشار نخستین آلبوم رستاك
وی افزود: برای من شكل گرفتن «رستاك» شكل گرفتن یك جمع دوستانه بوده كه در مرحله دوم وجه موسیقایی آن به میان آمد. وقتی هم كه آلبوم «همه اقوام من» منتشر گردید و جایگاه رستاك میان مخاطبان تغییر كرد؛ هم شوك بزرگی برای ما بوجود آمد و هم دربرگیرنده تبعاتی بود كه برای ما بسیار هیجان انگیز و در بعضی موارد هم چالش برانگیز بود. بچه های گروه هیچ وقت فكر نمی كردند كه به یك باره نگاه ها روی موسیقی تولیدشده ما حساس شود. همین دیدگاه هم كار را برای ما دشوارتر كرد. اینها شرایط پیچیده ای بود كه ما را امروز به اینجا رساند كه بتوانی علاوه بر اجرای آثار ایرانی آثاری با محتوای غیرایرانی تولید نماییم. اما می توانم به این مورد هم اشاره كنم كاری كه شروع كردیم همه ترسناك است و هم هیجان انگیز.
بهزاد مرادی یكی از خوانندگان گروه «رستاك» هم در این برنامه اظهار نمود: قطعاتی كه در پروژه پیش رو برای مخاطبان اجرا می شود قطعاتی از موسیقی كشورهای تركیه، كشورهای عربی، مناطق كرمانجی و مناطقی از ایران است كه تا به امروز پیرامون آنها كار نكرده بودیم. به هر حال تا به امروز تمام تلاش ما این بوده كه بتواند با مخاطبات ارتباط برقرار كند و اساساً هم در این فضا دارای خطا و اشتباه بودیم كه با كمال میل پذیرای این نگاه های منتقدانه هستیم. اما این را هم بدانید كه خیلی خوشحالیم كه می توانیم به سهم خودمان راوی موسیقی مناطق ایران باشیم. ماتمام تلاشمان را انجام دادیم كه با این موسیقی هم با احترام برخورد نماییم. در حوزه فعالیت های بین المللی هم ماجرا به این شكل است با این تفاوت كه در كنار معرفی موسیقی مناطقی غیر از ایران وجوهی از موسیقی ایرانی هم در این پروژه های مشترك وجود داشه باشد.
مرادی: خیلی ها به می گویند كه ما موسیقی نواحی را نجات دادیم در حالیكه ما اصلاً چنین باوری نداریم. چونكه معتقدیم زمانی موسیقی نواحی نجات پیدا می كند كه مردم مناطق مختلف مردم ایران هم این موسیقی را دوباره به جریان زندگی خود وارد كنند وی افزود: جریان موسیقی گروه «رستاك» جریان فكری سیامك سپهری بعنوان سرپرست گروه است. این نگاه نگاهی است كه پس از بیست سال به نتیجه رسیده است. من از همه تنظیم هایی كه تا به امروز در گروه رستاك انجام گرفته بسیار راضی هستم و معتقدم بهتر است موسیقی كه عرضه می شود از پیچیدگی های آن چنانی برخوردار نباشد.
حركت رستاك از جانب مخاطبان پذیرفته شده است
فرزاد مرادی دیگر خواننده گروه «رستاك» هم در این جلسه توضیح داد: خوشبختانه حركتی كه در گروه رستاك آغاز شد میان مخاطبان پذیرفته شده است. ما در این مدت واكنش های خوبی از مردم گرفتیم كه با آنها ارتباط برقرار كردند. همین پذیرش برای ما اتفاق بسیار خوبی است و خوشحالیم كه این نوع واكنش در كنسرتهای خارجی هم مورد توجه قرار گرفت. ما تمام تلاش خویش را انجام داده ایم تا در این پروژه هم با استفاده از تجربیات برنامه ها و تولیدات ایران فضای مطلوبی را هم برای مخاطبان غیرایرانی هم فراهم نماییم. این یك نگاه جدی است كه امیدوارم بتواند رضایت مخاطبان را در بر داشته باشد.
این خواننده و نوازنده تنبور در بخش دیگری از برنامه خاطرنشان كرد: «رستاك» در این سال ها داستان های زیادی را طی كرده كه اگر بخواهم درباره هر كدام از این داستان ها حرف بزنم مثنوی هفتاد من می شود. به هر حال من همواره دغدغه داشتم كه چرا موسیقی نواحی ایران تا این حد مظلوم است و همه با هنرمندان این عرصه طوری برخورد می كردند كه گویی این موسیقی در سطح پایینی قرار دارد. این برای من درد بزرگی بود كه وقتی با سیامك سپهری آشنا شدم توانستم این دغدغه ها را در آنجا بیان كنم. من بر این باورم خیلی ها بر این باورند گروه رستاك تأثیر خویش را بر مردم برای توجه به موسیقی نواحی ایران گذاشته است. خیلی ها به می گویند كه ما موسیقی نواحی را نجات دادیم در حالیكه ما اصلاً چنین باوری نداریم. چونكه معتقدیم زمانی موسیقی نواحی نجات پیدا می كند كه مردم مناطق مختلف مردم ایران هم این موسیقی را دوباره به جریان زندگی خود وارد كنند.
وحید اسداللهی نوازنده نقاره و سازهای كوبه ای آذری و مشاور پروژه «در خانه بی مرز» گروه رستاك هم در این جلسه رسانه ای اظهار داشت: اولاً باید بگویم كه من گروه رستاك را دوست دارم چونكه این مجموعه توانسته موسیقی نواحی ایران را به روز كند. دوماً لازم است در اینجا اشاره به قطعه جدید پروژه پیرامون موسیقی آذربایجان اشاره كنم كه به آهنگسازی فكرت امیراف توسط گروه «رستاك» تولید می شود.
سپهرسعادتی نوازنده كنترباس گروه رستاك هم در این جلسه اظهار داشت: ما برای انتخاب قطعاتی كه در گروه رستاك انجام می گیرد پیش از اینكه به شادیانه بودن محتوای آن دقت نماییم. زیبای یك قطعه است كه امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. این مساله یكی از مهم ترین اهدافی است كه ما در این فضای كاری روی آن تمركز داشتیم.