ارکستر ملی ویژه رونمایی می شود؛ کنسرت کودکان مبتلا به اوتیسم

به گزارش آبنما کار یک متخصص موسیقی درمانی از تدارک برگزاری یک کنسرت با همراهی ارکستر ملی ویژه متشکل از کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی و مبتلا به اوتیسم در حوزه هنری اطلاع داد.

مریم گیلاسیان متخصص موسیقی درمانی و سرپرست و رهبر «ارکستر ملی ویژه» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات برگزاری کنسرت ویژه کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی و مبتلا به اوتیسم توضیح داد: من بیشتر از ۱۷ سال است که در حوزه موسیقی درمانی فعالیت هایی را در شهر گرگان انجام می دهم. ما در مرکزی که متمرکز بر این مورد تاسیس شده تلاش می نماییم افراد کم توان ذهنی بالای ۱۴ سال را با محوریت موسیقی تحت پوشش خود قرار دهیم که طی آن موفق شدیم طی دو سال قبل ارکستر ملی «ویژه» را تاسیس نماییم.
گیلاسیان افزود: ما در این دوسال خوشبختانه فضا را به سمتی هدایت کردیم که در همین مدت موفق به برگزاری کنسرت های متعددی در شهر گرگان شدیم. از همین رو تصمیم گرفتیم تا به شکلی گسترده تر به فکر تشکیل یک ارکستر ملی ویژه باشیم به همین جهت در ابتدا مذاکراتی را مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل بهزیستی استان گلستان برگزار کردیم که در نهایت با موافقت آنها پیش زمینه های تشکیل ارکستر از گرگان و شهرهای دیگر کشور شروع شد.
وی اضافه کرد: ما بر مبنای برنامه ریزی هایی که در این زمینه انجام دادیم، با همکاری تعدادی از کارشناسان موسیقی درمانی و رشته های تخصصی مرتبط کار انتخاب هنرمندان را آغاز کردیم که با عنایت به نوع واکنشی که می بایست با افراد کم توان ذهنی و معلولیت های دیگر وجود داشته باشد، پروسه بسیار دشوار و حساسی را طی کردیم چونکه هنر نوازندگی به صورت طبیعی برای افراد عادی جامعه هم کاری بسیار دشوار و تخصصی است چه برسد به اینکه این هنر توسط افرادی اجرا شود که دارای صدمه هایی چون کم توانی ذهنی، معلولیت جسمی، اوتیسم، نابینایی و مواردی از این دست هستند.
این کارشناس موسیقی درمانی افزود: ازاین رو ما بعد از انتخاب های اولیه ای که از سراسر کشور انجام دادیم دست به غربالگری دوباره ای زدیم و در نهایت به ارکستر بیست نفره ای رسیدیم که روز بیست و سوم آذر ماه نخستین کنسرت رسمی خویش را در تالار سوره حوزه هنری برگزار خواهد نمود. در این کنسرت که به اجرای آثاری از بزرگان موسیقی ایران اختصاص دارد، بنده بعنوان رهبر ارکستر حضور خواهم داشت.
گیلاسیان با اشاره به اینکه تمرینات ارکستر طی ماه های گذشته به شکلی ویژه انجام می شد، اظهار داشت: صادقانه می گویم که جهت راه اندازی چنین ارکستری ما همراه با بچه ها تمرینات شبانه روزی را انجام دادیم که بتوانیم به سهم خود فضایی را برای عرضه کارهای هنری این عزیزان که به زعم بنده پیامبران صلح دنیا هستند، تولید نماییم و باآنکه در این راه با مشکلات بسیاری روبه رو بودیم اما بسیار خوشحالم که با همت این بچه های نازنین که سرشار از صداقت، مهربانی و دوستی هستند می توانیم کنسرتی را با محوریت صلح جهانی برگزار نماییم. من حتم دارم با کنسرت پیش رو که علاوه بر حضور این پیامبران و فرشتگان صلح دارای خصوصیت های جالب توجهی است مخاطبان شاهد اجرایی خواهند بود که بطور قطع نوع نگاهشان به افراد کم توان که به اعتقاد من کم توان نیستند، تغییر خواهد نمود. ازاین رو از همه دوستداران موسیقی دعوت می کنم که این کنسرت را از دست ندهند.
وی در معرفی اعضای ارکستر ملی ویژه برای حضور در کنسرت پیش رو بیان کرد: بنیامین آتابای نوازنده گیتار کلاسیک، علی جباری نوازنده کمانچه، آرمیا مهدی تبار نوازنده پیانو، علیرضا رحمانی نوازنده ملودیکا، مهدی صفری راد نوازنده گیتارباس، فرید زاهدی نوازنده فلوت کلید دار، امیرحسین نادری پور نوازنده فلوت ریکوردر، علیرضا مهیمنی نوازنده فلوت ریکوردر، المیرا خلیل زاده نوازنده فلوت ریکوردر، سمیرا شهبازی نوازنده پیانو، هادی علیزاده نوازنده تمبک، بردیا عسگری نوازنده دمام، سیامک عسگری نوازنده تمبک، مهتاب آل عباسیان، شقایق گرامیان، تکتم فرید، ندا فکوریان و اعظم شیخ ویسی گروه خوانندگان کنسرت را می سازند.