پارچه هایی برای شکم سیرها!

آبنما کار: یک بافنده پارچه های سنتی در کاشان می گوید: واقعیت این است، پارچه های سنتی که ما تولید می نماییم برای شکمِ سیر است. هم اکنون و با عنایت به مشکلات اقتصادی، مردم دغدغه تهیه نیازهای اولیه شان را دارند اما نمی توانیم بگوییم این حوزه گرفتار رکود شده است.
محمد بینوا در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت تولید پارچه های دستبافت سنتی بیان می کند: بیشتر ابریشمی که در ایران استفاده می گردد از کشورهای چین، اوکراین و ازبکستان وارد می شوند که قیمت آن در چهار ماه اخیر بسیار بالا رفته است. بنابراین بر حسب نوع محصول تولیدی از ابریشم متفاوتی استفاده می نماییم.
او با اشاره به اینکه اوایل سال قبل ابریشم را کیلویی ۳۰۰ هزار تومان تهیه می کردیم اما هم اکنون همان نوع ابریشم را باید کیلویی یک میلیون تومان تهیه نماییم، اظهار می کند: پارچه هایی که ما استفاده می نماییم نفیس هستند. اگر بخواهیم برای پارچه زربفت، ابریشم تهیه کنم مطمئنا آنرا باید کیلویی سه میلیون تومان بخریم.
این بافنده که حدود ۲۵ سال است در این حوزه کار می کند، می گوید: هم اکنون نسبت به ۲۵ سال پیش وضعیت فروش محصولات صنایع دستی بسیار بهتر شده است. به نظر می آید دید مردم تغییر کرده است. شاید توان مالی مردم در گذشته بالاتر بود اما علاقه چندانی به خرید صنایع دستی نداشتند. سال ۱۳۷۷ که به استخدام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درآمدم، قیمت یک متر پارچه زربفت ۳۰ هزار تومان بود و کسی آنرا نمی خرید اما هم اکنون پارچه ای با مبلغ ۲۰ میلیون تومان هم می خرند.
بینوا اضافه می کند: صادارت نداریم و بیشتر خریداران پارچه های ما داخلی هستند و کم و بیش هم گردشگر های خارجی از ما خرید می کنند. از طرفی یکسری فروشگاه در اقامتگاه های گردشگری داریم که بیشتر گردشگر های خارجی مشتری های آنان هستند؛ البته مجموعه ای هم در میراث فرهنگی داریم اما چند سالی می گردد که فروش نداریم بنابراین آمار دقیقی از فروش این پارچه ها وجود ندارد. مشتری های من هم افرادی خاص و اکثراً مزون داران تهرانی هستند.
مسوول صنایع دستی کاشان اعلام می کند: در حوزه ابریشم بافی چند دستگاه داریم و تولیدمان به سفارشی که داده می شود، بستگی دارد؛ برای مثال خانه عامری ها برای پرده های این اقامتگاه سفارش پارچه داده بود که با عنایت به اندازه های سفارش، پارچه های آنرا تولید کردیم. اما زمانی که سفارش خاصی نداشته باشیم اغلب پارچه ها به صورت طاقه ای تولید می شوند. سال قبل پارچه های ابریشمی را متری ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می فروختیم اما امسال هنوز ابریشم نخریدیم که قیمت جدیدی داشته باشیم. اما فکر می کنم قیمت پارچه معمولی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان باشد. ما قیمت پارچه ها را بر مبنای وزن ابریشم در یک متر پارچه به اضافه دستمزد کارگر و هزینه های جاری محاسبه می نماییم.
او با اشاره به اینکه ما خانوادگی در حوزه نساجی سنتی کار می نماییم، می افزاید: رشته تخصصی من زری بافی است و در این زمینه درجه یک هنری و همینطور چند نشان کشوری دارم. همسرم در خانه زربافی و ابریشم بافی را انجام می دهد و او هم نشان ملی دارد. پدرم سابقه ۷۰ ساله در این حوزه دارد و هم اکنون به علت مشکلات قلبی و ریوی نمی تواند مثل سابق کار کند. عمویم سه نشان ملی دارد که در خانه کار می کند. کارگاه های ما در خانه است. پسرم هم امسال لیسانس می گیرد و با عنایت به اینکه این شغل خانوادگی بوده است، این هنر ـ صنعت را یاد گرفته است.
بینوا درباره اینکه با عنایت به وضعیت اقتصادی فعلی کشور، نساجی سنتی تا چه اندازه می تواند پایدار باشد؟ می گوید: محصولات ما در طول تاریخ مصرف کنندگان خاص خودش را داشته است و تحریم ها و رکود اقتصادی در وضعیت متقاضیان تاثیری ندارد و بیشتر آنها از قشر مرفه جامعه هستند و افرادی که درآمد پایینی دارند هیچ گاه از این پارچه ها استفاده نکرده اند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، کاشان، امسال بعنوان شهر ملی نساجی به ثبت رسید و یک سال زمان لازم است تا پرونده آن برای ثبت جهانی آماده شود.