هم و غم توراپراتورهای ایران و چین قسم می خورم ایران امن است

آبنما کار: توراپراتورهای چینی از ایران درخواست نمودند تا ویزای ترانزیت ۷۲ ساعته را برای گردشگران چینی تسهیل کند. آنها اطمینان دادند برقراری و بلاعوض کردن این ویزا تعداد گردشگران ایران را دو برابر نماید. چینی ها همین طور از ایران خواستند فضای لاکچری را برای خرید گردشگران این کشور فراهم آورند تا از این عادت چینی ها درآمد خوبی به دست آورند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، برخی از توراپراتورهای چینی در جریان تور آشناسازی بوسیله دفتر اطلاع رسانی گردشگری ایران در پکن به تهران سفر کرده اند که شب گذشته در همایش گسترش روابط عمومی گردشگری ایران و چین با حضور کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس اتاق بازرگانی ایران، رؤسای تشکل های گردشگری و برخی از توراپراتورهای ایرانی و نماینده شرکت هواپیمایی ماهان که خط هوایی مستقیم بین ایران و چین دارد، به بیان چالش های گردشگری و پیشنهادهایی برای بهبود روابط توریستی دو کشور پرداختند.

مافیا در هتل های ایران
گریس، بانوی چینی فعال در حوزه گردشگری در سخنانی به معضلات گردشگری ایران و چین اشاره نمود و اظهار داشت: بخش رزرواسیون هتل های ایران برای مسافران خارجی انسجام خوبی ندارد. برای گردشگری لازم است به اصلاح این بخش توجه نشان داده شود.
وی نرخ هتل های ایران را بالا دانست و بیان کرد: شنیده ام هتل در ایران حالت مافیایی دارد. قیمت هتل های ایرانی هیچ وقت معین نمی باشد. وقتی ما از آژانس ها قیمت یک یا چند سال آینده را می خواهیم آنها قیمتی ندارند که اعلام کنند.
حسین خلیفی، نماینده دفتر اطلاع رسانی گردشگری ایران در شانگهای که سخنان توراپراتورهای چینی را ترجمه می کرد، به این سخنان افزود: بالاخره ما نفهمیدیم قیمت هتل را در ایران چه کسانی و چگونه تعیین می کنند.
گریس، توراپراتور چینی در ادامه سخنانش به آشفتگی که برخی تورلیدرهای چینی در ایران به وجود آورده اند، اشاره نمود و اضافه کرد: می دانیم که در دوره ای چینی ها به ایران آمده اند و زبان فارسی یاد گرفته اند و در بعضی مواقع مبلغ و راهنمای تورهایی از کشور خود در ایران شده اند. هر کشوری درباره راهنمای تور قوانینی دارد، ولی متأسفانه در ایران شاهدیم بعضی از اتباع چینی کار تورلیدرهای ایرانی را انجام می دهند، یقیناً یک چینی حتی با وجود تسلط به زبان فارسی نمی تواند فرهنگ این کشور را به درستی منتقل کند.
وی همینطور به ضعف تبلیغاتی ایران در خارج از کشور اشاره نمود و اظهار داشت: در چین هیچ تبلیغی از گردشگری ایران مشاهده نکرده ام. بهترین کشوری که در چین به نحو مطلوب تبلیغات گردشگری انجام می دهد، سریلانکا است. تبلیغات آن در تمام خطوط اتوبوسرانی و دیگر وسایل نقلیه عمومی دیده می شود. ایران هم می تواند با فیلم و موسیقی خودرا در چین معرفی نماید.
این توراپراتور چینی که به همراه تعداد دیگری از آژانس های گردشگری این کشور در تور آشناسازی ایران شرکت کرده است، به مساله امنیت در گردشگری ایران اشاره نمود و اضافه کرد: وقتی سوژه سفر به ایران مطرح می شود این سوال مطرح می شود که آیا ایران امن است. من که از سال ۲۰۰۸ در ایران تور اجرا می کنم و واقعیت های این کشور را دیده ام باید قسم بخورم که ایران کشور امنی است.
او افزود: برگزاری تورهای آشناسازی به تقویت روابط آژانس های دو کشور کمک می نماید. با اینکه بیشتر از ۱۰ بار به ایران سفر کرده ام اما وقتی در برنامه این تور نام کرمان را دیدم، در آن شرکت کردم تا منطقه ای که تا حالا ندیده ام را ببینم.
گریس با اشاره به ناشناخته بودن آثار جهانی ایران، اظهار نمود: ما نمی دانیم ایران چند اثر جهانی در یونسکو دارد. راه اندازی تورهایی با این محتوا شاید به گردشگری ایران خیلی کمک نماید.

از بیرون کسی باور نمی کند ایران امن است
الیور، توراپراتوری اهل شانگهای باز این نشست را بهانه ای برای بیان هم و غم های دو طرف با هدف بهبود روابط گردشگری ایران و چین دانست و گقت: ما از دوران کودکی درباره تمدن ایران در کتاب های درسی می خوانیم با این وجود تعداد چینی هایی که به ایران سفر می کنند، خیلی ناچیز است. چطور باید چینی های بیشتری را جذب نماییم، مهم ترین راهکار، تبلیغ است. سنگاپور ۴۰ سال تاریخ دارد، غیر از این عقبه دیگری ندارد، همه چیز این کشور دست ساخت بشر است اما خودرا خیلی قوی تبلیغ می کند، این کار با حمایت دولت مرکزی و آژانس های گردشگری و شرکت های هواپیمایی این کشور انجام می شود. آنها معتقدند چینی ها بامداد که از خواب بیدار می شوند باید اسم سنگاپور را ببینند و بشنوند. آنها حتی برای جذب بیشتر گردشگران چینی، بلیت سایت های گردشگری خودرا بلاعوض کرده اند. در ایران ظرفیت های بیشتری به نسبت سنگاپور وجود دارد که اگر همت کنید از سنگاپور جلو می زند.
او که برای اولین بار است به ایران سفر کرده و در نخستین بازدید از کاخ گلستان بسیار شگفت زده شده بود، به امنیت در ایران اشاره نمود و اضافه کرد: پیش از اینکه به ایران بیایم همه نگران بودند. حالا هم که در ایران هستم و هر روز عکسی از زیبایی های ایران را منتشر می کنم، باز هم همه نگران هستند و این سوال را تکرار می کنند که ایران امن است. اتفاقاً ساعتی پیش از این جلسه با یکی از دوستان سنگاپوری ام صحبت می کردم او هم همین سوال را پرسید و من جواب دادم ایران خیلی بیشتر از سنگاپور امن است. به هر حال یک نفر نمی تواند این واقعیت را منتقل کند باید همکاری بیشتر شود.
محمدعلی اشرف واقعی، قائم مقام جامعه تورگردانان ایران که یکی از مجریان نمایشگاهی در چین است و در جذب گردشگران این کشور فعالیت دارد، تعداد گردشگران چینی که به ایران سفر می کنند را بسیار ناچیز دانست بر لزوم نفوذ بیشتر در بازار چین، اصرار کرد و با یادآوری وعده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای پرداخت ۵۰ درصد از هزینه زمین نمایشگاه های خارجی، درخواست نمود به این مورد طبق قول هایی که داده شده است، رسیدگی شود.

زائران چینی در ایران توقف کنند
مصطفی شفیقی شکیب، عضو هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران و یکی دیگر از آژانس های فعال در حوزه چین باز با اشاره به اینکه بیشتر تورهای مقصد ایران کلاسیک است درحالی که ایران جاذبه های دیگری برای سفر دارد، همچون طبیعت، موسیقی و غذا، اضافه کرد: یکی از مهم ترین جاذبه های ایران، مردم آن است. شاید آنها نتوانند با یک توریست خارجی ارتباط برقرار کنند اما با لبخند ارتباط می گیرند. در فرهنگ ما میهمان حبیب خدا است و باید به آن احترام گذاشت.
وی در ادامه از آژانس های چین درخواست نمود ایران را در مقصد عمره گذاران چینی قرار دهند و در این رابطه اظهار داشت: با عنایت به پرواز مستقیمی که بین دو کشور وجود دارد زائران چینی می توانند در راه عربستان دو سه شب هم در ایران توقف داشته باشند.
اکبر غمخوار، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران باز با تاکید بر لزوم برگزاری بیشتر تورهای آشناسازی در ایران، سهم ناچیز ایران از بازار گردشگری چین را تصریح کرد و بر احیای جاده ابریشم اصرار کرد و اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری وزارت خارجه ایران مقرر است ویزای ۷۲ ساعته ترانزیتی صادر شود. ۶۰ هزار چینی به صورت ترانزیت از ایران عبور می کنند با این ویزا که قیمت پایینی خواهد داشت می توانند سفر کوتاه سه روزه در ایران داشته باشند.
وی در پاسخ به بی اطلاعی چینی ها از آثار جهای ایران، آنها را به تورهایی که آژانس های ایرانی به مقصد ۲۳ اثر ثبت شده ایران در لیست یونسکو اجرا می کنند، ارجاع داد.
احمد اصغری قاجاری، رئیس اتاق بازگانی یران باز در سخنانی به اهمیت رابطه گردشگری ایران و چین و امنیت در ایران پرداخت.

حرمت الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اشاره به آمار گردشگران خروجی از چین که نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر است، اظهار داشت: روی میز مقابل ما شاید بیشتر از ۴۰۰ قلم شیء چینی وجود داشته باشد، ولی متأسفانه ما کمتر از یک هزارم جمعیت گردشگران چینی را به کشورمان جذب کرده ایم. بعید می دانم مشکل فقط از تبلیغات و یا امنیت ایران باشد، چونکه همین حالا از کشور همسایه ایران، عراق با ۳۸ میلیون جمعیت سالانه حدود ۴ میلیون نفر به ایران سفر می کنند و از دماغ یک نفر هم خون نمی چکد.
وی افزود: تبلیغات ناجوانمردانه مقابل ایران وجود دارد، اما نمی توان به زیرساخت ها و هتل های ایران ایراد وارد کرد، شما این سوال را پاسخ دهید که چینی ها بیشتر به هتل بازگشت می کنند یا خانه های شخصی؟ ما در ایران الی ماشاالله خانه مسافر و بوم گردی داریم پس به تعداد گردشگران چینی که به ایران سفر می کنند می توانیم پاسخگو باشیم.
رفیعی از توراپراتورهای چینی درخواست نمود تلاش کنند جاده گردشگری دو کشور دوطرفه و پرترافیک شود.
رامین ذبیحمند، عضو هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و یکی از راهنماهای چینی زبان نخست با یادآور اینکه بدون حمایت دولت بخش خصوصی به موفقیت دست نمی یابد، به آشفتگی که تورلیدرهای چینی در ایران به وجود آورده اند، اشاره نمود و اضافه کرد: در مالزی یک اتوبوس گردشگری را بدون حضور راهنمای رسمی و دارای مجوز و کارت نمی توان حرکت داد. در فرانسه تورهای گردشگری بدون همراهی راهنمای تخصصی موزه نمی توانند از لوور بازدید کنند، اما در ایران نه تنها چینی ها که سایر ملت ها هم این قاعده را رعایت نمی کنند، بااینکه بخش خصوصی ایران و چین در این باره مقصر نیست.
او تصریح کرد: تعداد زیادی از چینی ها از هیچیک از زنجیره خدمات گردشگری در ایران استفاده نمی کنند.
ذبیحمند به آژانس های چینی پیشنهاد کرد با عنایت به تعداد محدود راهنماهای چینی زبان، تورهای خودرا با همراهی یک راهنمای چینی انگلیسی زبان به ایران بفرستند تا از ظرفیت موجود در ایران بهینه استفاده گردد.
این راهنمای گردشگری افزود: حجم کوچک گردشگران ورودی از چین به ایران نشان داده است سیاست بازاریابی را بلد نیستیم، از آژانس های چینی درخواست می کنم اطلاعات خود مبتنی بر تکنیک های بازاریابی را در اختیار ایران قرار دهند تا سبب توانمندسازی آژانس های ایرانی شود.
فائزه بهزادنژاد، سرپرست دفتر امور بین الملل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تاریخ تعامل چین و استرالیا که به ۳۰ سال قبل برمی گردد و در این سه دهه ۱۴۰ میلیون چینی به استرالیا سفر کرده اند، اظهار داشت: باید واقع بین باشیم. فکر می کنم دولت با مطالعه دقیق در کنار بخش خصوصی می تواند برای رفع چالش های گردشگری میان دو کشور قدم بردارد و به سمت جذب چینی ها برود.

چینی ها وحشتناک لاکچری خرید می کند
یکی از توراپراتورهای چینی از اقدام ایران برای صدور ویزای ترانزیت استقابل کرد و اظهار داشت: مطمئنم با این کار آمار گردشگران ایران چند برابر می شود. چینی ها یک ضرب المثل دارند هرچه خواستید هر لحظه که اراده کنید می توانید به دست آورید، برای همین سیاست ویزای ترانزیت خیلی خوب درباره چینی ها جواب می دهد.
او تصریح کرد که چینی ها به طرز وحشتناکی هنگام سفر خرید می کنند و در این رابطه به ایران پیشنهاد کرد شرایط لاکچری را برای گردشگران چینی به وجود آورد تا گردشگران چینی در فضای راحت و لاکچری در ایران خرید کنند، درآمد خوبی هم نصیب ایران می شود. ما از اجناس ایرانی اطلاعی نداریم، تازه فهمیده ایم چرم ایران مرغوب تر از ترکیه است، درحالیکه کسی آنرا نمی شناسد.
رامین افشاری، مدیرعامل کانون جهان گردی و اتومبیل رانی که میزبان این نشست بود و این توراپراتورهای چینی باز بوسیله نماینده اطلاع رسانی این کانون در پکن به ایران سفر کرده بودند، در سخنی کوتاه ابراز امیدواری کرد که این دیدارها تداوم یابد تا به گسترش همکاریهای گردشگری دو کشور منجر شود.
سفر این توراپراتورهای چینی تازه در ایران شروع شده که در ادامه مقرر است از شهرهای اصفهان، یزد و کرمان باز بازدید داشته باشند.