ماجرای کنده کاری پای درخت سرو ۲۵۰۰ ساله چیه؟

آبنما کار: در حالیکه برخی اهالی روستای دربید یزد اقدامات عمرانی دهیاری را تهدیدی برای سرو کهن این روستا می دانند اما دهیار دربید می گوید: جمع آوری سنگفرش های پیرامون درخت به منظور حفظ سلامت آن صورت گرفته و هیچ گونه کنده کاری پای درخت انجام نشده است.
برخی اهالی روستای دربید با بیان این که سرو کهن این روستا از اهمیت بالایی به لحاظ زیست محیطی برخوردار است، به خبرنگار ایسنا می گویند: این سرو یکی از ارزشمندترین سرمایه های روستای دیدنی و پر جاذبه ی دربید شمرده می شود و حفظ این سرمایه از اهمیت بالایی برای اهالی برخوردار می باشد اما اقدامی که اخیراً از طرف دهیاری انجام شده سلامت این سرو باستانی را تهدید می کند.
آنها ضمن گلایه از این اقدام دهیاری تاکید می کنند: این سرو کهنسال بیشتر از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و یکی از کهنسال ترین سروهای دنیا شمرده می شود، از این رو نباید هیچ گونه اقدامی هر چند در امتداد توسعه گردشگری منجر به لطمه رساندن به آن شود.
این در شرایطی است که علی محمد دلاوری پور، دهیار روستای دربید در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با تاکید به این که سرو دربید از جانب فعالیت های مرمتی دهیاری هیچ آسیبی نخواهد دید، می گوید: اواخر بهار امسال عملیات سنگفرش و سیمانی کردن پیرامون شعاع چهار متری این سرو باستانی انجام شد که اقدام مذکور باز با نظارت ادارات کل میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انجام شده است.
وی با بیان این که سایر خدمات عمرانی دهیاری در اطراف درخت مربوط به مرمت دیواره های کناری بوده است، تصریح می کند: هرچند سنگ فرش مذکور در امتداد رفاه گردشگران انجام شده ولی اخیراً در امتداد حفظ سلامت این درخت مبادرت به جمع کردن سنگفرش کرده ایم و در این رابطه باز هیچ گونه کنده کاری پای درخت باز انجام نشد.
دهیار روستای دربید درباره اهمیت حفظ این درخت کهنسال بعنوان یکی از سرمایه های این روستا، بیان می کند: دربید نه تنها یک روستای زیبا و قدیمی است بلکه یکی از روستاهای پر توریست شمرده می شود. امسال باز شاهد بازدید بیشتر از ۸۰۰ توریست در این روستا بودیم و از این رو اقدامی که به ضرر این روستا تمام شود از جانب دهیاری انجام نخواهد شد.
پیش از این بخشدار وقت یزد در سال ۹۵ با اشاره به ظرفیت های گردشگری و زیست محیطی مختلف روستای دربید، از ثبت سرو ۲۵۰۰ ساله ی این روستا در لیست آثار ملی کشور آگاهی داده بود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، امیر صادقی مقدم در مراسم تجلیل از خبرنگاران اظهار نمود: روستای دربید از دو روستای کوچک تر به نام های طامهر و دربید تشکیل شده است. مناظر طبیعی و بکر همچون خاصیت های طبیعی روستای دربید است. اخیراً سرو بزرگ روستای دربید با بیشتر از ۲۵۰۰ سال قدمت به ثبت ملی رسیده است.
بخشدار زارچ در ادامه آسیاب آبی و قلعه سنگی را از دیگر ظرفیت های گردشگری روستای دربید عنوان نمود و افزود: در برنامه ششم توسعه، سوژه رونق روستاهای کشور مطرح گردیده است که در استان یزد باز توجه به روستای دربید در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته است.
صادقی مقدم با اشاره به وجود گونه های مختلف جانوری نظیر خرگوش، آهو، بز کوهی، کفتار و گرگ در روستای دربید، تنوع حیات وحش را از دیگر خاصیت های این روستا، ذکر و اشاره کرد: روستای دربید با جمعیتی بالغ بر ۵۰ نفر در فاصله ۳۲ کیلومتری مرکز شهرستان یزد قرار دارد.
این مقام مسئول اظهار داشت: وجود بیشتر از ۱۵ هکتار سطح زیرکشت، قنات زنده، وجود نمونه کوچکی از غار علی صدر که دارای آب شیرین است. هم چنین حیات سه درخت سرو با قدمت های ۲۵۰۰ سال، ۹۰۰ و ۵۰۰ ساله، از دیگر خاصیت های گردشگری روستای دربید از توابع بخش زارچ در شهر یزد است.