رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد از آرزوی چندباره برای صادرات صنایع دستی تا برخورد با هتل های متخلف

آبنما کار: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر ضرورت کاربردی سازی صنایع دستی، هدف اصلی این معاونت را افزایش صادارت صنایع دستی تا عدد ۲ میلیارد دلار عنوان نمود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، علی اصغر مونسان _ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون رئیس جمهور _ ظهر امروز (۱۵ اسفند ماه) در میانه بازدید خود از سی و یکمین جشنواره ملی صنایع دستی برای نوروز، در جمع خبرنگاران اظهار نمود: خوشحالیم بگوییم که صنایع دستی کشور باز همانند گردشگری از نشاط خوبی برخوردار شده است. خوشبختانه هم اکنون در زمینه تولید صنایع دستی وضعیت مناسبی را داریم، رشته های فراموش شده احیا شده اند و همچنان بحث آموزش را خیلی جدی پیگیری می نماییم.
او افزود: در امر فروش و بازاریابی باز خوشبختانه فضای مجازی به کمک آمده و رونق خوبی در فروش داخلی و صادرات به وجود آمده است. صادرات صنایع دستی در ۹ ماه اخیر از ۱۹۰ میلیون دلار عبور کرده است که نسبت به سال قبل از رشد ۱۱ درصدی برخوردار بوده است؛ این صادراتی است که از مبادی گمرک انجام شده است. اما با بیشتر از ۶ میلیون گردشگری خارجی که در این ۹ ما داشتیم، اگر به ازای هر توریست ۵۰ دلار محاسبه نماییم، ۳۰۰ میلیون دلار هم صادرات چمدانی داشته ایم. البته هدف اصلی ما این است که در زمینه صادرات صنایع دستی به عدد ۲ میلیارد دلار برسیم. این نمایشگاه صنایع دستی باز در روزهای نزدیک به عید نوروز، به فروش هرچه بیشتر صنایع دستی کمک می نماید.
مونسان همین طور درباره ضرورت کاربردی سازی صنایع دستی در زندگی روزمره مردم، اشاره کرد: در این راستا طرح تجاری سازی را از سال ۹۶ آغاز نموده ایم و در حوزه های برندینگ، طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری و ایجاد بازارهای جدید کار می نماییم. الان خیلی از محصولات صنایع دستی کاربردی شده اند و در امور روزمره زندگی قابل استفاده هستند. بر همین مبنا امیدواریم بازار صنایع دستی را بتوانیم بزرگ تر نماییم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همین طور درباره افزایش نرخ هتل ها در نوروز ۹۸، اظهار نمود: امسال باز همانند سال ۹۷ حتماً در روزهای عید گردشگری رونق خوبی خواهیم داشت. انصافاً اینگونه نیست که ما بر نرخ هتل ها نظارتی نداشته باشیم. حدود یک ماهی است که ستاد هماهنگی خدمات سفر را در کل کشور تشکیل شده است و به شدت به این مساله نظارت می شود. من باز از مردم دعوت می کنم اگر مشکلی مشاهده نمودند شکایت خودرا اعلام کنند تا به سرعت پیگیری نماییم.
او افزود: ما همه توانمان را برای نظارت کافی به میدان آورده ایم تا از این طریق نوروز خوبی را برای مردم رقم بزنیم. از همه دستگاه های اجرایی و وزرایی که به صورتی درگیر سوژه سفرهای نوروزی هستند خواهش کردم نظارت کافی را روی قیمت ها داشته باشند. خوشبختانه جامعه هتل داران با ما همراهی کردند تا قیمت ها در نوروز امسال افزایش پیدا نکند. در همین راستا وزیر راه و شهرسازی باز که به قیمت ناوگان حمل و نقل کشور نظارت دارند، قول داده اند افزایش قیمتی در نوروز نداشته باشند.
مونسان در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه این نظارت ها در عمل چه تأثیراتی داشته است؟ و اینکه الان برخی هتل ها برای نوروز قیمت های بالایی نمایش داده اند، با تاکید بر اینکه هیچ هتلی حق افزایش قیمت در نوروز را ندارد، اظهار نمود: هتل ها نرخ های مشخصی دارند و مردم هر هتلی را که خارج از نرخ های مصوب شده قیمت می دهند را می توانند به شماره تماس ۰۹۶۲۹ تماس بگیرند و اطلاع بدهد؛ ما باز حتماً برخورد خواهیم کرد.
او اشاره کرد: هیچ هتلی حق ندارد خارج از این نرخ مصوب شده قیمت بدهد. مناطق آزاد باز بدانند که تحت نظارت کلی کشور قرار دارند و اینگونه نیست که چون منطقه آزاد هستند، هر رقمی که می خواهند اعلام کنم. خواهشم از سازمان های منطقه آزاد این است که دستورالعمل های ابلاغ گردیده در خصوص عدم افزایش قیمت ها را رعایت نمایند.
مشاور رئیس جمهوری همین طور در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اینکه برخی هتل ها، اتاق های رزرو شده از طرف توریستهای خارجی را به افراد دیگری تحویل داده اند، اظهار داشت: فضای کشور به اندازه کافی مشکل دارد، لطفاً سیاه نمایی نکنیم. امکان ندارد این اتفاق افتاده باشد. اگر الان این مساله را به صورت مشخص و دقیق اعلام کنید، پیگیری خواهیم کرد.
مونسان در انتهای سخنان خود تصریح کرد: برای توزیع سفر باز تلاش می نماییم که گردشگری را به سمت مناطق کمتر برخوردار ببریم. بامداد امروز توافقی با سازمان صداوسیما داشتیم که در زمینه معرفی این مناطق با ما همکاری داشته باشند.