کاروانسرای برد شیراز رصدخانه می گردد

به گزارش آبنما کار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام نمود که طرح مرمت و تغییر کاربری کاروانسرای برد شیراز واقع در شهرستان بوانات به رصد خانه توسط این اداره کل تهیه و تدوین شده است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، مصیب امیری چهارشنبه 26 دیماه در جلسه کارگروه گردشگری استان فارس که با هدف بررسی مسائل و مشکلات گردشگری شهرستان بوانات برگزار شد، اظهار داشت: این طرح آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
امیری با اشاره به اینکه که این جلسه به علت اهمیت شهرستان بوانات در حوزه های تاریخی و گردشگری طبیعی به این شهرستان اختصاص یافته است، اظهار داشت: برای تکمیل موزه بوانات باید اسناد مالکیت این طرح رفع گردد. طرح راه اندازی موزه شهرستان بوانات هم اینک 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
حسین پور اسد، مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان بوانات هم در این نشست پیرامون طرح احیای جاده تاریخی ابریشم در مجاورت کاروانسرا برد شیراز مطالبی را بیان کرد.
وی اظهار داشت: شواهدی وجود دارد که نشان دهنده عبور یکی از انشعابات جاده ابریشم در راه شیراز- قادرآباد- جشنیان چهرک- یزد است. احیای این جاده نه تنها سبب کوتاه تر شدن مسافت شیراز یزد به میزان صد کیلومتر خواهد شد، بلکه زمینه ساز گفت و گوی تمدن ها، مبادلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، توسعه روستاها و شهرهای واقع در مسیر، توسعه گردشگری و توریسم و تولید اشتغال خواهد شد.
وی یکی از مهمترین تاثیرات احیای جاده کاروانسرای برد شیراز را اتصال تمدن جهانی پارسیان (پارسه و پاسارگاد) به شهر جهانی یزد دانست و خواهان تسهیل ورود بخش خصوصی برای احیاء و مرمت کاروانسرای تاریخی برد شیراز شد.
پوراسد همینطور به مسکوت ماندن 7 ساله پروژه موزه شهر بوانات اشاره و آنرا خواسته مردم و یک نیاز تلقی و تصریح کرد: اصلاح موافقتنامه توازن به مبلغ 5 هزار و 300 میلیون ریال از خواسته های مهم مسئولان شهرستان بوانات است.
محسن پورزارعی، فرماندار بوانات هم با اشاره به درخواست های مردمی، در خصوص اجرای طرح کوتاه تر شدن مسیر شیراز به یزد، اظهار داشت: هم اینک این جاده به شکل خاکی موجود است و می توان مطالعه اولیه احیای آن بعنوان بخشی از جاده ابریشم را آغاز کرد.
این کاروانسرا قلعه ایست محکم، بجا مانده از عهد صفویه، در یک آبادی بنام برده شیراز در شمال شهر بوانات (15 کیلومتری شمال سوریان) است. در آن از مصالح سنگ و گچ و آجر استفاده شده است.
این بنا بشکل مربع است هفت برج هفت متری دو طبقه دارد. ورودی بنا بشکل دالان بوده که در هر طرف سه حجره دارد. حجره ها بصورت خشتی است. شاه نشین بنا دارای چهار اتاق بوده که یکی از اتاق ها خمره آذوقه بوده است. این بنا در دوره شاه عباس ساخته شده و در سر راه مسیر اصلی کاروانسراهای عباسی بوده است.
هرچند بعضی آن را متعلق به دوره ساسانیان می دانند. این محل اطراق کاروانهای تجاری بوده است یکی از انشعابات جاده ابریشم است. این بنا بنام عروس کویر هم نامیده شده و برج های این محل دارای دیده بانی با تیرکش های مختلف و یک شاه نشین و انباریهای بزرگ جهت نگهداری احشام بوده است. نام قلعه بردشیراز بوده و فاصله فعلی از اسفالت جیان 37 کیلومتر بطرف شمال شرق ازطریق چهرک است.