مونسان پاسخ داد: از شوش تا بحث هایی درباره گردشگران عراقی

آبنما کار: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که بیشتر از ۶ میلیون توریست خارجی در ۹ ماه نخست امسال به ایران وارد شده اند، به شایعه های مربوط به گردشگران عراقی در مشهد پاسخ داد و دیدگاهش را درباره ساخت زیرگذر در شهر باستانی شوش بیان کرد.
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی اصغر مونسان با تشریح آمار توریستهای خارجی در کشور، اظهار نمود: در پارسال با ۴ درصد رشد شاهد ورود ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار توریست خارجی بودیم اما امسال این آمار رشد خوبی داشته است. خوشحالم که اعلام کنم در ۹ ماهه اول امسال از عدد ۶ میلیون توریست خارجی عبور کرده ایم.
وی ادامه داد: برای جذب هرچه بیشتر توریست روی کشورهای هدف و بعضی از کشورهای منطقه ای تمرکز کرده ایم و مجموعه این اقدامات سبب شده تا شاهد رشد ورود توریستهای خارجی باشیم. در همین ارتباط گردشگران کشورهای منطقه ای ما که تا قبل از این گردشگران زیارتی بودند حالا تبدیل به گردشگران ترکیبی شده اند.
مونسان اظهار داشت: عوامل مختلفی سبب این رشد شده است، یکی از آنها افزایش نرخ دلار و ارزان شدن سفر به ایران است. البته در مدت گذشته با عنایت به اعمال تحریم ها، پروازهای مستقیم خارجی را از دست داده ایم که چون از قبل در این خصوص تمهیدات لازم را اندیشیده بودیم و دولت محترم باز از قبل دستورات لازم را داده بود، با تدبیر و تمهیدات خوب توانستیم با همکاری دستگاه های مختلف همچون ناجا و وزارت امور خارجه به این رشد دست یابیم.
او افزود: اقدامات مختلفی را با همکاری دستگاه های گوناگون انجام داده ایم، همچون لغو روادید یک طرفه با بعضی از کشورهای هدف، درج نشدن مهر در گذرنامه و صدور ویزای بدون برچسب، توسعه ویزای الکترونیک و افزایش نیافتن نرخ اقامت در هتل ها که موجب شد تا شاهد افزایش ورود توریستهای خارجی به کشور باشیم.
معاون رییس جمهور با اشاره به فرصت های بی نظیر گردشگری در ایران، تصریح کرد: با عنایت به لزوم افزایش سفر توریستهای خارجی به ایران، سعی کردیم مسیر ورود توریست به کشور را باز نماییم و با انجام تبلیغات خصوصا در فضای مجازی با پروژه ایران هراسی مقابله نماییم. در همین ارتباط هر گردشگری که به ایران می آید در بازگشت تبدیل به یک سفیر فرهنگی برای ما میگردد.

شایعات مربوط به گردشگران عراقی در مشهد کار رسانه ها بود
مونسان درباره انتشار شایعاتی مربوط به گردشگران عراقی در مشهد، اظهار داشت: درست در شرایطی که روابط ایران و عراق بسیار عالی بوده، چنین موضوعی را راه می اندازند. یعنی زمانی که روابط دو کشور ایران و عراق در اوج است، این مسائل را به دروغ مطرح می کنند و جالب اینجا است که شبیه به این مسائل را در کشور عراق باز مطرح می کنند. شک نکنید فضاسازی رسانه ای است. اتفاق بد امکان دارد هرجایی بیفتد اما مسئله این است که این اتفاق به صورت یک جریان نباشد. همکاران من، استانداران و نیروی انتظامی به شدت روی این موضوعات حساس هستند. افرادی که این مسائل را مطرح می کنند به دنبال برهم زدن روابط خوب ایران و عراق هستند. هر وقت آمار گردشگران ما بالا می رود این مسائل مطرح می شود، اول که می گویند دروغ است، بعد هم مسائل دیگری را مطرح می کنند. من نمی دانم برخی با چه نیتی این موضوعات را مطرح می کنند؟ مثلا خرید زمین توسط گردشگران (خارجی) را مطرح می کنند. کشور قانون دارد اگر دولت و مجلس این اجازه را داده است پس هر گردشگری می تواند زمین و آپارتمان خریداری کند.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: درباره این شایعات، منکر این نیستیم که اتفاقات کوچکی امکان دارد وجود داشته باشد. همه جای دنیا امکان دارد موردی، این گونه اتفاقات پیش بیاید که البته اگر حتی در کشور ما موردی هم باشد برخورد می نماییم. آدم خوب و بد همه جا وجود دارد اما این که این به صورت یک جریان باشد را قبول نداریم و به صورت حتم یک فضاسازی رسانه ای است.
مونسان در باره راه اندازی زیر گذر در شهر تاریخی شوش باز اظهار داشت: ضمن احترام به همه مردم عزیزمان در شوش، همانطور که همه می دانیم شوش یکی از قدیمی ترین شهرهای کشور است و جای جای آن دارای آثار تاریخی است و کاوش نشده است، چندی قبل متوجه شدیم که با تصمیم مسؤولان محلی و بدون هماهنگی با ما به فعالیت برای راه اندازی زیر گذر اقدام نموده اند و به مردم به گونه ای گفته بودند که می خواهیم زیرگذری را احداث نماییم برای کاهش تصادفات اما میراث فرهنگی اجازه نمی دهد. من با عنایت به رشته تحصیلی ام اعتقاد دارم می توان از روش های دیگری استفاده کرد؛ چونکه اصلا راه اندازی زیرگذر خودش می تواند به افزایش تصادفات کمک نماید. حالا همکاران ما در شوش مستقر شده اند و در حال کاوش هستند که اگر آثاری وجود نداشته باشد این پروژه ادامه یابد و اگر وجود دارد اجازه بدهند تا کاوش و فعالیت ما آنجا صورت گیرد و آثار تاریخی را جمع آوری نماییم. من برای مردم خوب و عزیز شوش احترام قائلم و مدت ها در جنوب کشور کار کردم و می دانم که مردم عزیزی هستند و وابستگی دلی به آنها دارم. خدای نکرده این فعالیت ما به هیچ عنوان موجب احداث مشکل برای آنها نیست اما عرض می کنم که احداث زیرگذر به لحاظ مهندسی ترافیک امر پسندیده ای نیست. همکاران من در آن محل در حال کاوش هستند و به محض به انتها رسیدن این کاوش ها می توان این پروژه را ادامه داد.

گردشگری داخلی چقدر مهم است؟
این عضو هیات دولت که در یک برنامه رادیویی سخن می گفت، در ادامه به سوالی درباره توجه به گردشگری داخلی در کنار جذب توریستهای خارجی، پاسخ داد: بازار گردشگری کشور ما این قدر بزرگ است که چند کشور همسایه از گردشگری ما انتفاع می برند، حتی اگر ما هیچ توریست خارجی نداشته باشیم فضای گردشگری داخلی ما اینقدر بزرگ است که توجه به همین بخش می تواند به اقتصاد کشور کمک نماید. ضمن این که گردشگری محرک سایر بخش های اقتصادی در کشور است و وقتی این صنعت توسعه یابد در سایر بخش ها باز شاهد رشد خواهیم بود.
او افزود: همه جای دنیا اثرات گردشگری را در تحرک اقتصادی می بینند، این بسیار مهم می باشد. بعنوان مثال در تعطیلات نوروز خیلی از بخش های دیگر به تحرک و رشد وا داشته می شوند و این نشان از اهمیت گردشگری داخلی دارد.
مونسان افزود: از شروع فعالیتم در این سازمان، گردشگری داخلی را در صدر می دانستم، خوشبختانه زیرساخت های بسیار خوبی در کشور درحال فراهم شدن است و به دنبال تسهیل برای فعالیت سرمایه گذاران هستیم. سرعت افتتاح پروژه ها باز افزایش یافته است. هم اکنون بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری داریم.
وی اظهار داشت: حالا در شرایط خوبی قرار داریم، شاید بزرگترین نقطه ضعفمان در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات باشد چونکه محدودیت بودجه داریم. شاید ما در صدر دستگاه هایی باشیم که توانسته ایم با حداقل بودجه و اعتبارات دولتی شغل احداث نماییم اما تبلیغات و اطلاع رسانی خوبی نشده است؛ چونکه به اعتبارات زیادی نیاز داریم. البته رییس سازمان صدا و سیما شخصا توجه خوبی به این حوزه دارد و رسانه ملی برای معرفی جاذبه های گردشگری کارهای خوبی را آغاز نموده است اما به صورت حتم نیاز به تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتری داریم.
معاون رییس جمهور افزود: در این ارتباط تمرکزمان را بیشتر روی فضای مجازی گذاشته ایم و پورتال جامع گردشگری را visitiran.ir را راه اندازی کرده ایم. در این پورتال تمام جاذبه های گردشگری به تفکیک استان ها به گردشگران معرفی شده است که به زبان های مختلف باز ترجمه خواهد شد. به مردم عزیزمان عرض می کنم که غرب کشور را از دست ندهند، جاذبه های گردشگری خصوصا گردشگری طبیعی در غرب کشور فوق العاده است.

مجوزهای شکار بدون حساب و کتاب داده نمی شود
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره صدور مجوز شکار به بعضی از توریستهای خارجی باز اظهار داشت: مجوز شکار برای گردشگران باز در همه جای دنیا با تایید محیط زیست انجام میگردد و این مساله یکی از آیتم های گردشگری می باشد که بدون حساب و کتاب نیست. افراد با بازگشت به محیط زیست مجوز دریافت می کنند، هم سازمان ما و هم محیط زیست به این مساله توجه کافی داریم و مجوز ها بدون حساب و کتاب صادر نمی گردد.
او که قبل از این مسؤولیت رییس سازمان منطقه آزاد کیش بوده، درباره استفاده از ظرفیت مناطق آزاد در گردشگری، بیان کرد: اعتقاد دارم سراسر کشور دارای جاذبه های زیبا و ظرفیت های مناسب برای گردشگری می باشد. مناطق آزاد مدیریت ویژه خودرا دارند ولی می توان از ظرفیت های این مناطق در حوزه گردشگری بیشتر بهره برد.

گردشگری با بودجه بسیار بسیار ضعیف می خواهد جایگزین نفت شود
مونسان در ادامه به وضعیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بودجه ۹۸ اشاره نمود و اضافه کرد: اگر می گوییم گردشگری باید جایگزین نفت باشد، باید به این حوزه توجه بیشتری کرد. اشتغال در تمام دنیا در حوزه خدمات اهمیت بیشتری دارد، از هر ۱۰ شغل یک شغل در دنیا به گردشگری مربوط است، بودجه ما بسیار بسیار ضعیف است. بااینکه به همت دولت محترم و نظر مثبت شخص رییس جمهور به این حوزه، در بودجه ۹۸ توجه خوبی به این حوزه شده است.