ظاهرا زور پول بیشتر است

به گزارش آبنما کار بنگاه فرد شیشه یا یزدگرد که ثبت اضطراری میراث فرهنگی شده بود، روز شنبه تخریب شد.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «چهاردهم آذر ماه، بنگاه فرد شیشه (یزدگرد) با شماره ۳۲۱۷۰ در لیست میراث ملی ثبت اضطراری شد تا به این وسیله جلوی تخریبش گرفته شود. علیرغم این ثبت اضطراری اما روز گذشته لودرها به آن هجوم برده و این بنای تاریخی که قدمتش به اواخر قاجار – اوایل پهلوی می رسد و در خیابان ری بالاتر از میدان شوش قرار دارد را با بیل مکانیکی تخریب کردند. مالک این بنای تاریخی که قبل از این مرکز تهیه و توزیع شیشه های سنتی بود، بعد از ثبت اضطراری مجاب شد تا دست از تخریب این بنا بردارد اما او تنها ۱۷ روز پس از ثبت و مداخله سازمان میراث فرهنگی دست به ویرانی بنا زد.

بعد از این تخریب اما دلاور بزرگ نیا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران با بیان بی اطلاعی از این ماجرا به ایلنا اظهار داشت: «وقتی اثری ثبت اضطراری می شود، به این معناست که می خواهند جلوی تخریب بیشتر گرفته شود. این که حالا تخریب شده است باید بررسی شود. هم اکنون هم خبر ندارم که آیا با بیل مکانیکی آنرا تخریب کرده اند یا خیر. بهتر است در این خصوص با معاون میراث فرهنگی تهران صحبت کنید.»

محسن شیخ الاسلامی، معاون میراث فرهنگی تهران هم در این باره اظهار داشت: «این بنا با جدیت در حال تخریب است. از این رو با شهردار منطقه ۱۲ تماس گرفتم و او دستور توقف تخریب را صادر کرد. علیرغم این به دلیل ناهماهنگی شهرداری منطقه و ناحیه بخشی از ضلع غربی این بنای ثبت ملی، بعضی از تزیینات، نما، آجرکاری و طبقه دوم بنا در مجاورت خیابان ری توسط مالکان به کلی تخریب شده است.»

به گفته معاون میراث فرهنگی تهران، حدود ۴۰ درصد نمای بنای یزدگرد تخریب شده است و این مهم در حالی صورت گرفت که این بنا ثبت اضطراری شده بود.

او با اشاره به این که این تخریب به علت ناهماهنگی های موجود در شهرداری منطقه ۱۲ اتفاق افتاده است، اظهار داشت: «با آن که شهردار منطقه ۱۲ دستور اکید داده بود که این بنا نباید تخریب شود اما این گونه که به نظر می آید کارشناسان و عوامل ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۲ دستور شهردار را جدی نگرفته و درصدد تخریب برآمده اند. میراث فرهنگی هم در گیر و دار ثبت اضطراری این بنای تاریخی بود و به شهرداری آنرا ارائه دادیم اما ظاهرا زور پول از میراث فرهنگی بیشتر است.»

روز شنبه اما تنها تخریب بنگاه فرد شیشه عامل نگرانی نبود؛ بلکه تخریب بخشی از بازار وکیل هم خبرساز شد. نایب رئیس شورای شهر شیراز و رئیس کمیسیون گردشگری در مورد وضع سقف بازار وکیل و تولید کمپین و درخواست از رئیس جمهوری برای کمک به مرمت این بنای تاریخی اخطار دادند که در نهایت مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اظهار داشت که نسبت به وضع بازار وکیل اشراف کامل دارد و برای مرمت و حفاظت از آن تلاشی مستمر داشته اند.»